plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
کد مطلب : ۲۱۰۵۹
در جلسه شورای اسلامی شهرستان نجف آباد

فرماندار نجف آباد: در مسئله تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی و باغ ها، باید مُرّ قانون اجرا شود

حمایت قاطع شورای شهرستان از اقدامات موثر در راستای حفظ اراضی زراعی نجف آباد
مهندس مباشری درباره جرم تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، با بیان اینکه طبق قانون، اساساً نباید اجازه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی داده شود که بعداً بخواهیم قلع و قمع کنیم و از طرفی نیز نباید اجازه داد پرونده های اجرای احکام تلنبار شود تصریح کرد: قانون تکلیف همه را روشن کرده است، باید مُرّ قانون اجرا شود چرا که قانونگذار تمهیدات لازم را تدارک دیده است. 
فرماندار نجف آباد: در مسئله تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی و باغ ها، باید مُرّ قانون اجرا شود
به گزارش خبرنگار دفتر نجف آباد ایصال نیوز، جلسه شورای اسلامی شهرستان نجف آباد، امروز (چهارشنبه مورخ 29 / 10 / 1400 رأس ساعت 15)، با حضور اعضای شورا، فرماندار ویژه نجف آباد، مدیر و معاون جهاد کشاورزی شهرستان، رئیس اداره محیط زیست نجف آباد، معاون دادستان شهرستان نجف آباد و جمعی از خبرنگاران شهرستان با موضوع بررسی مسائل اراضی زراعی و باغات شهرستان نجف آباد برگزار شد.

پس از تلاوت آیات نورانی کلام الله مجید، مهندس نوروزی، رئیس شورای اسلامی شهرستان نجف آباد، ضمن خوش آمدگویی به حضار و تشریح دستور کار جلسه، با تأکید بر ضرورت حفظ کاربری زراعی و باغی اراضی زراعی شهرستان، به معاملات صوری دلال ها اشاره کرد و با بیان اینکه سودجویان با خرید مزارع بزرگ، اقدام به تفکیک آنها و ایجاد باغچه های تفریحی می کنند خواستار بررسی کارشناسی مسئله و جلوگیری از این سودجویی و زمین خواری شد. وی به ضعف نظارتی نهادهای مسئول نیز گریزی زد و حباب قیمتی اراضی را از نتایج جولان سودجویان و دلالان در زمین های کشاورزی عنوان کرد.

پس از اظهارات مهندس نوروزی، نوبت به سخنرانی جناب آقای بختیاری، نماینده مهردشت در شورای شهرستان شد. وی گلایه هایی درباره تبعیض در تخریب ویلاهای غیر مجاز مطرح کرد و خواستار کنش عادلانه جهاد کشاورزی در سطح شهرستان در تخریب تغییر کاربری ها شد و از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خواست که دیوارهای بلوکی را از ویلاسازی ها تفکیک کرده و دیوار بلوکی را همچون دیوارهای گلی، تخریب نکند. 

گلایه های جناب آقای بختیاری، با واکنش مهندس صالحی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مواجه شد. وی با بیان اینکه سال ساخت و ساز باغات و دیوار کشی آنها بر اساس نقشه های هوایی قابل تفکیک است، دیوارهای گلی که تخریب نمی شوند را مربوط به سالهای قبل از تصویب قانون دانست و علت تخریب دیوارهای بلوکی را، مباحث مربوط به تفکیک غیرمجاز، تغییر کاربری غیر مجاز و زمینه سازی های خریداران اراضی زراعی برای ویلاسازی های غیر مجاز دانست. 

مهندس صالحی در توضیح رویه تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی، مبنای تخریب ها را به دو رویه قانونی جداگانه تفکیک کرد. وی با اشاره به تبصره دو قانون، عنوان کرد که این تبصره به جهاد کشاورزی اجازه می دهد دیوارکشی های غیر مجاز را بدون اطلاع افراد تخریب کند و مانع نابودی زمین های کشاورزی توسط دلالان و سودجویان شود. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با بیان اینکه برای تشکیل هر سانت زمین کشاورزی، 700 تا 900 سال زمان لازم است، حراست و حفاظت از اراضی کشاورزی را یک وظیفه شرعی، ملی و اخلاقی دانست. 

مهندس صالحی با اشاره به دومین رویه قانونی مبنای تخریب، به ماده 3 قانون اشاره کرد که بر اساس این ماده، نقاط ساخت و ساز غیر مجاز مشخص می شوند، مالک آنها شناسایی می شود، شکایت از مالک توسط جهاد کشاورزی به دادگستری ابلاغ می شود، فرد به دادگاه مراجعه کرده و از تخلف و جرم خود دفاع می کند. در نهایت یا تبرئه می شود یا حکم جریمه و تخریب توسط دادگاه صادر می شود. مبنای تصمیم دادگاه هم به این صورت است که یا سال ساخت قبل از سال 1374 و 1385 –موعد تصویب قانون حفظ اراضی زراعی و کشاورزی- است که جریمه صادر می شود یا پس از سال تصویب قانون است که حکم جریمه و تخریب برای آن صادر می شود. 

پس از توضیحات آقای صالحی، نوبت به سخنرانی آقای ابراهیمی نماینده روستاها در شورای شهرستان رسید. آقای ابراهیمی با تأکید بر ضرورت حفظ اراضی کشاورزی و باغات، خواستار آسیب شناسی مسئله شد که چرا اساساً اراضی کشاورزی امکان تفکیک غیر مجاز پیدا می کنند. وی با اشاره به قوانینی چون قانون ارث و قانون مهریه، خواستار بازنگری قانون گذار و لحاظ این موارد در قانون مربوطه شد. ابراهیمی سپس به وام های طرح توسعه کشاورزی و صنایع وابسته نیز گریزی زد و از اینکه بانک ها مدّتی ست پرداخت وام ندارند و تسهیلات بخش کشاورزی پرداخت نمی شود گلایه کرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان در پاسخ به سوالات مطرح شده توسط آقای ابراهیمی، با بیان اینکه جهاد کشاورزی به مسائلی چون قانون ارث و قانون مهریه نیز واقف است از نامه نگاری هایش برای حل این مسئله مراجع زیربط گزارشی ارائه کرد. صالحی با اشاره به مشکلی که در پرداخت وام های حوزه کشاورزی پیش آمده است گزارشی نیز از پیگیری هایش برای حل این مسئله به حضار در جلسه ارائه داد. 

پس از توضیحات مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد به آقای ابراهیمی، نوبت به سخنرانی جناب آقای بهرامی نماینده شهر نجف آباد در شورای شهرستان رسید. آقای بهرامی نیز به مباحث مرتبط با ارث و مهریه نیز اشاره ای کرد و سپس با بیان اینکه دلالان از مسیر ماده 100، ساخت و ساز و تفکیک را دنبال می کنند و عملاً قانون را دور می زنند از مسئولان مربوطه خواست تا جلوی این منفذ قانونی را بگیرند. 

پس از سخنرانی جناب آقای بهرامی، نوبت به سخنرانی جناب آقای یوسف نژاد رسید. وی طرح تشکیل کمیته مشورتی حفظ اراضی شهرستان را مطرح کرد تا این کمیته یار و یاور جهاد کشاورزی در راستای حفظ اراضی زراعی و کشاورزی باشد. آقای یوسف نژاد به مسئله زمین های بایر شهرستان نیز اشاره کرد و خواستار هدایت پروژه های مسکن سازی به این زمین ها شد. 

پس از سخنرانی جناب آقای یوسف نژاد، نوبت به سخنرانی آقای هاشمی، نماینده جوزدان رسید. آقای هاشمی نیز ضمن تأکید بر ضرورت حفظ اراضی زراعی و باغی، با طرح مباحث مرتبط با تفکیک اراضی زراعی و کشاورزی از جمله مباحث مرتبط با ارث و مهریه، خواستار آسیب شناسی مسئله و مدیریت دقیق تر اجرای احکام تخریب شد.

پس از سخنرانی نماینده جوزدان، نوبت به سخنرانی نماینده علویجه در شورای شهرستان رسید. وی نیز با تأکید بر ضرورت حفظ اراضی زراعی و باغی از جولان دلالان و مشکلات عدیده مدیریت شهری و دهیاری ها به دلیل تبعات این دلالی ها گلایه و از اینکه تأسیسات و خدمات شهری به سودجویان و زمین خواران داده می شود نیز اظهار تعجب کرد. نماینده علویجه در شورای شهرستان، سپس با ارائه پیشنهاد تشکیل همیاران مردمی حفظ اراضی زراعی و باغی به عنوان بازوی اجرایی جهاد کشاورزی، خواستار تسهیل فرآیند صدور مجوزهای مرتبط با توسعه کشاورزی و صنایع وابسته توسط جهاد کشاورزی شهرستان شد. بلا استفاده ماندن جاده امامزاده علویجه نیز آخرین نکته ای بود که توسط نماینده علویجه در شورای شهرستان بیان شد. 

پس از سخنرانی نماینده علویجه در شورای شهرستان، نوبت به سخنرانی خبرنگاران حاضر در جلسه شد. آقای چیوایی مدیرمسئول و سردبیر نشریه سفیران با تأکید بر ضرورت حفظ اراضی زراعی و باغات، با اشاره به قوانین موازی صدور پروانه و انشعاب و وجود کمیسیون های موازی متعدد، خواستار پرهیز از موازی کاری های قانونی در این حوزه شد.

سپس نوبت به سخنرانی آقای امینی، مدیرمسئول و سردبیر ایصال نیوز رسید. وی با شرح تاریخچه قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، قانون مذکور را قانون جامع و کاملی عنوان کرد که توانایی پوشش ابعاد مختلف مسئله که توسط حضار در جلسه مطرح شد را دارد. امینی با تأکید بر ضرورت حفظ پتانسیل کشاورزی شهرستان از طریق حفظ اراضی زراعی و کشاورزی، به تبعات ناگوار پیش روی نابودی کشاورزی اشاره کرد و این تبعات را در سطح تهدید امنیت ملی کشور دانست. وی با اشاره به تمرکز قدرتهای جهانی بر توسعه کشاورزی و ذخیره سازی غلات و نهاده ها، تداوم روند وابستگی در آینده را، نیازهای غذایی، نهاده و غلات عنوان کرد. نیازهایی که با نابودی اینروزهای اراضی کشاورزی، برای کشورهایی چون ایران ایجاد می شود و سبب حفظ وابستگی آنان به قدرت های جهانی خواهد شد. امینی در پایان سخنان خود، با اشاره به پژوهش و یادداشتی که در رابطه با ضرورت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات نوشته است به بیان راهکارهایی برای حفظ اراضی زراعی و باغ ها پرداخت. قاطعیت در قلع و قمع ساخت و سازهای غیر مجاز و هشدار جدی دادستان به شهرداری ها و دهیاری ها در زمینه ضرورت حفظ اراضی کشاورزی و باغات، تعریف الگوی کِشت برای مناطق مختلف شهرستان، ترویج فرهنگ کشاورزی توسط جهاد کشاورزی، مراکز فرهنگی و رسانه ها، جرم انگاری خرید و فروش ویلاهای غیرمجاز، تقبیح ویلاسازی توسط ائمه جمعه و روحانیون و برگزاری جشنواره های کشت مدرن توسط شهرداری ها و دهیاری ها از جمله راهکاری ارائه شده توسط امینی به مسئولان بود. 

پس از سخنرانی مدیرمسئول و سردبیر ایصال نیوز، نوبت به سخنرانی آقای دوستان، فعال رسانه ای و مدرس روزنامه نگاری نام آشنای شهرستان رسید. آقای دوستان نیز با تأکید بر ضرورت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها در شهرستان، خواستار مقابله نهادهای مسئول با خلاء های قانونی مربوطه شد. وی با اشاره به اینکه اساساً نباید شهرداری ها و دهیاری ها اجازه ساخت و ساز دهند، از رویه غلطی که امکان ساخت و ساز را برای متخلفان فراهم می کند تا با پرداخت جریمه، به تخلف خود ادامه دهند گلایه کرد. رویه ای که شهرداری ها و دهیاری ها، بعضا با دریافت تعهدنامه کتبی محضری از افراد -مبنی بر اینکه اگر روزی ساخت و ساز آنان مورد اعمال قانون قرار گرفت و تخریب شد، هیچ شکایتی از شهرداری نداشته باشند- پرونده آنان را در کمیسیون ماده 100 مطرح می کنند و با دریافت جریمه، بر جرم افرادی که اراضی زراعی را نابود می کنند چشم پوشی می کنند. 

پس از سخنرانی آقای دوستان، نوبت به سخنرانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رسید. آقای مهندس صالحی با بیان اینکه خرید محصولات کشاورزی و صادرات آن، به رغم برخی جوسازی های چندوقت اخیر، همچنان به قوت خود ادامه دارد و فقط رویه فروش به دلیل همین جوسازی های مشکوک تغییر کرده است، عنوان کرد محصولات کشاورزی شهرستان، همچنان از طریق واسطه های بین المللی، صادر می شود هر چند که در این فرآیند، کشاورز سود چندانی نمی کند و دلال بین المللی بیشترین سود را به جیب می زند.           

آقای صالحی با اشاره به فعالیت گلخانه های شهرستان نجف آباد، از عزم و اراده کشاورزان و گلخانه داران نجف آبادی تمجید کرد و خلاقیت آنان را در حفظ کسب و کارشان به رغم خشکسالی ها و بحران های اقتصادی، ستود. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با بیان اینکه از تاریخ 25 / 12 / 1399 ، دیگر خدمات غیر دائم برق، آب و گاز به سودجویانی که با تغییر کاربری اراضی زراعی به ویلاسازی مبادرت می ورزند داده نمی شود از پیگیری تعیین تکلیف خدماتی که پیشتر نیز داده شده است خبر داد که پس از تعیین تکلیف در کمیسیون 100 و کمیسیون 99 ، خدمات غیر دائم واگذاری شده نیز جمع آوری خواهد شد. 

مهندس صالحی با بیان اینکه جهاد کشاورزی شهرستان، عزم راسخی در حفظ اراضی زراعی و کشاورزی شهرستان نجف آباد دارد با اشاره به مشکل کمبود نیرو در این اداره، خواستار کمک اجرایی سایر ادارات و نهادها به جهاد کشاورزی در این راستا شد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد با بیان اینکه وظایف متعددی به رغم کمبود نیرو، به این اداره واگذار شده است، نظارت بر قیمت کالاهای کشاورزی، انعقاد تفاهم نامه با بسیج و سپاه برای آموزش کشاورزی نوین به سربازان، انعقاد تفاهم نامه با سازمان فنی حرفه ای و انعقاد تفاهم نامه برای آموزش الگوهای کِشت و کشاورزی مدرن به زندانیان را از جمله دیگر اقدامات این اداره عنوان کرد. 

پس از سخنرانی آقای مهندس صالحی، نوبت به سخنرانی نماینده دادستان در جلسه شد. نماینده دادستان نیز با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در ضرورت حفظ اراضی زراعی و باغ ها و وجود قانون قاطع و جرم انگاری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، بر اهتمام ویژه دادستانی در حفظ اراضی زراعی و باغ ها تأکید کرد. 

پس از سخنرانی نماینده دادستان نجف آباد در جلسه، نوبت به سخنرانی رئیس سازمان محیط زیست شهرستان رسید. وی خطاب به اعضای شورای شهرستان که نماینده های شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان هستند، از ایشان خواست که در طرح های جامع و تفضیلی شهرها و روستاهایشان، پیوست زیست محیطی و پیوست اجتماعی سیاسی فرهنگی را حتماً لحاظ کنند و در این رابطه از نهادهای مربوطه بالادستی از جمله سازمان محیط زیست مشورت بخواهند. 

مدیر سازمان محیط زیست شهرستان بیان اینکه اساساً تخریب برای مجریان احکام نیز دردآور است ولی برای حفظ اراضی در مواجهه با ساخت و سازهای غیر مجاز، چاره ای جز این نیست، از دستگاه های مربوطه بویژه شهرداری ها تقاضا کرد حتماً قبل از صدور مجوز و یا اجازه ساخت و ساز، از محیط زیست نیز استعلام بگیرند. 

وی با تأکید بر غلط بودن رویه کد ارتفاعی دادن شهرداری ها به متقاضیان، تثبیت آلودگی در شهرستان را علاوه بر عوامل دیگر، به ارتفاع سازه ها نیز مربوط دانست که باعث اختلال جریان و گردش هوا می شوند. 

مدیر سازمان محیط زیست شهرستان نجف آباد، با بیان اینکه هزار و 674 واحد صنعتی و 24 هزار واحد صنفی در شهرستان نجف آباد مشغول فعالیت اند از فعالیت سه هزار و 500 واحد آلاینده در سطح شهرستان نجف آباد خبر داد و خواستار تعیین تکلیف این واحدهای آلاینده و ارتقاء سطح محیط زیستی فعالیت این واحدها شد. 

سخنران پایانی جلسه نیز فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد جناب آقای مهندس مباشری بود که با تأکید بر اهمیت حفظ باغات و اراضی زراعی شهرستان، به بارش های اخیر در کشور اشاره کرد و اینکه باید به رحمت الهی امیدوار بود و خشکسالی نیز دائمی نخواهد بود. مهندس مباشری بر ضرورت ترویج الگوهای کِشت مدرن کشاورزی نیز تأکید کرد و با اشاره به اینکه جرم تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ ها باعث تخریب اراضی زراعی شده است، ویلاسازی های غیر مجاز را چالشی استانی و ملّی عنوان کرد. 

مهندس مباشری با بیان اینکه طبق قانون، اساساً نباید اجازه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی داده شود که بعداً بخواهیم قلع و قمع کنیم و از طرفی نیز نباید اجازه داد پرونده های اجرای احکام تلنبار شود تصریح کرد: قانون تکلیف همه را روشن کرده است، باید مُرّ قانون اجرا شود چرا که قانونگذار تمهیدات لازم را تدارک دیده است. 

فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد با بیان اینکه کارگروه مشورتی در سطح شهرستان، می تواند ابتکار عملی باشد که حامی اقدامات قانونی جهاد کشاورزی شهرستان در حفظ اراضی زراعی و باغ ها شود از رسانه ها درخواست کرد در اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی عمومی درباره مسئله، بیش از پیش تلاش کنند. 

جلسه شورای شهرستان با جمع بندی حمایت قاطع از اقدامات موثر و چندجانبه در راستای حفظ اراضی زراعی و باغ های شهرستان نجف آباد به پایان رسید. 

انتهای پیام/*    
۲
مولف : مصطفی امینی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما