plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۱۷۰۳۴

عراق و افغانستان بهترین بازار برای صادرات محصولات کشاورزی

رییس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان اصفهان گفت: کشورهای عراق و افغانستان در زمان حاضر بهترین بازار برای صادرات محصولات کشاورزی و صنعت دام و طیور ایران بویژه محصولات اصفهان است.
عراق و افغانستان بهترین بازار برای صادرات محصولات کشاورزی
به گزارش ایصال نیوز، علیرضا سالاریان ردر گفت و گویی افزود: محصولات کشاورزی استان اصفهان ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس دارد زیرا اگر مقصد صادراتی بسیار دور باشد هزینه‌ها افزایش می‌یابد و نیاز به فناوری خاص برای نگهداری محصولات دارد.

وی کشورهای همسایه را بهترین بازار برای صادرات محصولات مازاد کشاورزی کشورمان خواند و گفت: ما نیز به طور متقابل می‌توانیم از محصولات آنها استفاده کنیم.

سالاریان اظهار داشت: اصفهان با وجود کمبود منابع آبی، در زمینه دام و تولید فراورده‌های دامی و لبنی به‌خصوص شیر در کشور رتبه بالایی دارد و لازم است از این ظرفیت در توسعه صادرات استفاده شود.

وی برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی را برای معرفی محصولات و صادرات کشاورزی به کشورهای دیگر به ویژه همسایه ایران، ضروری دانست و اضافه کرد: تاجران خارجی و مقامات تصمیم‌گیر درباره واردات و صادرات می‌توانند با بازدید از نمایشگاه ها از نزدیک با ظرفیت‌ها و توانایی‌های شرکت‌ها و کارخانه‌های ما آشنا شوند.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان اصفهان گفت: بازدید هیات‌های خارجی از نمایشگاه‌ها علاوه بر آشنایی هرچه بیشتر آنها با محصولات و دستاوردهای شرکت‌های مختلف به عقد قراردادهای همکاری با فعالان بخش خصوصی منجر خواهد شد.

وی به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور، آبزیان و دامپزشکی در محل دائمی نمایشگاه‌های اصفهان اشاره کرد و گفت: هیات‌هایی از کشور عراق و اقلیم کردستان به این نمایشگاه آمدند که بسترهای مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری فراهم کرد.

سالاریان با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه هماهنگی‌های لازم را برای سفر و بازدید هیات‌های خارجی از نمایشگاه‌های کشورمان انجام می‌دهد، افزود: دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان‌ها نیز هماهنگی‌های لازم را با مسوولان و نهادهای اقتصادی استان انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه نیز از طریق سفارتخانه‌های خود در کشورهای دیگر ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و کشاورزی را معرفی می‌کند، خاطرنشان کرد: لازم است اطلاعات مربوط به این ظرفیت‌ها و همچنین نمایشگاه‌های بین المللی که در استان‌ها برگزار می‌شود به چند زبان خارجی تهیه شود تا بتوان آن را در اختیار سفارتخانه‌ها برای اطلاع رسانی قرار داد.

سالاریان اضافه کرد: وزارت امور خارجه اقدام به راه اندازی تورهای مجازی برای آشنایی هرچه بیشتر تجار کشورهای دیگر با ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی کشورمان کرده است.

مهمترین اقلام صادراتی استان اصفهان چدن و آهن و فولاد، فرآورده‌های نفتی، فرش و کفپوش، محصولات شیمی آلی، محصولات لبنی، مواد پلاستیکی و مصنوعات آن، مصنوعات سنگ و گچ و مصنوعات چدن و آهن است.

صادرات استان اصفهان اغلب به کشورهای عراق، امارات، چین، افغانستان، تایلند، اندونزی و هند ارسال می‌شود.

استان اصفهان از اصلی‌ترین کانون‌های کشاورزی کشور با برخورداری از تجارب در نوع کشت و کار در بسیاری از زمینه‌ها موفق بوده که توسعه صادرات بویژه در طول فعالیت عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم به ثبت رسیده است.

این سرزمین از حیث بخش‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف صنعت کشاورزی در جایگاه ممتاز و اصلی کشورمان قرار دارد، برای مثال ۴.۶ میلیون تن محصولات باغی و ۸۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای از سرجمع ۶.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در شرایط نُرمال در این استان تولید می‌شود.

از نظر رتبه‌بندی این استان با تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر در جایگاه نخست قرار دارد و با تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ جایگاه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است. تولید سالانه هشت هزار تن بوقلمون و یک‌هزار تن شترمرغ رتبه یک را برای این خطه رقم زده و دامداران منطقه ۶۸ هزار تن گوشت قرمز در یک سال تولید می‌کنند که از این نظر رتبه پنجم و با تولید هفت هزار تن عسل در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است، اصفهان با تولید ۶۸ میلیون قطعه ماهیان زینتی و ۳۰۰ هزار تن پیاز در رتبه نخست و با تولید ۳۷۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، ۴۸۵ هزار تن سیب‌زمینی و ۲۴۳ هزار تن سیب در جایگاه سوم قرار دارد.

نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی به مدت پنج روز تا ۲۱ خرداد جاری در ۱۷ هزار مترمربع فضای محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با هدف معرفی کالاها و محصولات جدید و فناوری‌های نو در صنعت دام و طیور، ایجاد فرصت تعامل با تولیدکنندگان، بازرگانان و متخصصان، ایجاد فرصت عقد قراردادهای کاری و اخذ نمایندگی برپاست.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما