plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱
کد مطلب : ۲۴۵۷۳

دیوان عالی امریکا حق سقط جنین را از شمول حقوق اساسی خارج کرد

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا روز جمعه با لغو حکم تاریخیِ پروندۀ مشهور به Roe v. Wade ( رو علیه وید) در سال ۱۹۷۳ میلادی که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می‌شناخت، باعث خوشحالی جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران مذهبی امریکا که خواستار ممنوعیت یا محدود کردن حق سقط جنین بودند، شد.
دیوان عالی امریکا حق سقط جنین را از شمول حقوق اساسی خارج کرد
حکم روز جمعه که با همراهی ۶ قاضی محافظه‌کار دیوان عالی صادر شد، قانون می‌سی‌سی‌پی مورد حمایت جمهوریخواهان را تایید کرد که سقط جنین را پس از هفته پانزدهم ممنوع می‌کند.

به این ترتیب و با خروج سقط جنین از حقوق مورد حمایت قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، هر ایالتی حق اعمال محدودیت دلخواه بر شرایط پایان دادن خود خواسته به بارداری را دارد. 

بنا بر اعلام قضات مدافع لغو این حکم، رای صادر شده در پروندۀ سال ۱۹۷۳ که اجازه می‌داد سقط جنین بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری هم انجام شود، اشتباه بوده زیرا در قانون اساسی ایالات متحده هیچ اشاره روشنی به حقوق سقط جنین نشده است.

پیش از این در ماه مه، درز نسخه پیش‌نویس این حکم به بیرون از دیوان عالی (که توسط قاضی محافظه‌کار ساموئل آلیتو نوشته شده بود و نشان می‌داد که دیوان احتمالاً این حکم را لغو می‌کند)، یک طوفان سیاسی به راه انداخته و بسیاری از مدافعان حقوق زنان در سراسر آمریکا را به خیابان‌ها آورده بود.

خارج کردن حق سقط جنین از شمول حقوق اساسی، توانایی ایالت‌ها را برای لغو این حق یا محدود کردن آن افزایش می‌دهد. 

جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا قول داد که با صدور فرمانی، از دسترسی به پایان داوطلبانۀ بارداری‌ها محافظت کند. قرار است او تا ساعاتی دیگر درباره همین موضوع سخنرانی کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما