plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۲۰۵۱۵

دادگاه عالی فدرال عراق نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تایید کرد

دادگاه عالی فدرال عراق روز دوشنبه، درخواست‎ها برای لغو نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را رد کرد و نتایج انتخابات پارلمانی عراق را رسمً تایید کرد. سید مقتدی صدر، هادی العامری و سید عمار حکیم از رای دادگاه فدرال استقبال کردند.
دادگاه عالی فدرال عراق نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تایید کرد
به گزارش ایصال نیوز، دادگاه فدرال عراق شکایت مبنی بر لغو نتایج انتخابات را رد کرد. رد شکایت علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق به منزله تایید و تصویب نهایی نتایج انتخابات است.

این گزارش می افزاید، دادگاه فدرال عراق در نشست امروز خود شکایات ارائه شده برای مطالبه لغو نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را رد و اعلام کرد که شکایت نسبت به نتایج فقط در هیات شکایات به عنوان طرف مربوطه قابل ارائه است.

دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که شورای عالی قضایی کشور، صلاحیت انحصاری حل مشکلات مربوط به روند انتخابات را دارد و هر حزب سیاسی حق دارد ظرف سه روز پس از اعلام رسمی نتایج، به تصمیم این شورا اعتراض کند.

در حکم دادگاه فدرال عراق آمده است: طبق قانون انتخابات، اگر نتایج اعلام شده تا پنج درصد با فرایند انتخاباتی تفاوت داشته باشد، شمارش آرا به صورت دستی در دستور کار قرار می‌گیرد. این دادگاه اعلام کرد که اقدام کمیساریای عالی انتخابات در اعلام جزئی نتایج انتخابات، نقض و تخلف قانونی محسوب می‌شود و این که شمارش آرا در انتخابات آینده باید به صورت دستی انجام شود، نه الکترونیکی. پارلمان آینده نیز می‌باید قانون انتخابات کنونی را اصلاح کند.

در حکم دادگاه فدرال عراق خاطرنشان شده که اقدام کمیساریای عالی انتخابات در اعلام جزئی نتایج انتخابات، نقض و تخلف قانونی محسوب می‌شود و شمارش آرا در انتخابات آینده باید به صورت دستی انجام شود، نه الکترونیکی. پارلمان آینده نیز می‌بایست قانون انتخابات کنونی را اصلاح کند. دادگاه فدرال عراق همچنین تصمیم‌گیری درباره شکایت «آلا طالبانی» را به روز شانزدهم ماه آینده (ژانویه) موکول کرد.

*واکنش العامری به تصمیم دادگاه فدرال عراق در باره نتایج انتخابات  

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع العراقیة)، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق، روز دوشنبه پایبندی خود به تصمیم دادگاه فدرال در تایید نتایج انتخابات و رد مطالبات درخصوص لغو نتایج انتخابات را به خاطر حفظ ثبات و امنیت کشور اعلام کرد.

العامری در بیانیه ای مطبوعاتی خاطرنشان کرد: به خاطر رعایت قانون اساسی، حفظ امنیت و ثبات سیاسی عراق و اعتقاد ما به روند سیاسی و مسیر دموکراتیک آن از طریق تبادل مسالمت آمیز قدرت تصمیم دادگاه فدرال را خواهیم پذیرفت.

وی افزود: به تصمیم دادگاه فدرال متعهدیم به رغم آنکه اعتقاد راسخ داریم که در انتخابات تقلب شده است،

*اعلام عمار حکیم بر پذیرش تصمیم دادگاه فدرال و عدم مشارکت در دولت آتی

منابع عراقی اعلام کردند که سید عمار حکیم رئیس ائتلاف نیروهای دولت ملی عراق بر پایبندی به تصمیم دادگاه فدرال در زمینه رد مطالبات لغو انتخابات و تایید نهایی انتخابات پارلمانی تاکید و در عین حال خاطرنشان کرد که در دولت آتی عراق مشارکت نخواهد کرد.

* مقتدی صدر خواستار تشکیل سریع دولت اکثریت شد

 مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توئیتی در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: شکر گذار خداییم که وعده اش تحقق یافت، از همه افراد و سازمانهای دخیل در  برگزاری انتخابات تشکر می کنم، برای خدمت به میهن و مردم عراق معتقدم اولین کاری که باید انجام شود تشکیل سریع یک دولت اکثریت ملی است.

 این درحالی است که اعتراضات به نتایج انتخابات هم در اطراف دادگاه عالی و هم در کف خیابانهای نزدیک منطقه سبز بغداد تا عصر دوشنبه ادامه داشت.

انتهای پیام /*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما