plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۲۳۹۰۶
در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه اصفهان

امام جمعه موقت اصفهان: امام صادق(ع) با جهاد تبیین راه را برای بینش و اندیشه مردم گشود

در دنیای امروز که عصر ارتباطات است، مدیریت سخت شده است
حجت‌الاسلام احمد محمودی گفت: شیعه در زمان امام صادق(ع) به آگاهی رسید و از گوشه متروکی که گزیده بود به عرصه آمد. امام صادق(ع) با جهاد تبیین راه را برای بینش و اندیشه مردم گشود و آنها را نسبت به سیاست جاری اطرافشان آگاه کرد.
امام جمعه موقت اصفهان: امام صادق(ع) با جهاد تبیین راه را برای بینش و اندیشه مردم گشود
به گزارش ایصال نیوز، حجت‌الاسلام احمد محمودی در خطبه‌های عبادی-سیاسی این هفته نماز جمعه اصفهان با اعتقاد به اینکه اصفهان با همکاری همه مدیران استان ظرفیت تبدیل شدن به شهر تراز اسلامی در سپهر مردم‌سالاری دینی و نظام جمهوری اسلامی را دارد، اظهار کرد: اگر دانشمندان، فرهیختگان دانشگاهی و حوزوی و مسئولان محترم شهر همفکری ‌و همدلی داشته باشند، اصفهان می‌تواند به شهر تراز اسلامی تبدیل شود و آن را به دنیا معرفی کرد. 

وی به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس در روز قانون و هفته مجلس اشاره کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری مجلس یازدهم را مجلس انقلابی نامدیدند، اگر چه عده‌ای این مسئله را بر نمی‌تابند. با این وجود مقام معظم رهبری برای مجلس شاخصه‌هایی را مطرح کردند که از مهم‌ترین آن‌ها انقلابی بودن و انقلابی ماندن است و در این میان انقلابی ماندن، مهم‌تر است.

امام جمعه موقت اصفهان در همین راستا اضافه کرد: افرادی بودند که در دوران انقلاب الحق هم انقلابی عمل کردند، اما بعد نتوانستند استقامت کنند، با ارزش‌ها زاویه گرفتند و آرام آرام از صحنه خارج شدند. شاخصه انقلابی ماندن به ویژه برای نمایندگان مجلس مورد اهمیت است، آنها باید ساده زیست و با مردم و در میان مردم باشند و مراقب باشند که از آن‌ها خطایی سر نزند.

محمودی با اعتقاد به اینکه دشمن به جای آنکه روی توان بازدارندگی و پتانسیل‌های خود تاکید کند، روی خطاهای مدیران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی تکیه دارد، تصریح کرد: امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری باید دو ویژگی بسیار مهم مدیران نظام و به ویژه نمایندگان مجلس باشد، خداوند بار امانتی بر عهده انسان قرار داد، آن هم بار امانتی که هیچ موجود دیگری از ترس، آن را نپذیرفت.

وی سپس خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این نماینده شدن وظیفه مهمی بر گردن شما است. بر اساس دیدگاه انقلابی مدنظر رهبری بود که مردم به شما رای دادند. برای آنکه منویات مقام معظم رهبری را در مجلس دنبال کنید، مردمی بودن و مردمی ماندن باید از ویژگی‌های شما باشد، این مسئولیت خطیری بر عهده شما است. یکی از شاخصه‌های مردمی بودن یعنی حضور در جاهایی که مردم حضور دارند مثل نماز جمعه. مردمی بودن یعنی شنیدن مشکلات مردم و عملیاتی کردن حق مردم در صورتی که حق با آنها است.

امام جمعه اصفهان جهاد تبیین را یکی دیگر از مسئولیت‌های مهم نمایندگی برشمرد و اضافه کرد: نماینده باید نگاه کند اگر شبهه‌ای در میان مردم ایجاد شده و آنها دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند و درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند، مسئله برایشان تبیین شود. یکی از مصادیق جهاد تبیین در مراتب بالای مدیریتی مانند نمایندگی مجلس شورای اسلامی است.

محمودی ادامه داد: به هر حال باید بپذیریم که در دنیای امروز که عصر ارتباطات است، مدیریت سخت شده و طبیعتا اداره جامعه و کشور هم مشکل شده است. امروز یک بیماری مثل کرونا یا یک چالش مثل جنگ در یک منطقه روی کل دنیا تاثیر می‌گذارد. آن هم برای کشور بزرگی مانند انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی که مردم‌سالاری را به‌عنوان حرف جدیدی در ادبیات دنیا ایجاد کرد و برای اشاعه آن به کل دنیا تلاش می‌کند.

وی سپس سالروز شهادت امام صادق‌(ع) بنیان‌گذار مکتب و مذهب جعفری را مورد توجه قرار داد و دوران زندگی این امام را به لحاظ سیاسی حساس و دقیق برشمرد و خاطر نشان کرد: دوران زندگی امام صادق(ع) با دوران انتقال حکومت از یک ظالم به نام بنی امیه به حکومت ظالم دیگری به نام بنی العباس همزمان شد. بازی‌های سیاسی این زمان در نوع خود منحصر به فرد بود. بنی امیه با دست چدنی مانند ترامپ جلو آمد و بنی عباس با دست چدنی روی روکش مخملی مانند اوباما جلو آمدند، اما امام صادق(ع) اجازه ندادند هیچ کدام به اهداف خود برسند.

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر ایتکه امامان ما همگی از سیاست‌مدارترین خبره زمان خود بودند، ادامه داد: امام صادق(ع) که در میان امامانی که به شهدات رسیدند، به دلیل کثرت سن نیز شهره بودند، بنیان‌گذار جهاد تبیین نیز هستند و این فرصتی بود که دیگر امامان به دلیل فضای سنگین و بسته و خفقان دستگاه جرم و ستم زمان خود کمتر از آن بهره‌مند بودند، اما در زمان امام صادق‌(ع) از آنجا که ظالمان به ظلم مشغول بودند، فضا برای فعالیت ایشان مساعدتر بود. 

محمودی به مراجعه مکرر شاگردان و مردم به محضر امام صادق (ع) برای پرسیدن سوال اشاره و تصریح کرد: امام صادق(ع) چهار هزار شاگرد تربیت کردند و احادیث گران‌بهایی از خود در بخش معاملات بین مردم، کلام و فقه برای آیندگان به جا گذاشتند و مردم به ایشان برای رفع مشکلات مالی خود مراجعه می‌کردند و امام به آنها تاکید می کردند که برای حل چالش  به دستگاه جرم بنی‌امیه و بنی عباس مراجعه نکنند و با مراجعه به قرآن و احادیث مشکلات خود را حل کنند.

وی ادامه داد: شیعه در زمان امام صادق(ع) به آگاهی رسید و از گوشه متروکی که گزیده بود به عرصه آمد. امام صادق(ع) با جهاد تبیین راه را برای بینش و اندیشه مردم گشود و آنها را نسبت به سیاست جاری اطرافشان آگاه کرد.

امام جمعه موقت اصفهان درباره حضرت معصومه(س) با توجه به نزدیکی به میلاد تقویمی ایشان گفت: زیارت حضرت معصومه به گواه ائمه و علمای بزرگ جهان اسلام، برابر با زیارت تمام ائمه است و حتی ملاصدرا نیز در جایی نقل کرده که زمانی که در قم زندگی می‌کرده هر گاه برای حل مسئله‌ای به مشکل می‌خورده، پیاده به حرم حضرت معصومه(س) می‌رفت و مشکل حل می‌شد. 

محمودی ضمن ابراز همدردی با مردم آبادان که این روزها در غم از دست دادن عزیزانشان در سانحه فرو ریختن متروپل عزادار هستند، تصریح کرد: مسلمانی فقط به نماز خواندن و روزه گرفتن نیست؛ همین که درست وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهیم و اشتباه نکنیم هم جزئی از مسلمانی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما