plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۲۳۴۳۳

هزینه حج 1401 اعلام شد/ رایزنی های ایران با عربستان ادامه دارد

همزمان با آغاز ثبت‌نام حج تمتع از فردا در سراسر کشور، رییس سازمان حج و زیارت هزینه این سفر را اعلام کرد و حج ۱۴۰۱ را آخرین حج ارزان دانست.
هزینه حج 1401 اعلام شد/ رایزنی های ایران با عربستان ادامه دارد
به گزارش ایصال نیوز، سیدصادق حسینی در نشست خبری که در آستانه آغاز ثبت‌نام حج ۱۴۰۱ روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه در سازمان حج و زیارت برگزار شد، گفت: کمترین گروه قیمتی سفر حج امسال ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان و بالاترین قیمت ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

چه کسانی می‌توانند در حج ثبت‌نام کنند؟

به گفته او، امسال حدود ۳۹ هزار و ۶۴۰ زائر از ۲۳ خردادماه به حج تمتع مشرف می‌شوند که ثبت‌نام آن‌ها در کاروان‌های حج از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه و از طریق سامانه https://reserve.haj.ir آغاز می‌شود. امکان ثبت‌نام برای افرادی که سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۵ میلیون تومان و یا ۳۵ میلیون تومان را واریز کرده‌اند، در صورت داشتن سه شرط عربستان، از فردا وجود دارد.

حسینی با اشاره به شرط سنی عربستان برای حج تمتع که کمتر از ۶۵ سال تعیین شده است، یادآور شد: سامانه به طور طبیعی از افرادی که بالای ۶۵ سال هستند ثبت‌نام نمی‌کند. بنابراین، متولدان ۱۰ تیر ۱۳۳۶ به بعد می‌توانند ثبت‌نام کنند و این قانون عربستان است.

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: پاسپورت‌ها باید تا نیمه دی‌ماه ۱۴۰۱ اعتبار داشته باشد.

حسینی درباره روند تکمیل ثبت‌نام در کاروان حج توضیح داد: زائران پس از ثبت‌نام در سامانه رزرو، بلافاصله کاروان انتخاب کنند و بعد به دفتر حج مراجعه کرده و تسویه مالی را انجام دهند. در این صورت ثبت‌نام قطعی می‌شود.

او همچنین گفت: ۲۳ خردادماه اولین پرواز انجام می‌شود و آخرین پرواز هفتم مردادماه خواهد بود. اولین پرواز از تهران است و امسال از ۱۹ ایستگاه پروازی جابه‌جایی زائران انجام می‌شود. مدت زمان حضور زائران در حج امسال با توجه به هماهنگی با سازمان حج و زیارت نیز بین ۲۸ تا ۳۰ روز خواهد بود.

عربستان واکسن‌های ایرانی را قبول نکرده است

وی شرط دوم دولت عربستان را واکسیناسیون اعلام کرد و با بیان این‌که عربستان واکسن‌های ایرانی را نپذیرفته است، افزود: عربستان برای حج ۱۰ واکسن را مجاز اعلام کرده است که در بین آن‌ها دو واکسن «آسترازنکا» و «سینوفارم» در سبد واکسن ایران قرار دارد و زائران باید دو دُز را تزریق کرده باشند. اگر واکسیناسیون کامل نباشد ثبت‌نام به طور طبیعی انجام نمی‌شود. سازمان حج و زیارت برای پیش‌گیری از غافلگیری از زائران در اولویت خواسته که دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، چون سابقه داشته که عربستان قوانین را تغییر داده است.

حسینی با اشاره به شرط سوم عربستان در حج، گفت: زائران ۷۲ ساعت قبل از اعزام باید تست PCR انجام داده و گواهی منفی آن را در اختیار داشته باشند. ما امیدواریم همه زائران سالم باشند و مشرف شوند.

توصیه به زائران ۶۵ سال به بالا

رییس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: همه زائرانی که سنشان بالاتر از ۶۵ هستند و در سال ۹۹ ثبت‌نام کرده‌اند، در اولویت اعزام برای سال‌های بعد هستند. نوبت آن‌ها همچنان محفوظ است و در اولین سالی که عربستان شرط سنی را بردارد این زائران اعزام می‌شوند. بنابراین نگران نباشند انصراف ندهند و پولشان را برداشت نکنند.

آخرین حج ارزان

حسینی درباره هزینه حج ۱۴۰۱ توضیح داد: بسیاری از زائران ۳۵ میلیون تومان را هزینه حج را سال ۹۹ پرداخت کرده‌اند، قبلاً هم‌ وعده داده شده که بیشتر از این مبلغ دریافت نشود، ما اقدامات زیادی انجام دادیم تا این وعده عملی شود، ولی اتفاقی خارج از عهده ما افتاد، مالیات بر ارزش افزوده در عربستان ۱۵ درصد شد. ما هم که بودجه خاصی در اختیار نداشتیم، مجبور بودیم به زائران مبلغ تمام‌شده را اعلام کنیم، ولی عدد تمام‌شده خیلی بالا بود. با بانکی که محل سپرده‌گذاری زائران بود مذاکره کردیم تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به عنوان سودهای سال قبل به زائران پرداخت شود. از طرفی سازمان هواپیمایی رقم بلیت را که ۱۶ میلیون از سوی ایرلاین‌های خارجی اعلام شده، با ۸ میلیون تومان قطعی کرد. در نتیجه زائرانی که قبلا ۳۵ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند نهایتا حدود دو میلیون تومان دیگر باید پرداخت کنند. میانگین هزینه سفر حج ۱۴۰۱ حدود ۳۷ میلیون تومان می‌شود. آن‌هایی هم که قبلا ۲۵ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند مابه‌التفاوت هزینه نهایی را می‌پردازند.

او یادآور شد: زائرانی که امسال در اولویت اعزام هستند، سال ۹۹ مبلغ کامل را که حدود ۳۵ میلیون تومان بود واریز کرده و بخشی دیگر ۲۵ میلیون تومان را واریز کرده‌اند. سازمان حج آن سال خرید ارز را انجام داد. دولت وقت ارز ۹ هزار تومانی تخصیص داده بود. ارز به صورت سپرده نزد بانک مرکزی قرار گرفت که با برداشتن محدودیت سفر حج، درخواست کردیم آن را به بانک مربوطه در عربستان واریز کنند تا عملیات حج انجام شود.

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در سال‌های قبل بعضی از افراد به عنوان همراه زائر کهنسال یا کم‌توان ثبت‌نام کرده‌اند که با توجه به شرط سنی اکنون فقط آن‌ همراهان امکان تشرف دارند، ما از آن همراهان یا حتی زوجین خواهش می‌کنیم حتما ثبت‌نام کنند ‌چون ممکن است بعضی از این افراد انصراف دهند و شاید آخرین حج ارزان همین امسال باشد که با دلار ۹ هزار تومان انجام می‌شود. قطعا قیمت حج با توجه به نوسان ارز در سال‌های آینده بالاتر خواهد رفت.

حسنی درباره احتمال سوءاستفاده از موضوع آخرین حج ارزان، گفت: تشرف به حج برای کسانی واجب است که مستطیع باشند. الان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج هستند. این افراد حدود ۱۵ سال در نوبت بودند، اگر از فرصت طلایی امسال استفاده نکنند، ممکن است فیش خود را امسال بفروشند و چند سال بعد با توجه به نوسانات ارز دیگر نتوانند همین فیش را تهیه کنند. بنابراین باید به زائر اطلاعات درست داده شود، چون وظیفه ما صیانت از حقوق زائران است.

او اضافه کرد: حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم در نوبت عمره هستند و امیدواریم روابط کنسولی دو کشور برقرار شود تا عمره را پیگیری کنیم. مشکل اصلی ما نبود حمایت کنسولی است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره افرادی که سال ۹۹ ثبت نام کرده‌اند، اما مشمول شرایط عربستان نمی‌شوند نیز گفت: حدود ۲۲ هزار نفر از ۷۴ هزار نفر بالای ۶۵ سال هستند. اگر ۳۸ هزار نفر تکمیل نشد، اولویت بعدی را اعلام می‌کنیم. فرصت برای اعزام بسیار محدود است. سال‌های قبل عربستان از سه ماه قبل کشورها را دعوت می‌کرد و نمایندگان آن کشورها برای رزرو و تهیه خدمات اقدام می‌کردند. الان حدود ۳۰ روز تا اعزام فرصت داریم، اما به خاطر تعطیلی در عربستان ویزای عوامل ما هنوز صادر نشده است.

حج سفارشی نداریم

حسینی در پاسخ به سوال ایسنا درباره درخواست‌های نامتعارف برای سهمیه‌های حج خارج از نوبت و همچنین سهمیه ارگان‌ها و نهادها با توجه به ظرفیت محدود امسال، ‌ گفت: شخصیت‌های زیادی امسال برای تشرف به حج مراجعه می‌کنند، ولی حتی برای نزدیکترین افراد خود چنین امکانی را فراهم نمی‌کنم.

او افزود: بنیاد شهید طبق قانون سهمیه‌ای بین ۵ تا ۱۰ درصد دارد که اگر قرار بود مطابق این سهمیه پیش برویم حدود ۳ هزار نفر می‌شد، ‌ اما با توجه به شرایط امسال ۱۹۰۰ نفر سهمیه به خانواده شهدا و جانبازان اختصاص داده شد که آن‌ها هم سال ۹۹ پول واریز کرده بودند. بسیج و سپاه و سایر ارگان‌ها هم سهمیه ندارد. شخصیت‌ها هم هر کسی مراجعه کرد توصیه کردم از فیش‌های موجود تهیه کنند. درباره سفر کربلا شاید بتوانیم همراهی کنیم، اما حق زائری را که ۱۵ سال در نوبت است نمی‌توانیم را به وزیر یا مقام دیگری بدهیم.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره فیش‌های در اولویت حج امسال، گفت: تاریخ فیش‌های در اولویت که سال ۹۹ هم ثبت‌نام کرده‌اند قبل از ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ بوده است. کسانی که بعد از این تاریخ هستند در صورت تکمیل نشدن ظرفیت، آن‌ها را دعوت می‌کنیم.

سهمیه حج کشورها چگونه تعیین می‌شود؟

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره تعیین سهمیه حج کشورها، توضیح داد: سهمیه هر کشور بر مبنای مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی یک‌هزارم جمعیت هر کشور است. جمعیت کشور ما بر مبنای آمارها حدود ۸۵ میلیون نفر است که سهمیه رسمی حج ایران ۸۵ هزار نفر می‌شود. آخرین حج که به دلیل فراگیری کرونا متوقف شد سال ۹۹ بود که سهمیه ایران آن سال همین مقدار بود، ولی حدود ۷۴ هزار و۵۰۰ نفر ثبت نام کردند. دولت عربستان امسال ۸۵۰ هزار نفر سهمیه به کشورها تخصیص داد، یعنی ۴۵ درصد از سهمیه سال‌های قبل که بر این اساس، سهمیه ایران ۳۹ هزار و ۶۴۰ نفر است که بخشی از آن عوامل کاروان هستند. ما حداکثر تلاش را کردیم که تعداد عوامل کاهش یابد و حداکثر سمهیه به زائران اختصاص یابد.

او در ادامه درباره ارز همراه زائر توضیح داد: برای تخصیص ارز همراه زائر و تعیین نرخ آن با بانک مرکزی هماهنگ شده و به‌زودی مبلغ آن مشخص می‌شود، اما به زائران توصیه می‌شود قبل از سفر، سوغات خود را در ایران تهیه کنند.

رایزنی ایران با عربستان درباره سن حاجی‌ها و اختصاص ۱۰ هزار سهمیه دیگر

حسینی همچنین درباره تغییر شرط سنی گفت: در دو نوبت از مجاری نمایندگی ایران در نیویورک با وزارت حج عربستان مکاتبه کرده‌ایم و درخواست شد شرط سنی را بردارند و شرط صحت جسمی را بگذارند، ولی تا این لحظه پاسخی نیامده است.

او افزود: درباره افزایش سهمیه با عربستان نیز مکاتبه شده و در مذاکرات عراق هم این موضوع پیگیری شد و درخواست افزایش سهمیه بیشتر به ایران تا ۱۰ هزار نفر دیگر داده شده اما تا کنون پاسخی داده نشده است.

فقط شش روز برای تکمیل ثبت‌نام حج فرصت دارید

اکبر رضایی، معاون حج و عمره این سازمان در ادامه این توضیح را درباره ثبت‌نام کاروان حج اضافه کرد که سامانه تا شش روز بعد از ثبت‌نام متقاضی باز است و درصورتی‌که این مدت برای تکمیل فرایند و تسویه مالی مراجعه نکند، اولویت او به فرد دیگر اختصاص می‌یابد.

او افزود: ۲۸۰ کاروان‌ با جمعیت متغیر ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۰ نفر برای حج امسال درنظر گرفته شده است که بلافاصله بعد از شکل‌گیری کاروان‌ها معاینات انجام می‌شود تا شرط استطاعت جسمانی محرز شود.

رضایی اضافه کرد: دستورالعمل معاینات پزشکی در روزهای آینده اعلام می‌شود که به ازای هر ۴۰۰ نفر یک پزشک اعزام می‌شود. در هر هتل نیز یک مطب راه‌اندازی می‌شود. یک بیمارستان کامل در مکه و در مدینه هم درمانگاه‌هایی داریم.

محمد آزاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت نیز درباره سود سپرده حج در بانک‌ها توضیح داد: حساب هر زائر با ۱۵ درصد سود محاسبه شده که در این سال‌ها حدود دو میلیون تومان سود به حساب آن‌ها واریز شده است.

او درباره سهمیه حج خانواده‌های منا نیز گفت: عربستان همان سال دو سهمیه به این خانواده‌ها اختصاص داد که بیشتر خانواده‌ها از آن استفاده کرده‌اند و امکان واگذاری هم به آن‌ها داده شده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما