plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۲۵۷۱۰

دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین آغاز شد

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها در پایتخت وین از سرگرفته شد و پیش بینی می شود اگر طرف های مذاکراتی، آماده برداشتن گام های نهایی باشند می‌توان در کوتاه‌ترین زمان به توافق نهایی دست یافت.
دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین آغاز شد
عصر امروز علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران برای دیدار با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا وارد هتل کوبورگ شد.

باقری پیش از این با میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین که ریاست هیات مذاکره کننده کشورش در مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد نیز دیدار کرد.

انریکه مورا پیش از عزیمت به وین در توئیتی نوشته بود که قصد دارد تا بازگشت به برجام را براساس پیش‌نویس توافقی که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته پیش روی میز گذاشت پیگیری کند.

بورل مدعیست که برای نجات توافق هسته‌ای، پیش‌نویس جدیدی را ارائه کرده که به تعبیر او بهترین نوع پیشنهاد است و با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می پردازد.

ناظران معتقدند که متن پیشنهادی بورل، مشابه سندی است که اسفندماه گذشته در آخرین دور مذاکرات وین تنظیم شد با این تفاوت که برخی از بندهای آن در نتیجه رایزنی‌های وی با طرف‌های ایرانی و آمریکایی اصلاح و ارائه شده است.

از این منظر هیات ایرانی در وین، نه برای تائید متن یادشده که برای اطمینان از رعایت اصول و الزاماتی مذاکره می‌کند که بر مبنای برجام و بر اساس تجربیات به دست آمده برای بازگشت ایالات متحده به این توافق تعیین شده است.

مذاکره کننده ارشد پیش از آغاز گفت‌وگوها اظهار داشت: ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم. باقری تصریح کرد: ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.

البته دیروز یک نشریه آمریکایی مدعی شد که هیات اروپایی در سطح کارشناسی در مذاکرات وین حضور دارد. این خبر هنوز از سوی طرف‌های اروپایی تائید یا رد نشده است اما اگر صحت داشته باشد می‌توان نتیجه گرفت که طرف غربی تحت تاثیر افکار ثابت و طرز فکر پوسیده برای برداشتن گام‌های ملموس و پیشبرد گفت‌وگوها از جدیت کافی برخوردار نیست.

ایران پس از امضای توافقی با گروه ۱+۵ در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۵ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. 

ایران حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف حفظ توافق نشان داد و اینک هیات مذاکره کننده ایران از طرف‌های غربی این انتظار مشروع را دارد تا به طور متقابل رویکرد مسئولانه‌ای در پیش گرفته و مسیر تحریم‌های غیرقانونی که توافق هسته ای را که به تعبیر آن‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل کرده است، معکوس کنند.

به هر روی وضع موجود ناشی از اقدامات غیرقانونی ایالات متحده است و ایران حق دارند به جدیت و اصالت آمریکا و تروئیکا مشکوک باشد. آنها باید سخت تلاش کنند تا اعتماد ایران را که در نتیجه رفتار غیرقانونی ایالات متحده و همدستی تروئیکا، به شدت مورد خیانت قرار گرفته است، جلب کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته پیش در یادداشتی که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد با تاکید بر اهمیت عنصر زمان، خاطر نشان کرد که اکنون زمان تصمیم گیری برای نجات برجام است.

بنابراین اکنون زمان آن فرا رسیده است که طرف غربی به جای توسل به بازی نخ‌نمای مقصرنمایی، تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نهایی نشان دهند. چرا که احساس کاذب حق به جانب می‌تواند محیط مذاکره را که به مراحل حساسی رسیده است، مسموم می کند.ایر نا

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما