plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۲۲۹۷۷

احتمال حمله اتمی پوتین وجود دارد

هشدار روسیه به ناتو: اقدامتان حوادث ناخواسته به همراه دارد
«نینا خروشچوف» نوه رهبر شوروی سابق نسبت به استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین هشدار داد و آن را از گزینه های احتمالی مسکو برای پیروزی در این جنگ دانست. همزمان روسیه نسبت به افزایش فعالیت ناتو در منطقه شمالگان هشدار داد.
احتمال حمله اتمی پوتین وجود دارد
به گزارش ایصال نیوز، به نقل از تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک، «نینا خروشچوف» نوه «نیکیتا خروشچوف» از رهبران شوروی سابق و استاد روابط بین‌الملل در "نیواسکول" (یک دانشگاه خصوصی در آمریکا) نیویورک نسبت به استفاده «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه از تسلیحات هسته ای تاکتیکی برای اعلام پیروزی در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

وی در گفت‌وگو با نیوزویک افزود: از آنجا که تاکنون پرسش های بسیاری بر سر اینکه روسیه تا چه زمان به همین منوال برای رسیدن به پیروزی در اوکراین پیش می رود، مطرح شده و سلاح‌های هسته‌ای بخشی از گفت‌وگوی هر دو طرف روس و غرب بوده است، گزینه استفاده از تسلیحات اتمی تاکتیکی به طور بالقوه‌ای قابل تصور است.

وی در عین حال تاکید کرد که اظهاراتش پیش بینی نیستند ولی یکی از گزینه های محتمل روس هاست. وی پیشتر به "بی‌بی‌سی" گفته بود که جنگ اوکراین همان جنگی است که پوتین قصد دارد به هر قیمتی در آن پیروز شود.

خروشچوف این بار نیز در مصاحبه اش خاطرنشان کرد: چنانچه پوتین قصد پیروزی داشته باشد احتمالا به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی نیاز داشته باشد. اندکی قبل از آغاز حمله روسیه به اوکراین، پوتین به کشورهای غربی هشدار داد که از مداخله در این جنگ دوری کنند و همزمان نیروهای هسته‌ای خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

وی اخطار داد هر کشور مداخله جو در جنگ با اوکراین با پیامدهایی روبرو می شود که هرگز کسی آن را در تاریخ تجربه نکرده است.

به تازگی نیز رهبران روسیه فهرستی از دلایل مسکو برای استفاده از تسلیحات هسته ای در جنگ اوکراین را اعلام کردند.

«دیمیتری» مدودف رئیس‌جمهوری پیشین روسیه که اکنون به عنوان معاون رئیس شورای امنیت روسیه فعالیت می‌کند، ماه گذشته فهرستی ارائه کرد که براساس آن روسیه می‌تواند حق استفاده از زرادخانه هسته‌ای خود را داشته باشد، حتی علیه کشورهایی که فقط از سلاح‌های متعارف استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین اوایل این هفته اعلام کرد که جهان باید برای استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های شیمیایی یا هسته‌ای آماده باشد.

زلنسکی در گفت‌وگویی با شبکه خبری "سی.ان.ان" تشریح کرد: استفاده از سلاح های شیمیایی چیزی است که روس ها باید انجام دهند و می توانند، زیرا زندگی مردم هیچ ارزشی برای آنها ندارد.

وی در عین حال تاکید کرد اما این خطر تنها اوکراین را تهدید نمی کند و تهدیدی برای کل جهان است.

همزمان «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا در گفت‌وگویی با "نیویورک تایمز" افزود که «ناامیدی احتمالی» می‌تواند پوتین را به استفاده از تسلیحات اتمی تاکتیکی و یا کم بازده در اوکراین وادار کند.

برنز روز پنجشنبه هفته گذشته گفت که آمریکا همچنان در مورد احتمال استفاده از تسلیحات هسته ای توسط روسیه "بسیار نگران" است، اما در عین تاکید کرد که شواهدی مبنی بر قریب الوقوع بودن چنین حمله ای در دست ندارد.

برنز تشریح کرد: با توجه به ناامیدی بالقوه پوتین و عقب‌نشینی‌های نظامی که روسیه تاکنون متحمل شده، هیچ یک از ما نمی‌توانیم تهدید ناشی از توسل بالقوه مسکو به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا کم بازده را بی‌اهمیت بدانیم.

*هشدار روسیه به ناتو: اقدامتان حوادث ناخواسته به همراه دارد

از سوی دیگر، کولای کورچونوف، سفیر سیار روسیه امروز دوشنبه با هشدار به  ناتو گفت: افزایش اخیر تحرکات ناتو در منطقه شمالگان موجب نگرانی است. یک تمرین نظامی بزرگ دیگر این اتحاد اخیرا در نروژ شمالی برگزار شد. در نگاه ما، این در خدمت امنیت این منطقه نیست.

به گفته کورچونوف، چنین فعالیت‌هایی احتمال بروز «حوادث ناخواسته» را افزایش می‌دهند که علاوه بر خطرات امنیتی، می‌توانند به اکوسیستم این منطقه هم آسیب جدی بزنند. با این حال، او اعلام نکرد که منظورش از «حوادث ناخواسته» چیست.

در اواخر هفته گذشته، نزدیکترین متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به ناتو هشدار دادند که اگر سوئد و فنلاند عضو ناتو شوند، مسکو در یک برون‌بوم خود در اروپا موشک‌های هسته‌ای و مافوق صوت مستقر می‌کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما