plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۱۹۹۶۵
در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دکتر شیرانی: برای مصونیت جامعه باید ۹۰ درصد افراد واکسینه شوند

۱۲۰ هزار نفر از ظرفیت واکسیناسیون روزانه اصفهان خالی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ظرفیت تزریق روزانه ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در ۴۴ مرکز تجمیعی در استان، گفت: این اواخر روزی ۲۰ هزار دوز واکسن تزریق کردیم و ۱۲۰ هزار نفر از ظرفیت واکسیناسیون ما خالی ماند. پوشش واکسیناسیون در خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان، برخوار و اصفهان زیر ۷۵ درصد است.
دکتر شیرانی: برای مصونیت جامعه باید ۹۰ درصد افراد واکسینه شوند
به گزارش ایصال نیوز، دکتر شاهین شیرانی، امروز (سه شنبه_۲ آذرماه) در نشست خبری با اشاره به اجرای طرح شهدای سلامت با همکاری سپاه صاحب الزمان(عج)، اظهار کرد: حدود ۲۰ ماه از همه گیری کرونا می‌گذرد، در این مدت همه اقشار جامعه به نوعی درگیر کرونا شدند، افراد زیادی بیمار شدند و برخی جان خودشان را از دست دادند، کرونا مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی به وجود آورد که وظیفه ما است در حد توان و بضاعت این مشکلات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه اوایل شیوع کرونا واکسنی وجود نداشت، گفت: بعد از آن واکسن تولید شد و چند ماهی است در کشور مشکلی از نظر تعداد واکسن نداریم، درحالی که زمانی افراد به کشورهای همسایه می رفتند و یا در بازار سیاه واکسن می خریدند، اما الان خوشبختانه واکسن به وفور وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نمودار شیب واکسیناسیون استان، تصریح کرد: واکسیناسیون در ابتدا به دلیل کمبود واکسن سرعت کمی داشت، اما وقتی واکسن تأمین شد شیب نمودار بسیار بالا رفت که الان این شیب بسیار کم شده است.

وی با بیان اینکه بررسی تحلیلی داریم که چرا افرادی هنوز واکسن نزده‌اند، گفت: هنوز در جمعیت هدف بالای ۱۲ سال برخی افراد واکسن نزده‌اند یا از واکسن و عوارض آن می‌ترسند، یا هنوز فرصت نکرده‌اند، یا به خاطر بیماری و سالخوردگی توان رفتن به مراکز واکسیناسیون را نداشته اند، برخی هم هنوز اعتقادی به واکسن ندارند یا می‌گویند قبلا کرونا گرفته‌ایم چرا واکسن بزنیم!

شیرانی با اشاره به اینکه در بررسی‌های اپیدمیولوژیک حفاظت فردی و جامعه را داریم، توضیح داد: در پزشکی صفر و یک و بله و خیر نداریم همه چیز آمار و احتمال است، بر این اساس در مورد شخصی که واکسن زده احتمال ابتلا به بیماری کمتر می‌شود، اگر کرونا بگیرد شدت بیماری بسیار کمتر است، اگر کرونا گرفت و در بیمارستان بستری شد بسیار مرگ و میر کمتری از فردی که واکسن نزده دارد، بنابراین واکسن هم پیشگیری است و هم درمان. واکسن هایی مثل فلج اطفال پیشگیری است، اما این واکسن نوعی درمان هم محسوب می‌شود چون جلوی مرگ و میر را می‌گیرد.

وی بار دیگر با بیان اینکه شیب نمودار واکسیناسیون در استان به سمت رشد بسیار کندی می رود، افزود: شیب پوشش واکسیناسیون روزانه کمتر از دو دهم درصد تا قبل از اجرای طرح شهدای سلامت بود، با این روند پنج تا شش روز طول می‌کشید تا یک درصد جامعه واکسینه شوند.

سخنگوی ستاد مققابله با کرونا استان اصفهان با بیان اینکه ما نمی‌دانیم پیک ششم کرونا که در کشورهای دیگر اتفاق افتاده چه زمانی اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: ما باید تا قبل از آن ۹۰ درصد جامعه را واکسینه کرده باشیم.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا یک بعد انفرادی و یک بعد جمعی دارد، اظهار کرد: برای مصونیت جامعه باید ۹۰ درصد افراد واکسینه شوند، در حالی که واکسیناسیون ۷۰ درصدی مصونیت فردی می‌دهد اما مصونیت جمعی نمی‌دهد. هر فرد کرونایی ۶ نفر را به سرعت آلوده می‌کند، پس باید با سرعت واکسیناسیون را انجام دهیم.

شیرانی با اشاره به اینکه مراکز تجمیعی واکسیناسیون و نیروهای ما درحال استهلاک هستند، اعلام کرد: ۴۴ مرکز تجمیعی به غیر از مراکز منتخب داریم و ظرفیت تزریق روزی ۱۵۰ هزار دوز را داریم. این اواخر به روزی ۲۰ هزار واکسن رسید و ۱۲۰ هزار نفر ظرفیت واکسیناسیون ما خالی ماند، در واقع واکسن و نیرو داریم، اما استقبال کم است.

وی به اجرای طرح شهدای سلامت اشاره و تصریح کرد: این طرح برای این است که از ظرفیت همه ارگان‌ها استفاده کنیم و طرح فرد محور، محله محور، شغل محور و سازمان محور است. در این طرح افراد را بر اساس کد ملی شناسایی می‌کنیم و نرم افزار ابتکاری در اصفهان تولید شده که اطلاعات سامانه سیب را با اطلاعات ارگان ها و بخش های مختلف تطبیق می‌دهد. طبق دستورالعمل سازمان امور اداری استخدامی کشور واکسیناسیون کارمندان باید انجام شود، مگر کسانی که گواهی پزشک دارند و این اطلاعات را رصد می‌کنیم تا به پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بهترین شهرستان از نظر پوشش واکسیناسیون را بوئین میان‌دشت با بالای ۹۰ درصد پوشش واکسیناسیون اعلام کرد و افزود: پوشش واکسیناسیون در ۵ شهرستان خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان، برخوار و اصفهان زیر ۷۵ درصد است، درحالی که ثقل جمعیت هم در این ۵ شهرستان است و در این شرایط باید مداخله فعال انجام دهیم.

وی به محدودیت‌های هوشمند ستاد ملی کرونا اشاره کرد که به مرور درحال ابلاغ است و افزود: برای اینکه مردم استقبال بیشتری از واکسن داشته باشند اولین روش اقناع سازی است که شک و شبهه آنها را برطرف کنیم، کسی منکر این نیست که اقناع سازی بهترین روش است اما حق اجتماع را هم باید در نظر گرفت.

شیرانی با بیان اینکه لیست تمام دانش آموزان واکسن نزده را داریم و بر اساس میزان پوشش واکسیناسیون به این مدارس مراجعه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: قرارگاهی در استان ایجاد شده و روز به روز پایش انجام می‌دهیم. هنوز وارد پیک ششم کرونا نشده‌ایم اما نباید چشمهایمان را ببندیم.

وی با تاکید بر اینکه واکسن زدن به معنی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نخواهد بود، توضیح داد: بخواهیم یا نخواهیم باید ماسک بزنیم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. به عنوان مثال ورزشگاه باز شود و افراد با واکسن وارد شوند، اما همه یک جا تجمع نکنند و باید فرهنگ سازی انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اگر کسی عشق به خانواده دارد باید واکسن بزند، گفت: در این ۲۰ ماه فشار زیادی به کادر بهداشت و درمان وارد شد، برخی از پزشکان و پرستاران و کادر درمان و خدمات بیمارستان ما با بیماری درگیر شدن و حتی اعضای خانواده خودشان را از دست دادند، درحالی که ما قسم خورده ایم اما خانواده هایمان هم درگیر شدند.

وی بیان اینکه هنوز برخی افراد به واکسن اعتقادی ندارند، گفت: بیش از ۹۵ درصد کادر بهداشت و درمان واکسینه شده اند اما صد در صد نیست.

شیرانی به جهش‌های ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی کشورها محدودیت های کرونا را زود حذف کردند، اما موج بیماری نشان داد باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. همچنین برخی کشورها سیستم آمارگیری دقیقی ندارند و نباید شرایط آنها را معیار قضاوت قرار داد.

سخنگوی ستاد کرونا استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی واکسن ستیز و برخی واکسن گریز هستند، توضیح داد: درصد واکسن ستیزها بسیار کم است، اما هیاهوی زیادی دارند اما برای واکسن گریزان تلاش کردیم در طرح محله محوری با معتمدین محلی که مردم قبول دارند گفت و گو و آنها را به تزریق واکسن مجاب کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوالی در مورد واکسیناسیون اتباع و مهاجرین خارجی، گفت: دو دسته اتباع خارجی با کارت و بدون کارت داریم، اتباع خارجی با کارت شناسایی و در سامانه سیب ثبت نام هستند، در مورد اتباع بدون کارت نیز ما به سراغ آنها در محلات می‌رویم، حتی در حاشیه شهر و کوره پزخانه ها به سراغ اتباع می رویم که از ما نمی ترسند و واکسن می‌زنند، اما گاهی دوز اول را می‌زنیم ولی برای دوز دوم دیگر در اصفهان نیستند.

وی با اشاره به وضعیت افغانستان و سیل مهاجرین از مرزهای رسمی و غیررسمی به سمت کشور، گفت: این بحث جدی است و اتفاقا خیلی از این افراد از مرز غیر سمی می آیند اما هرجا آنها را شناسایی کنیم واکسیناسیون را انجام می‌دهیم.

به گفته وی، برای پیشگیری از صدور کارت واکسن بدون تزریق واکسن نیز مراحل واکسیناسیون را تغییر دادیم تا اول واکسن تزریق کنند و بعد اطلاعات آنها وارد سامانه شود. بعد از این با اجرای محدودیت های هوشمند، وضعیت واکسیناسیون با کد ملی مشخص خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال دیگری، در مورد ضمانت واکسیناسیون گفت: در ستاد کرونا استان مصوب شد بالاترین مقام اجرایی هر دستگاه مسئول نظارت بر واکسیناسیون کارمندان است و باید پاسخگو باشد، به طوری که واکسیناسیون یکی از موارد ارزیابی کارمندان است.

دکتر شیرانی در مورد مراکز تجمیعی واکسیناسیون نیز گفت: تا انتهای طرح و زمانی که دانشگاه علوم پزشکی نیاز دارد هیچ جایی حق ندارد مرکز واکسیناسیون را پس بگیرد و ما اعلام می‌کنیم تا چه زمانی به این مراکز نیاز داریم. برخی مراکز در اختیار بخش‌های دیگر است اما فعلا مصوب شده هیچ جایی حق پس گرفتن مراکز تجمیعی را ندارد و پای آن ایستاده ایم.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما