plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۹
کد مطلب : ۱۸۱۲۱

دولت افغانستان خواستار تقسیم قدرت با طالبان شد

همزمان با تصرف پی در پی مراکز نظامی و شهرهای مهم افغانستان به دست شورشیان طالبان، یک منبع عالی رتبه دولت افغانستان اعلام کرد پیشنهادِ تقسیم قدرت با طالبان در ازای توقف خشونت ها در کشور ارائه شده است.
دولت افغانستان خواستار تقسیم قدرت با طالبان شد
به گزارش ایصال نیوز، پس از تصرف استان « غزنی » به دست طالبان در مدت یک هفته به عنوان دهمین مرکز ولایت که در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب کابل واقع است، یک مقام عالیرتبه دولتی از ارائه پیشنهادِ تقسیم قدرت با طالبان در ازای توقف جنگ و خشونت خبر داد.

این منبع آگاه اضافه کرد این پیشنهاد به شکل غیرمستقیم و از طریق قطر که میزبانِ مذاکرات صلح افغانستان است به طالبان داده شده است.

با این حال کاخ ریاست جمهوری افغانستان هنوز این خبر را تایید نکرده است.

همزمان « عبدالله عبدالله » رئیس شورای عالی مصالحه ملی در جلسه ای با مقامات آمریکا، چین و روسیه در قطر ملاقات می کند.او بدون اشاره به این پیشنهاد گفت برنامه صلح با دولت قطر به اشتراک گذاشته شده است.

ماه گذشته طالبان اعلام کرد برنامه صلحش را در ماه اوت ارائه می کند اما برعکس در هفته های گذشته با تشدید خشونت ۱۰ ولایت در جنوب، غرب و شمال این کشور از جمله قندوز را به تصرف خود درآورد.

گفتنی است؛ درگیری‌ها و خشونت در مناطق مختلف افغانستان از جمله مناطق شمالی این کشور در حال افزایش بوده و روز گذشته همزمان با سفر اشرف غنی به ولایت بلخ، ولایت بدخشان واقع به‌دست طالبان سقوط کرد.

امروز پنجشنبه نیز منابع افغان از سقوط غزنی مرکز استان غزنی خبر دادند. سقوط غزنی یک هشدار جدی برای پایتخت است. غزنی به عنوان یک شهر کلیدی، کابل را به قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان در جنوب این کشور وصل می‌کند و تصرف ان به شورشیان طالبان اجازه می‌دهد تا خطوط زمینی ارتش برای تامین نیرو در جنوب را قطع کنند.

شهر غزنی دهمین مرکز ولایت است که در شش روز گذشته به‌دست طالبان سقوط کرده است. قبل از این، زرنج، مرکز نیمروز، شبرغان، مرکز جوزجان، تالقان، مرکز تخار، فیض‌آباد، مرکز بدخشان، قندوز، سرپل، پلخمری، مرکز بغلان، ایبک، مرکز سمنگان و فراه به دست طالبان سقوط کرده است.

بر اساس آخرین گزارش ها، پایگاه هوایی «شیندند» در غرب افغانستان به تصرف طالبان درآمد. «قاری یوسف احمدی» سخنگوی طالبان اعلام کرد که پس از حمله این گروه به پایگاه هوایی «شیندند»، نیروهای امنیتی با آتش زدن بخش زیادی از این پایگاه، محل را ترک کردند.

پایگاه هوایی شیندند یکی از بزرگترین مراکز نظامی افغانستان است که در فاصله حدود 120 کیلومتری از مرز ایران قرار داد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما