plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۱۹۵۶۰
در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی

قالیباف: حمایت از خانواده و مادران در سیاست گذاری های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود

در فرهنگ ایرانی-اسلامی، خانواده و منافع آن در اولویت است
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در یک جمع بندی می‌توان گفت حمایت از خانواده و مادران در سیاست گذاری های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود. در این قانون احکام روشنی صادر شده است که با اجرایی شدن آنها توسط دولت محترم، مردم عزیز ما تأثیرات آنها را به طور ملموسی در زندگی خود مشاهده خواهند کرد.
قالیباف: حمایت از خانواده و مادران در سیاست گذاری های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود
به گزارش ایصال نیوز از خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز(سه‌شنبه، 11 آبان ماه) در نطق پیش از دستور خود گفت: امروز، مفتخریم که قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب طرح «تعالی جمعیت و خانواده» در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مجلس یازدهم به سرانجام رسیده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه افزود: رهبری در تیر ماه سال گذشته یک بار دیگر تذکر دادند که اقدامات یک دهه گذشته در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده، علی‌رغم تأکیدات فراوان ایشان، عملاً نتایج چشمگیر و موثری نداشته است، به همین دلیل حمایت از خانواده و  رسیدگی به دغدغه های آنها در تمامی حوزه‌ها از مهم‌ترین اهداف و اولویت های مجلس یازدهم بوده است که با اجرای کامل این قانون توسط دولت محترم به بخشی از آن اهداف دست پیدا خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: در فرهنگ ایرانی-اسلامی، خانواده و منافع آن در اولویت است و سیاستگذار موظف است که منابع خود را برای حمایت از خانواده‌ها به کار گیرد.

وی با تاکید براینکه با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است، بیان کرد:  در این قانون خانواده ها در اولویتِ تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و تسهیلات شغلی قرار می گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در یک جمع بندی می توان گفت حمایت از خانواده و مادران در سیاست گذاری های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود. در این قانون احکام روشنی صادر شده است که با اجرایی شدن آنها توسط دولت محترم، مردم عزیز ما تأثیرات آنها را به طور ملموسی در زندگی خود مشاهده خواهند کرد.

قالیباف تصریح کرد: تلاش این مجلس بر این است که در سیاستگذاری و قانون گذاری طوری تدوین شود که جامعه بیش از دهه های اخیر دوستدار فرزندآوری و تشکیل خانواده باشد و خانواده کماکان محوریت خود را به عنوان مهمترین جزء تشکیل دهنده جامعه ایرانی و اسلامی حفظ کند.

وی گفت: مجلس یازدهم بر این باور است که مسائل مربوط به خانواده و جمعیت، مسئله‌ای چندبعدی و وابسته به زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور است، عزم این مجلس بر آن است که از پنجرۀ جمعیتی باز کنونی در کشور، علی‌رغم فرصت‌سوزی‌های گذشته، بهره لازم را ببرد. امید است که در کنار تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم به عنوان موثرترین راهبرد دولت محترم، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، یکی از بازوهای حمایتی حل این بحران در کشور باشد که با برطرف کردن حداقل بخشی از موانع بالفعل فرزندآوری جوانان، اولاً به تشکیل خانواده و ثانیا به پایداری بیشتر خانواده‌ها کمک کند.

رئیس قوه مقننه افزود: مجلس به طور شفاف به دنبال آن است که حمایت های لازم از خانواده هایی که عدم وجود تسهیلات و حمایت های کافی مانع تحقق خواست آنها برای فرزندآوری شده است، پیش بینی نماید. بر اساس یکی از گزارش‌های پژوهشکده آمار، تعداد فرزندان دلخواه زنان متاهل در بازۀ سنی 15 تا 49 سال، حدود سه فرزند بوده است و این بدان معناست که در شرایط فعلی میان تعداد فرزندان دلخواه و نرخ باروری فاصله‌ای معنی دار حتی تا دو برابر وجود دارد و مادران، علیرغم میل به فرزندآوری به دلیل حمایت‌های ناکافی،  بی‌توجهی سیاستگذاران و فشارهای اجتماعی و اقتصادی از آوردن فرزند بیشتر پرهیز می‌کنند.

قالیباف تأکید کرد: در نظر گرفتن مشوق‌های لازم برای رساندن تعداد فرزندان موجود به تعداد دلخواه مادران، اقدامی ضروری و در جهت کمک به تحقق خواسته‌های خانواده‌هاست، نه تحمیل خواسته‌های دیگران بر آنها؛ در این طرح تلاش شده است که با پیش‌بینی حمایت‌های لازم، خواسته‌های خانواده‌ها و مادران را در اولویت قرار دهیم.

وی ادامه داد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که روز گذشته توسط شورای محترم نگهبان به تأیید نهایی رسید در زمان طولانی  و با حضور کارشناسان متعدد در حوزه‌های کاری گوناگون به سرانجام رسیده است. با تصویب این قانون، گام موثری در راستای ریل‌گذاری قانونی در جهت حمایت از خانواده و در اولویت قرار گرفتن نیازهای آنها برداشته شده است و با اجرای موثر آن توسط دولت محترم، گام عملی در راستای حمایت از منافع خانواده‌ها برداشته خواهد شد.

رئیس قوه مقننه  ضمن تقدیر و تشکر از دولت به خصوص رئیس جمهور  محترم جهت حضور میدانی و پیگیری مشکلات مردم در منطقۀ زلزله زده و محروم اندیکا در استان خوزستان گفت: سه منطقه زلزله زده بازفت در استان چهار محال و بختیاری، منطقۀ محروم اندیکا در استان خوزستان و منطقه محروم بجنورد در استان خراسان شمالی، همانگونه که بلافاصله پس از وقوع زلزله در این مناطق تاکید کردم، نیازمند حمایت‌های فوری هستند. از دولت محترم انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر حمایت های لازم به خصوص جهت بازسازی منازل مسکونی و مسیرهای مواصلاتی به این مناطق به انجام برسد و دغدغه‌های مردم در این خصوص رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون‌های عمران و کشاورزی مجلس با پیگیری شبانه‌روزی و با حضور میدانی در مناطق زلزله‌زده، گزارش‌های تخصصی و مصوبات خود را برای رفع مشکلات مردم تدوین کرده‌اند و  نتیجه این نظارت های میدانی روز گذشته با حضور وزرا و مسئولان مربوطه پیگیری شده است.

قالیباف در پایان از اعضای کمیسیون ویژه اصل 85 در رسیدگی به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما