plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۰
کد مطلب : ۲۵۳۱۰

تنش در روابط بغداد و آنکارا؛ عراق از ترکیه به شورای امنیت شکایت برد

الکاظمی: حق خود برای پاسخ به تجاوزهای ترکیه را محفوظ می‌دانیم
با کشته شدن ۱۱ گردشگر عراقی در حمله توپخانه‌ای ترکیه به یک پارک در شمال عراق، بغداد از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرد. دولت، گروه ها و شخصیت های عراقی این حمله ارتش ترکیه را به شدت محکوم کردند.
تنش در روابط بغداد و آنکارا؛ عراق از ترکیه به شورای امنیت شکایت برد
به گزارش ایصال نیوز، عراق روز چهارشنبه، درباره تجاوز ترکیه به استان دهوک شکایتی علیه آنکارا تنظیم و آن را به شورای امنیت تحویل داد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، یک دیپلمات خبر داد که عراق از آنکارا به شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله اخیر ترکیه به منطقه کردستان شکایت کرده است.

این منبع اضافه کرد که عراق مجموعه اقداماتی را برای جلوگیری از تجاوز ترکیه به خاک این کشور اتخاذ خواهد کرد.
همزمان با این گزارش، خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که در پاسخ به تجاوز ترکیه، شورای امنیت ملی عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور نشستی برگزار خواهد کرد.

نخست‌وزیر عراق ساعتی پیش در بیانیه‌ای ‌اعلام کرد که این کشور حق کامل خود در پاسخ به تجاوز ترکیه را محفوظ می‌داند.

 منابع خبری عراق، عصر چهارشنبه، از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به تفریحگاهی در زاخو (دهوک) در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق ساعتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله ۱۱ نفر کشته و ۲۴ تن دیگر مجروح شده‌اند.

*واکنش گروه‌های عراقی به حمله ترکیه؛
سید مقتدی الصدر: ترکیه وقاحتش بیشتر شده است


  «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه با این گمان که عراق نمی‌تواند پاسخ دهد مگر -با عرض تأسف شدید- با بیانیه ضعیف وزارت خارجه، وقاحتش را زیاد کرده است لذا به عنوان گام اول من واکنش از راه موارد زیر یا با برخی از این موارد را پیشنهاد می‌کنم.»

«اولا: کاهش سطح حضور دیپلماتیک با ترکیه. ثانیا: بستن فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان ترکیه و عراق. ثالثا: شکایت عراق از ترکیه نزد سازمان ملل متحد از طریق راه‌های رسمی و در سریع‌ترین زمان ممکن. رابعا: لغو توافق امنیتی با آن‌ها تا زمانی که ترکیه به عدم حمله به خاک عراق متعهد نشده است؛ مگر پس از اعلام به دولت و کمک خواستن از آن در صورتی که تهدیدی در نزدیکی مرزها وجود داشته باشد زیرا تجاوز به استان‌های شمالی و منطقه [کردستان عراق] از داخل و خارج دیگر قابل تحمل نیست.»

جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق
«قیس الخزعلی» رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق نیز اعلام کرد: «بار دیگر، چنگال‌های ترکیه دراز می‌شود تا بدن زخم‌خورده عراق را بخراشد و به گردشگران در تفرجگاه «برخ» در شهر زاخوی عراق تجاوز کند.» الخزعلی با محکومیت شدید این تجاوز ترکیه، اضافه کرد: «روح شهیدان بی‌گناهی که امروز به شهادت رسیدند و خون مجروحان، به عنوان لکه ننگی بر پیشانی متجاوزان و افراد ساکت در برابر این تجاوز‌های آشکار یا حداقل اهمال‌کاران باقی خواهد ماند.»

 حکیم: دولت عراق باید به حملات ترکیه پاسخ دهد
«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی با محکومیت شدید حمله ترکیه به یک مرکز گردشگری در استان دهوک تاکید کرد که دولت عراق باید به حملات ترکیه پاسخ دهد.

حکیم در این پیام نوشت: حمله توپخانه‌ای ترکیه به یک مرکز گردشگری در استان دهوک را که موجب جان باختن و زخمی شدن شماری گردشگر شد، محکوم می‌کنیم. این اقدامات غیر قابل قبول و تکرار حملات به شهرها و روستاهای عراق نقض حاکمیت ارضی عراق است و اقدام قاطع دولت عراق در محکومیت و پیش گرفتن مسیرهای دیپلماتیک برای جلوگیری از تکرار آنها را ایجاب می‌کند.

حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» در مدیریت «زاخو» از منطقه «باتیفا» اقلیم کردستان عراق تاکنون باعث مرگ دستکم ۱۱ زن و کودک شده است و همه کشته شدگان نیز عرب عراقی (از جنوب و مرکز عراق و عمدتا بغداد) و گردشگر هستند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی منابع عراقی، تاکنون ۱۱ تن در این حملات توپخانه ای به بهانه سرکوب عناصر پ ک ک کشته و ۲۴ نفر نیز زخمی شده اند. ترکیه هنوز مسئولیت این حمله را بعهده نگرفته است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما