plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۲۴۴۶۵
در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر: مُطالبه اصلی مردم اصفهان از دولت، حل مساله آب است

بیانیه شورای شهر اصفهان خطاب به رئیس‌جمهور
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هیچکس از هیچ کجای استان، جز آب و احیای رودخانه زاینده‌رود، مُطالبه عمده دیگری از دولت سیزدهم و رییس جمهور ندارد. شورای شهر در خصوص سفر اخیر رئیس‌جمهور و نگرانی‌های موجود در خصوص زاینده‌رود بیانیه منتشر کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر: مُطالبه اصلی مردم اصفهان از دولت، حل مساله آب است
به گزارش ایصال نیوز، محمد نورصالحی، روز یکشنبه در چهل و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: موضوع آب دغدغه اصلی مردم استان است و بی‌شک موضوعی با اهمیت‌تر از این برای مردم ما وجود ندارد.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته رییس جمهور و هیات دولت به استان اضافه کرد: از وزیر نیرو انتظار می‌رفت غیر از اشاره به طرح جامع آب، بصورت تخصصی‌تر به این مقوله می‌پرداخت.

رییس شورای شهر اصفهان تصریح کرد: تمام توجه و تاکید ما روی صحبت رییس جمهور است که حل مشکل آب و خشکی زاینده‌رود را بحق و بجا دانست و بدون شک این مطالبه با منافع هیچکس در تعارض نیست و مبانی قانونی و تاریخی این موضوع باید مد نظر مسوولان باشد.

نورصالحی با بیان اینکه با اتلاف وقت و کدخدامنشی در زمینه مساله آب مخالف هستیم، خاطرنشان کرد: هر استان و شهری حق و حقوقی دارد که نیازمند توجه دولت است، استان ما نیز در مقوله آب حق کامل دارد که باید بیش از گذشته به آن توجه شود.

رییس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به سخنان معاون اجرایی رییس جمهور در باره ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: حق نبود به اصفهان تشریف بیاورید و این شهر را که می‌دانید جایگاه آن در دوران دفاع مقدس و اداره کشور چگونه بوده است، اینگونه خطاب کنید.

مجید نادرالاصلی با اشاره به اطلاعیه‌ صادر شده از شورای اسلامی شهرکرد در باره اینکه بسیاری از سرمایه‌های چهارمحال و بختیاری در اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: این گفته صحیح نیست و محاسبه مصرف آب در بالادست زاینده‌رود نیازمند بررسی کارشناسی است.

وی تصریح کرد: اصفهان همواره پایگاه و جایگاهی برای حضور هموطنان چهارمحال و بختیاری و میزبان این عزیزان بوده است.

رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: نیاز است یک جلسه مشترک با استادان، مُعتمدان و مُتدینان استان همجوار داشته باشیم تا هم افزایی لازم در مباحث مختلف همچون آب صورت پذیرد.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: "جهاد تبیین" از سوی همگان برای احیای زاینده‌رود ضروریست تا آثار مُخرب خشکی این رودخانه برای کل کشور تبیین شود.

فرزانه کلاهدوزان نیز تصریح کرد: به معضلات اصفهان و زاینده‌رود را باید فراتر از یک موضوع استانی نگریسته شود زیرا تبعات و ابعاد ملی دارد.

 همچنین رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان در این نشست تصریح کرد: ساماندهی فضای سبز، مدیریت بهینه در منابع آبی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید و بهره‌گیری از پساب و استفاده از گونه‌های کم‌آب و متناسب با اقلیم در مناطق مختلف اصفهان بویژه شرق این دیار ضروریست.

حجت الاسلام منوچهر مهروی‌پور با اشاره به پارک طبیعی شرق اصفهان واقع در محدوده مناطق ۴،۶،۱۵ شهرداری، باغ رضوان، میادین میوه و تره‌بار و شهر رویاها اظهار داشت: «این پهنه مُحافظ مناسبی برای کاهش مُخاطرات زیست محیطی اصفهان است و باید کمیته راهبردی و عالی آن شکل گیرد.»

*بیانیه شورای شهر اصفهان خطاب به رئیس‌جمهور

از سوی دیگر، به گزارش ایلنا، شورای شهر اصفهان در چهل و ششمین جلسه علنی خود بیانیه ای در خصوص سفر اخیر حجة الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به اصفهان و نگرانی‌های موجود در خصوص زاینده‌رود منتشر کرد.

در بخشی از این بیانیه با تشکر از رئیس جمهور، آمده است: «جناب آقای رئیس جمهور برخی دولتمردان شما همچون اسلاف خود گویا به این باور نرسیده‌اند که خشکی زاینده رود کلانشهر اصفهان و ده‌ها شهر و روستای دیگر در حوزه زاینده‌رود را در معرض خطرات جدی زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی قرار داده که می‌تواند به فروپاشی تمدن و فرهنگ شکل گرفته بر بستر زاینده رود منجر گردد. مردم از بی‌عملی و اقدامات غیرقانونی، برخوردهای ناعادلانه و ناحق، بی‌مسئولیتی و عوام‌گرایی برخی از مسئولان قبلی خسته و ناامیدند.

جناب رئیس جمهور خشکی زاینده‌رود و بالتبع آن پدیده فرونشست می‌رود که همه آثار تمدنی این خطه را در خود فرو ببلعد و از اینکه دولت‌ها این خطر بزرگ را جدی نمی‌گیرند و اقدامی در خور این فاجعه صورت نمی‌دهند نگرانی‌ها روزافزون شده و اصفهان را به مرکز بحرانی بالقوه تبدیل نموده است که آثار و پیامدهای ناگوار آن می تواند به یک معضل اساسی برای حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

جناب رئیس جمهور برخی مسئولین در وزارت نیرو به وضوح نشان داده اند مرد این میدان نیستند و ظرفیت انجام کار کارشناسی و قانونی برای حل این مشکل بزرگ را نداشته و به دنبال راه حل‌های کدخدامنشانه هستند و برخی نیز ظرفیت فاصله گرفتن از تعصبات قومی و قبیله ای را ندارند و نیاز به نظارت بر عملکرد آنها ضروری به نظر می رسد.»

گفتنی است؛ اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌ قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد "چم آسمان" در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی بدفعات خشک شده است و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع تکرار می‌شود.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران که بعنوان اصلی‌ترین منبع آب بخش های محیط زیست، آشامیدنی ، کشاورزی و صنعت به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته به‌ دفعات خشکانده شده است.
رییس جمهور و برخی از اعضای دولت روز پنجشنبه ۲۶ خرداد در بیست و پنجمین سفر استانی خود به استان اصفهان سفر کردند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا_ایلنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما