plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۲۲۳۲۶

دیدار تاریخی بشار اسد از امارات پس از سال‌ها قطع روابط

بشار اسد رییس جمهوری سوریه جمعه شب در یک سفر رسمی و پس از سالها قطع روابط کشورش با کشورهای حاشیه خلیج فارس، وارد امارات متحده عربی شد و با شماری از مقامات این کشور دیدار کرد.
دیدار تاریخی بشار اسد از امارات پس از سال‌ها قطع روابط
به گزارش ایصال نیوز، بشار اسد پس از ورود به دبی، نخست با محمد بن راشد آل مکتوم معاون رییس امارات و نخست وزیر و حاکم دوبی دیدار کرده است.

محمد بن راشد در این دیدار ضمن آرزوی امنیت و صلح برای سوریه و مردم آن، ابراز امیدواری کرد که ثبات و شکوفایی بر تمام منطقه گسترش یابد.

در دیدار اسد و بن راشد روابط میان دو کشور و افق گسترش همکاری‌های دو جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی، سرمایه گذاری و بازرگانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی امارات(وام)، اسد همچنین در این سفر با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی دیدار و گفت و گو کرد.

در این سفر، فیصل المقداد وزیر امورخارجه، بشار الجعفری و منصور عزام وزیر امور ریاست جمهوری، اسد را در سفر به امارات همراهی می کنند.

دیدار اسد از امارات چند ماه پس از سفر عبدالله بن زاید وزیر امورخارجه امارات به دمشق صورت می گیرد که آبان ماه سال جاری انجام شد.

عبدالله بن زاید در آن زمان ضمن سفر به دمشق و دیدار با اسد، در حاشیه این دیدار دعوتنامه "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی از اسد برای سفر به امارات را تقدیم وی کرد.

"سامی کلیب" خبرنگار لبنانی و سردبیر سایت "لعبة الامم" در آن زمان درباره سفر وزیر خارجه امارات به دمشق اعلام کرده بود که اسد احتمالاً بزودی پس از دریافت دعوتنامه رسمی از جانب ابوظبی به امارات سفر می کند.

در اکتبر گذشته بود که رسانه‌های اماراتی گزارش دادند "محمد بن زاید"، ولیعهد ابوظبی و اسد در یک تماس تلفنی رویدادهای منطقه را بررسی کرده اند.

با شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)، دولت امارات نیز همچون عربستان و شماری دیگر از کشورهای عربی در صف حامیان اصلی گروه‌های مخالف اسد قرار گرفت، اما با اسارت یکی از مقامات عالی رتبه امنیتی امارات در سوریه در اوایل بحران این کشور و معامله او با دولت امارات، ابوظبی دست از حمایت علنی و مالی مخالفان دولت دمشق کشید و در ادامه نیز تلاش کرد خود را زیاد درگیر بحران سوریه نکند.

پس از شروع بحران سوریه در اسفند ۱۳۸۹، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای غربی– عربی درهای سفارتخانه های خود را در دمشق بستند که امارات نیز جزو همین دسته بود اما ابوظبی در ششم دیماه ۱۳۹۷ سفارت خود در دمشق را در سطح کاردار بازگشود.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما