plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۲۱۲۸۱
همزمان با آغاز دهه فجر چهل و سوم

زنگ انقلاب در مدارس کشور نواخته شد

«زنگ انقلاب» همزمان با آغاز دهه مبارک فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) توسط یکی از دانش‌آموزان دبستان دخترانه ایمان در محله هرندی تهران نواخته شد. همزمان با این مراسم زنگ انقلاب در مدارس سراسر کشور نیز به صدا درآمد.
زنگ انقلاب در مدارس کشور نواخته شد
این مراسم همزمان با سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به کشور و در نخستین روز از دهه مبارک فجر برگزار شد.

دانش آموز ستاره رضایی راد که زنگ انقلاب را به صدا درآورد، فرزند مدافعان سلامت است که پدر و مادر وی هر دو بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

مراسم زنگ انقلاب امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بیشتر پایه‌های تحصیلی به صورت زنده از شبکه آموزشی «شاد» نیز پخش شد.

همه ساله مراسم زنگ انقلاب روز دوازدهم بهمن ماه به مناسبت آغاز دهه فجر در مدارس سراسر کشور نواخته می‌شود. معمولا ویژه برنامه‌های ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همزمان با به زمین نشستن هواپیمای ایشان در فرودگاه مهرآباد آغاز می‌شود. ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، هواپیمای حامل امام امت در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست و فراق ۱۵ ساله مردم و امام پایان یافت.

بازگشت امام خمینی (ره) به ایران واقعه‌ای مهم در پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود. امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ پس از ۱۴ سال تبعید به ایران بازگشت و در تهران مورد استقبال نزدیک به سه میلیون نفر قرار گرفت. این روز در تقویم رسمی ایران با عنوان روز آغاز دهه فجر، مشخص شده‌ است.

دهه فجر انقلاب اسلامی به روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن گفته می‌شود؛ ۱۲ بهمن ماه سالروز ورود امام خمینی به کشور و در ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ است. 

بازگشت امام خمینی به میهن

با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و سردمداران غربی پشتیبان این رژیم، به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود. در طرف مقابل تظاهرات مردم هر روز پر شورتر و مصمم‌تر می‌شد و شعار استقلال،‌ آزادی، جمهوری اسلامی به عنوان اصلی ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی مطرح می‌شد.

امام خمینی که شرط ورود خود را به کشور، خروج شاه، اعلام کرده بودند، با فرار شاه در ۲۶ دی ۱۳۵۷، تصمیم به بازگشت گرفتند. قرار بود این رجعت تاریخی در روز پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۵۷ انجام گیرد اما بختیار، با بستن فرودگاه ها مانع از انجام این امر شد. با انتشار خبر بسته شدن فرودگاهها، مردم خشمگین به خیابان ها ریخته و با تحصن و شعارهای کوبنده، دولت بختیار را تحت فشار شدیدی قرار دادند.

در همین زمان رئیس شورای سلطنت، سید جلال تهرانی،‌ در پاریس ضمن استعفا خدمت امام، اعلام کرد که شورای سلطنت غیر قانونی است. سرانجام، تحصن‌ها و تظاهرات عظیم مردم بختیار را مجبور کرد،‌ فرودگاه ها را باز کند. کارکنان اعتصابی تلویزیون اعلام کردند برای ضبط و پخش مستقیم مراسم آماده‌اند. فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از پرواز انقلاب بود.

روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، پرشکوه ترین استقبال تاریخی رقم خورد و حضرت امام پس از ۱۴ سال هجرت، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند.

صدها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار به ثبت این رویداد تاریخی پرداختند. جمعیت استقبال کننده در طول ۳۳ کیلومتر از فرودگاه امام تا بهشت زهرا که مقصد بعدی امام بود. بین سه تا هشت میلیون نفر تخمین زده می‌شد. امام از فرودگاه مستقیما به بهشت زهرا رفتند و ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی، سخنرانی تاریخی خود را ایراد کردند.

 انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما