plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۲۳۳۸۴

خروجی سد زاینده‌رود از پنجشنبه شب افزایش می‌یابد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده‌رود با هدف جاری سازی رودخانه و تخصیص آب برای نوبت چهارم آبیاری مزارع شرق اصفهان از نیمه شب پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ خبر داد.
خروجی سد زاینده‌رود از پنجشنبه شب افزایش می‌یابد
به گزارش ایصال نیوز، محمود چیتیان روز پنجشنبه در گفت و گویی مدت زمان افزایش خروجی سد زاینده رود را ۱۰ روز اعلام کرد و گفت: ذخیره فعلی سد زاینده رود ۳۹۵ میلیون متر مکعب است.

بر اساس این گزارش، حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نواحی حقابه‌داران شرق استان اصفهان در پی افزایش خروجی سد زاینده‌رود و تخصیص بخشی از حقابه کشاورزان در بهمن ۱۴۰۰ زیر کشت رفت.

خروجی سد زاینده‌رود ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ با هدف جاری سازی آب در بستر رودخانه در حوزه شهر اصفهان و سپس شرق استان به‌منظور کشت غله در بخشی از اراضی کشاورزی بصورت پلکانی افزایش و ساعت ۱۰ صبح ۲۴ بهمن کاهش یافت، در نتیجه بخش قابل توجهی از بستر زاینده‌رود از جمله در شهر اصفهان و شرق استان دوباره خشک شد.

آبیاری مزارع شرق اصفهان برای نوبت دوم از روز پنجم تا پانزدهم فروردین ۱۴۰۱ با افزایش خروجی سد و جریان یافتن آب در رودخانه، انجام و بعد از آن، آب در بستر رودخانه دوباره خشک شد.

در نوبت سوم، خروجی سد با هدف آبیاری کشت کشاورزان شرق استان بامداد ۲۶ فروردین افزایش یافت و یک روز قبل از آن نیز برای آبیاری باغ‌های غرب استان، خروجی سد بیشتر شد و به گفته مسوولان شرکت آب منطقه‌ای، آب رودخانه حدود ۱۰ روز جاری خواهد بود.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌ قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی بدفعات خشک شده است و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع تکرار می‌شود.

زاینده‌ رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما