plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۱۷۹۲۴

دستاورد سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان

بهره‌برداری از بخش پایانی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان وآغاز عملیات اجرایی طرح ایمن‌سازی تقاطع شهدای هسته‌ای و ساخت تقاطع غیر همسطح سایت شهید احمدی روشن در کاشان، از برنامه های مهم سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان بود که روز گذشته انجام شد.
دستاورد سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان
به گزارش ایصال نیوز، تفاهمنامه تامین مالی، اجرا، بهره‌برداری و انتقال آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید. این طرح حد فاصل آزادراه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال - جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایط نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن ایجاد سفری پاک، با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد. آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزادراه نطنز – کاشان – اصفهان، آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

کنارگذر شرق اصفهان، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

قطعه اول این طرح از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرو در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

بخش پایانی طرح ملی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان(شهید سردار حجازی) حدِ فاصل پُل فرودگاه تا پل نایین، روز یکشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی با اعتبار بالغ بر یک هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید؛ ۵۵ کیلومتر از قطعات یک و دو آزادراه شرق اصفهان، حدِ فاصل آزادراه اصفهان – کاشان تا جاده فرودگاه، آبان ۱۳۹۹در ارتباط ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده بود.

بخش باقی‌مانده قطعه دوم آزادراه شرق اصفهان که یکی از مهمترین بخش‌های آزادراه در تکمیل کریدور شمالی – جنوبی کشور و نقطه اتصال آن به کریدور شرقی – غربی کشور و جاده نایین به شمار می‌رفت، در ماه‌های گذشته تکمیل شده است و روز گذشته به بهره‌برداری رسید.

استاندار اصفهان در آیین بهره برداری ازبخش پایانی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان گفت: افتتاح آزادراه به معنی تزریق خونبه رگ‌های کشور و نماد تحرک چرخ اقتصاد کشور است.

عباس رضایی افزود: افتتاح و بهره برداری از طرح‌های عمرانی حاکی از همدلی، همراهی و هماهنگی ملت با دولت و دولت با ملت است و امیدواریم این همدلی و همراهی و همزبانی‌ها روز به روز بیشتر شود.

*تکمیل کریدور شمالی-جنوبی کشور با اجرای طرح‌های راه سازی اصفهان
به گفته مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان، در شرایطی که تا سال ۱۳۹۷، این پروژه تنها ۴۱ درصد پیشرفت داشت، با برنامه‌ریزی صورت گرفته در ۲ سال گذشته، زمینه فعالیت شبانه‌روزی و پیشرفت ۵۹ درصدی آن در بخش هشت کیلومتر باقی مانده انجام شده که این کار در نوع خود قابل توجه است.

علیرضا صلواتی در این مراسم بهره برداری ازبخش پایانی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان، افزود: هشت کیلومتر باقی مانده این بخش با هزینه بیش از یک هزار و ۵۲۰ میلیاردی که ارزش کنونی آن بالغ بر سه هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال است، نقش مهمی در تکمیل کریدور شمالی – جنوبی کشور دارد.

* آزاد راه اصفهان به شیراز، بلندترین آزادراه کشور
همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بطور متوسط پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰۰ کیلومتر از آزادراه‌های باقی مانده در کشور بالای ۸۰ درصد است و بر اساس برآوردها، امکان بهره‌برداری از همه آنها تا پایان سال وجود دارد.

خیرالله خادمی روز گذشته در مراسم افتتاح هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه شرق اصفهان افزود: آزادراه اصفهان به شیراز هم به طول ۲۲۵ کیلومتر به‌عنوان بلندترین آزادراه کشور، با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال تکمیل است.

* افزایش ۵۰ درصدی طول آزادراه‌های کشور
همچنین وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از بخش پایانی از آزادراه کنارگذر شرق اصفهان(شهید سردار حجازی) اظهار کرد: در چهارسال گذشته، طول بزرگراه‌های کشور حدود ۶۰ درصد و طول آزادراه‌ها حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

محمد اسلامی با بیان اینکه سالی یک هزار کیلومتر به به طول بزرگراه‌های کشور اضافه شده است، افزود: به نسبت روزهای کاری در دولت روحانی، روزی چهار کیلومتر بزرگراه ساخته شده است.

به گفته وی، در زمان حاضر جاده‌های کشور نسبت به گذشته ایمن‌تر شده و از خطر بروز تصادف و تلفات کاسته شده است. اسلامی خاطرنشان کرد: طول جاده‌های کشور از ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر به بالای ۲۰ هزار کیلومتر و خطوط ریلی کشور از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر به نزدیک ۱۵ هزار کیلومتر رسیده است. وی بیان کرد: افزایش ظرفیت‌ حمل و نقل، تسهیل کننده کیفیت زندگی مردم است و ارتقای ایمنی و حرکت به سمت شکوفایی اقتصادی کشور را بدنبال خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این طرح‌ها و پیشرفت‌ها در زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در سخت‌ترین شرایط تاریخی و اقتصادی به ثمر رسیده است؛ تصریح کرد: کمبود منابع و شرایط خاص اقتصادی در مقابل اراده مردم، ذلیل و ناتوان و اراده‌ها با توکل بر خداوند متعال، بسیار کارساز است.

اسلامی با قدردانی از اقدامات انجام شده در راستای تکمیل آزادراه شرق اصفهان افزود: این طرح در عرض ۱۸ ماه گذشته حدود ۴۰ درصد از پیشرفت برخوردار بوده اما در یک دوره ۲۰ ساله هم حرکتی افتان و خیزان داشته است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین شامگاه یکشنبه در آیین عملیات اجرایی طرح ایمن‌سازی تقاطع شهدای هسته‌ای و ساخت تقاطع غیر همسطح مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی روشن در کاشان، گفت: اجرای این طرح سبب دسترسی سریع و ایمن به آزادراه کاشان - نطنز می‌شود.

وی همچنین در حاشیه مراسم در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مسیر شبکه آزادراهی در کل کشور که در ابتدای دولت یازدهم ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بوده، اکنون به نزدیک ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر رسیده و تا هفته‌های آینده به سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری وجود بیش از ۲۱۰ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور اظهار داشت: به طور تقریبی ۸۵ درصد تردد روی ۱۵ درصد این راه‌ها انجام می‌شود، بنابراین اولویت برای ما ارتقای سطح سرویس و کیفیت این بخش در جاهایی است که تراکم ترافیکی وجود دارد که با راهکار ساخت آزادراهی و مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.

اسلامی با ابراز تأسف از شرایط تورم و مطابق نبودن درآمد آزادراه‌ها با هزینه‌های آن گفت: شرکت‌های آزادراهی به همین دلایل در این سال‌های اخیر کمی از ارتقای کیفیت راه باز ماندند.  

همچنین در این سفر، عملیات اجرایی طرح ایمن‌سازی تقاطع شهدای هسته‌ای و ساخت تقاطع غیر همسطح سایت شهید احمدی روشن با اعتباری افزون بر ۶۵ میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی در میدان شهدای هسته‌ای آغاز شد.

تسهیل در حرکت‌های گردشی و دسترسی ایمن به مجتمع شهید احمدی روشن، ایجاد دسترسی ایمن از آزادراه کاشان-اصفهان به جاده قدیم نطنز(مجتمع)، ایجاد دسترسی ایمن اختصاصی از آزادراه کاشان-اصفهان به مجتمع، ایجاد دسترسی ایمن از جاده قدیم نطنز(مجتمع) به آزادراه اصفهان کاشان، ایجاد دسترسی ایمن از آزادراه اصفهان کاشان به جاده قدیم نطنز(مجتمع) و ایجاد دسترسی ایمن از جاده قدیم نطنز(مجتمع) به آزادراه کاشان اصفهان از جمله مزیت‌های طرح است.

یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه همسنگ در شهرستان کاشان وجود دارد که شامل ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی درجه یک، ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه است.

این شهرستان افزون بر ۳۶۴ هزار نفری کاشان با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومترمترمربع، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

گفتنی است؛ ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، بعنوان چهارراه ترانزیتی، رُتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما