plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
کد مطلب : ۲۲۲۸۴

کمیساریای عالی حقوق بشر: اعدام های عربستان سعودی جنایت جنگی است

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر، حکم اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی را به اتهام "اقدامات تروریستی " محکوم کرد. سازمان ملل متحد نیز پیشتر "اعدام های دسته جمعی" اخیر در عربستان سعودی را محکوم کرده بود.
کمیساریای عالی حقوق بشر: اعدام های عربستان سعودی جنایت جنگی است
به گزارش ایصال نیوز، باشله در بیانیه‌ای با اعلام محکومیت این اعدام ها گفت 41 نفر از اعدامی‌ها شیعه بودند که در تظاهرات ضد دولتی سال‌های 2011 و 2012 خواستار مشارکت سیاسی بیشتر بودند، 7 یمنی و یک شهروند سوری نیز در میان اعدامی ها به چشم می خوردند.

باشله افزود: «مشاهدات ما نشان می‌دهد که برخی از اعدامی ها در محاکمه‌هایی فاقد شرایط عادلانه و بدون تضمین‌های دادرسی مناسب، به اعدام محکوم شدند.

باشله همچنین ابراز نگرانی کرد که برخی از اعدام ها با جنگ یمن مربوط است.

برخی منابع رسانه ای دیروز فاش کردند که در میان اعدامی های عربستان سعودی دو اسیر جنگی یمنی نیزبودند که 5 سال پیش در جبهه های جنگ مرزی جیزان به اسارت درآمده بودند.

باشله در پایان خاطرنشان کرد «قانون بین‌المللی حقوق بشر و قانون بشردوستانه بین‌المللی اجرای احکام اعدام در محاکمه‌های فاقد تضمین‌های دادرسی عادلانه، را ممنوع کرد و ان را جنایت جنگی دانست.

آمریکا از اظهار نظر درباره اعدام دسته جمعی 81 نفر توسط مقامات سعودی در روز شنبه خودداری کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز از پاسخ به سوالی «در مورد اینکه آیا واشنگتن در این زمینه با ریاض تماس گرفته یا خیر» خودداری کرد.

سازمان ملل متحد نیز "اعدام های دسته جمعی" عربستان سعودی را محکوم کرد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما