plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۲۵۵۸۷

۷۸ درصد گنجایش سد زاینده‌رود خالی است

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود و کوهرنگ گفت: با وجود بارش‌های اخیر در سرشاخه‌های رودخانه، ۷۸ درصد گنجایش سد زاینده‌رود خالی است.
۷۸ درصد گنجایش سد زاینده‌رود خالی است
به گزارش ایصال نیوز، سید مجتبی موسوی نایینی دیروز شنبه در گفت و گویی افزود: میزان ذخیره امروز این سد حدود ۲۷۷ میلیون متر مکعب، ورودی به آن ۶۷ و خروجی ۲۹ متر مکعب بر ثانیه است و در ۲ روز گذشته بالغ بر هشت میلیون متر مکعب سیلاب وارد این مخزن شد.

وی ادامه داد: سال قبل در چنین روزهایی بالغ بر ۳۲۴ و در متوسط بلند مدت ۹۱۷ میلیون متر مکعب آب در سد ذخیره شده بود که به ترتیب نشان از کاهش ۱۴ و ۷۰ درصدی دارد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده رود خاطرنشان کرد: ذخیره فعلی تمام سدهای این استان حدود ۳۲۳ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته بالغ بر ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

موسوی اضافه کرد: سال قبل در چنین روزهایی در مجموع افزون بر ۳۶۶ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان شامل زاینده رود، گلپایگان، قره آچاق، حنا،خمیران، باغکل، کمانه و آغچه استان ذخیره شده بود.

وی ادامه داد: حجم کلی سدهای استان یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون متر مکعب است و تنها ۲۴ درصد آنها آب دارد، اما مجموع ذخیره این سدها در میانگین بلند مدت(دوره ۵۲ ساله) یک میلیارد و ۴۷ میلیون متر مکعب بوده است که شرایط نامناسب آبی و خشکسالی بویژه در سالجاری را نشان می دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده رود تاکید کرد: استفاده‌کنندگان تمام بخش های صنعت، کشاورزی و خانگی باید بها و ارزش آب را بیش از گذشته بدانند زیرا منابع آبی استان به شدت کمتر شده و بارش‌های اخیر نیز اثر چندانی نداشته است.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما