plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۲۴۳۸۵
در جریان سفر به شهرستان لنجان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: اولین مطالبه هر شهروند اصفهانی؛ آب و زاینده رود است

پلمب چاه های برداشت آب در دستور کار است
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور، در سفر به شهرستان لنجان عنوان کرد: اولین مطالبه هر شهروند اصفهانی؛ آب و زاینده رود است. آنچه که تابحال با زاینده رود انجام شده است جفا بوده است که در آن هم مسؤولین و هم مردم مقصر هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: اولین مطالبه هر شهروند اصفهانی؛ آب و زاینده رود است
به گزارش ایصال نیوز، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور روز پنجشنبه بیست ‌و ششم خردادماه ۱۴۰۱ در سفر به شهرستان لنجان گفت؛ اولین مطالبه هر شهروند اصفهانی بحث آب و زاینده رود است و آنچه که تابحال با زاینده رود انجام شده است جفا بوده است که در آن هم مسؤولین و هم مردم مقصر هستند. 

 سلاجقه ادامه داد؛ در جریان رودخانه از ارتفاعات به سمت فلات اصفهان؛ میزان بهره برداری و برداشت هایی که از آب زاینده رود برای باغکاری ها و مصارف کشاورزی انجام شده است بسیار سنگین است. 
 
وی افزود؛ حقابه زاینده رود متأسفانه رعایت نشده و از نظر سازمان حفاظت محیط زیست این حقابه در سه سناریوی کم آبی، میان آبی و پر آبی کاملاً مشخص شده است و وزارت نیرو مکلف است در هر سه حالت با توجه به میزان کاهشی که جریان ورودی به زاینده رود دارد به همان نسبت حقابه را کاهش دهد، ولی حقابه باید رها شود. 

نماینده ویژه رئیس جمهور در خصوص اولویت ها در این رابطه اظهار داشت؛ اولویت اول آب شرب، اولویت دوم بحث محیط زیست و اولویت های سوم و چهارم کشاورزی و صنعت است که خوشبختانه صنایع اصفهان به سمت بازچرخانی آب رفته اند که این موضوع باری را از زاینده رود بر می دارد 

سلاجقه ادامه داد؛ پلمب چاه هایی که در آنها از آب استفاده می شود را در دستور کار داریم زیرا سفره های آب زیرزمینی با مشکل موجه هستند و بحث فرونشست زمین را نیز در اصفهان داریم.  

وی افزود؛ منابع آب زاینده رود باید فعلاً فقط برای خود حقابه معبر عبوری از شهر اصفهان و رسیدن به تالاب  بین المللی گاوخونی مدیریت شود و با توجه به زمان بر بودن بحث های محیط زیستی، ان شا الله تا ده سال آینده  این منابع و مصارف به نحو مطلوب مدیریت خواهد شد و در این رابطه از جهاد کشاورزی نیز خواسته ایم در قالب نقشه الگوی کشت، کشاورزی هوشمند متناسب با کاهش نزولات انجام شود و گونه های مناسب کشت شوند. 

نماینده ویژه رئیس جمهور بیان داشت؛ بحث حقابه محیط زیست موجب طراوت و شادابی زاینده رود و نیز روحیه مردم می شود. سلاجقه گفت؛ تالاب گاوخونی در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و بیشتر تبدیل به یک مرداب شده است و به همراه آن پدیده گرد و غبار و تهدید منابع جانوری و گیاهی نیز مطرح است. وی افزود؛ شهرداری ها نیز باید تعهدات خود را در این رابطه انجام دهند.

انتهای پیام/*
۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما