plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۱۶۸۹۵
در آیین افتتاح طرح های وزارت جهاد کشاورزی

روحانی: 15 خرداد نشان داد که اسلحه و زور در برابر اندیشه پیروز نیست

هیچ فرد و قدرتی نمی‌تواند با اندیشه مقابله کند
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ کس و هیچ قدرتی نمی‌تواند با اندیشه مقابله کند، اظهار داشت: 15 خرداد نشان داد که اسلحه و زور در برابر اندیشه پیروز نیست و مردمی که به اندیشه و نهضت امام باور داشتند در برابر گلوله و زندان ایستادگی کرده و نهضت را به پیروزی رساندند.
روحانی: 15 خرداد نشان داد که اسلحه و زور در برابر اندیشه پیروز نیست
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در هفتادمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افتتاح پروژه ‌هایی با اعتبار بیش از 7 هزار و 500 میلیارد تومان با اشتغالزایی 16 هزار نفر اظهار داشت: امروز طرح زهکشی برای 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان گلستان به افتتاح رسید که با این طرح ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی از آسیب‌های ناشی از سیل نیز جلوگیری می‌شود و مسیر احیای زمین را همچنان ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور با گرامیداشت ایام رحلت امام راحل گفت: از سال 68 که امام (ره) بدرود حیات گفتند هر روز عشق مردم نسبت به این مرد بزرگ بیشتر می‌شود. امام راحل شیوه ویژه‌ای برای اداره کشور داشتند و مقام والایی بود که معمولا به ندرت دستور می‌دادند اما اندیشه علمی و دینی ایشان به طور مرتب برای مردم پخش می شد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اندیشه‌های نو و خاص امام بود که باعث می‌شد راه جدیدی به روی مردم گشوده شود. امام قبل از اینکه دستور بدهند، با بیان اندیشه، باور را ایجاد می‌کردند و این باور به عمل منجر می‌شد لذا اگر بتوانیم باور و ایمان را در بین مردم به وجود بیاوریم در آن صورت مردم هم با همه وجود به صحنه عمل وارد خواهند شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امور کشور از جمله اقتصاد و کشاورزی با دستور پیش نمی‌رود و نیازمند تحقیقات و فعالیت‌های دانش بنیان هستیم همچنانکه امروز با اینترنت اشیاء، بخش کشاورزی به حوزه فناوری‌های ارتباطی متصل شده و بدین وسیله می‌توان شرایط و وضعیت بخشهای مختلف کشاورزی و دامداری را به خوبی و به موقع رصد کرد.

دکتر روحانی گفت: امروز همه چیز باید بر مبنای علم و دانش باشد چرا که علم و دانش برنامه و باور را می‌سازد و در این صورت با توان و عشق بیشتری کارها انجام می‌شود.
رئیس جمهور گفت: امام راحل باورها را افزایش می‌داد و با علم و دانش و اندیشه جدید گره‌ها را می‌گشود و به دنبال آن علاقمندانش آن راه را می‌پیمودند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه هیچ کس و هیچ قدرتی نمی‌تواند با اندیشه مقابله کند، اظهار داشت: 15 خرداد نشان داد که اسلحه و زور در برابر اندیشه پیروز نیست و مردمی که به اندیشه و نهضت امام باور داشتند در برابر گلوله و زندان ایستادگی کرده و نهضت را به پیروزی رساندند.

رئیس جمهور تصریح کرد: 15 خرداد نشان داد که هیچ گاه تفنگ ، زندان و فشار نمی‌تواند راهگشا باشد و مسیری که عقل و خرد توصیه می‌کند را مسدود کند و امیدوارم با پیروی از خط و راه امام بتوانیم کشور را در مسیر توسعه و تعالی بیشتر مادی و معنوی قرار دهیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش خاک و آب از موضوعاتی بود که در دولت یازدهم و دوازدهم مورد تاکید جدی دولت بود، گفت: خاک یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است و اگر به درستی از آن صیانت نکنیم نمی‌تواند بهره مناسب بدهد لذا طرح‌های مربوط به زهکشی برای این است که زمین شور را به زمین شیرین تبدیل کنیم و بهره وری آن را بالا ببریم.

رئیس جمهور گفت: در خصوص احیای زمین اقدامات بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است و حدود 600 هزار هکتار زمین را در مناطق مختلف کشور احیا کردیم و امیدواریم 30 هزار هکتار زهکشی دیگر تا پایان دولت به اتمام برسد.

دکتر روحانی افزود: در بخش آب نیز اقدامات بزرگی در سراسر کشور انجام داده‌ایم و آب را از دریای عمان و خلیج فارس به مناطق کویری کشور از جمله کرمان، یزد، اردکان منتقل کرده و در ادامه به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان خواهد رسید.

رئیس جمهور با اشاره به طرح‌های افتتاح شده در بخش گلخانه اظهار داشت: امروز اهمیت توجه به توسعه گلخانه با توجه به کمبود آب ضرورت دارد و در این راستا اقدامات بزرگی انجام شده است و گلخانه‌ها از 8 هزار هکتار به 23 هزار هکتار افزایش یافته است.

دکتر روحانی همچنین ضرورت توجه به شیلات و آبزیان را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بخش شیلات از 885 هزار تن در سال 92 به یک میلیون و 222 هزار تن رسیده‌ و شاهد رشد 38 درصدی هستیم.

رئیس جمهور افزود: سرانه مصرف گوشت سفید و آبزیان در ایران نسبت به اول انقلاب افزایش داشته است و براساس آمار از یک کیلوگرم به 13 کیلو رسیده است و باید همچنان این بخش را توسعه دهیم تا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به افتتاح مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی، اظهار داشت: افتتاح این مرکز بسیار ارزشمند است چرا که جمع آوری اطلاعات از زمین و محصولات کشاورزی و برنامه‌ریزی بر اساس آن می‌تواند در تولید محصولات کشاورزی موثر باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش کشاورزی همانند سایر بخشها در مسیر جهش تولید قرار دارد، گفت: نباید در این خصوص به تبلیغات غلط و دشمن شادکن که این روزها این تبلیغات ناروا بیشتر شنیده می‌شود، اعتنا کرد ضمن اینکه باید توجه داشت که این حجم از پیشرفت توسعه در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و در سایه ایثار و فداکاری به وجود آمده است.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالم که در شرایط جنگ اقتصادی امروز شاهد هفتادمین پنجشنبه افتتاح بودیم و انشاءالله این پنجشنبه‌های افتتاح را به شرط حیات تا آخرین پنجشنبه خدمت در این دولت ادامه خواهیم داد که انشاءالله روز عید غدیر خم خواهد بود.

افتتاح‌های پنجشنبه یک علامت بسیار خوبی در برابر بدخواهان و دشمنان ما بود که آنها فکر می‌کردند با تحریم می‌توانند کاری کنند همه چیز را متوقف کنند و ما خواستیم با پنجشنبه‌ها به دنیا و مخصوصا به بدخواهان به خوبی بفهمانیم که ملت بزرگ ما و مدیران کشور از سخت‌ترین شرایط هم برای توسعه کشور، برای تولید در کشور و جهش تولید تلاش و کوشش خواهند کرد و طرح‌های خود را به ثمر می‌رسانند.

می بینید همین امروز در همین افتتاح بیش از 7هزار و 500 میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح شده است. این طرح و پروژه ها باعث می‌شود که 16 هزار اشتغال جدید درست شود و یک تحول جدیدی را در کشور شاهد باشیم. شاهد زهکشی 20 هزار هکتار در استان گلستان بودید که بسیار اهمیت دارد و محصولات درآمد کشاورزی را به دو برابر می‌رساند و خودِ محصول هم اعلام شد در آبی 60 درصد، در دیم 1.60 درصد بر محصولات کشاورزی اضافه می‌شود و بحمدالله این مسیر و این راه برای احیای زمین ادامه دارد.

من در اینجا لازم می‌دانم در آغاز تجلیل کنم از امام راحل(رضوان‌الله تعالی علیه) که این ایام به نام و یاد او است. امروز روز سیزدهم خرداد در واقع روز رحلت امام(ره) است گرچه می‌گوییم چهاردهم روز رحلت است و شب چهاردهم هم این حادثه غمبار اتفاق افتاد، امام از سال 68 که بدرود حیات گفتند تا امروز هر روز عشق مردم نسبت به این مردم بزرگ بیشتر می‌شود. این مرد کار بزرگی برای ایران و منطقه کرد و شیوه ویژه‌ای برای اداره کشور داشت.

ایشان مقام والایی در کشور بود که معمولا کم دستور می‌داد اما در عین حال اندیشه علمی و دینی او به طور مرتب برای مردم بیان و پخش می‌شد. این اندیشه‌های نو بود که باعث می‌شد راه جدیدی به روی مسوولین اجرایی گشوده شود. در واقع قبل از اینکه امام چیزی را فرمان و دستور دهد با بیان اندیشه‌های خود باور را ایجاد می‌کرد و آن باور بود که عمل را ایجاد می‌کرد. اگر ما بتوانیم در همه کارهای خود آن باور را در مردم ایجاد کنیم و مردم به یک مسیر، به یک راه، به یک برنامه ایمان بیاورند آن وقت با همه وجود می‌آیند.

 خیلی کارها در دنیا هست که اصلا با دستور نمی‌شود انجام داد حتی در اقتصاد داخلی هم همینطور است، اقتصاد داخلی را هم نمی‌شود با دستور  انجام داد، کشاورزی هم همینطور، اینها دستوری نیست. برنامه‌ریزی ، تحقیقات علمی و فعالیت‌های دانش بنیان می‌خواهد و باید از دانش روز و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

همین امروز وقتی بحث اینترنت اشیاء مطرح می‌شود ،‌دیدیم که چطور وزارت ارتباطات و آی.سی. تی  خودش را به کشاورزی وصل می‌کند و چگونه این دانش‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و وضع یک مرغداری و دامداری ، آبزیان و یک مزرعه را به ما اطلاع می‌دهند و یک مرکزیت می‌تواند همه این اطلاعات را برای ما جمع کند و در اختیار همه ذینفعان قرار بگیرد.

امروز همه چیز باید بر مبنای علم و دانش باشد علم و دانش هم برای ما مساله و هم باور می‌سازد و وقتی باور را ساخت آن وقت همه خیلی سریع‌تر، راحت‌تر، با عشق و توان بیشتر به میدان می‌آیند و کار را انجام می‌دهند. امام در دوران زندگی خود اینچنین بود. باورها را افزایش می‌داد و با علم و دانش و اندیشه جدیدش گره‌ها را می‌گشود و به دنبال آن پیروانش و علاقمندانش همه آن را می‌پیمودند.

 دیدیم که هیچ کس و هیچ قدرتی نمی‌تواند با یک اندیشه مبارزه کند. 15 خرداد در واقع نشان داد که یک رژیم که تا دندان مسلح بود و متکی به آمریکا بود خواست با اندیشه امام مبارزه کند و شکست خورد.

15 خرداد این است که اسلحه و زور در برابر اندیشه پیروز نمی‌شود. مردمی که باور کرده بودند به راه و اندیشه و نهضت امام، در برابر گلوله و شکنجه و زندان ایستادگی کردند و نهضت را به پیروزی رساندند. هیچ‌گاه تفنگ، زندان و فشار و اینها نمی‌تواند نه تنها راهگشا باشد بلکه نمی‌تواند جلوی مسیر و راهی که عقل، خرد و اندیشه آن را به ما توصیه می‌کند ، بگیرد. انشاءالله همه ما پیرو خط و راه امام(ره) باشیم و بتوانیم کشور را در مسیر توسعه و تعالی بیشتر از لحاظ مادی و معنوی قرار بدهیم.

طرح‌هایی که امروز افتتاح شد برای کشور بسیار مهم بود. یکی از طرح‌های ما که از دولت یازدهم و دوازدهم روی آن تکیه کردیم مساله خاک و آب بود. خاک را باید مراقبت کنیم، خاک یکی از بزرگترین نعمت‌های خدادادی است. وقتی چیزی می‌خواهیم بگوییم خیلی کم ارزش است می‌گوییم مثل خاک و زمین است و بی ارزش است. خاک فوق‌العاده ارزش دارد تمام زندگی و محصولات و باغات ما همه به خاک برمی‌گردد و اگر خاک را درست حفظ نکنیم آن خاک نمی‌تواند به ما بهره بدهد باید خاک را گاهی بازسازی کنیم . زهکشی برای همین است که زمین شور را به زمین شیرین تبدیل کنیم همانطور که آب شور را در دریا به آب شیرین تبدیل می‌کنیم و در اختیار مردم یا صنعت یا کشاورزی قرار می‌دهیم زمین هم همینطور است. زمین شور را با زهکشی شیرین می‌کنیم و این زمین برای محصول و کشاورزی آماده می‌شود در کنار همه اقدامات دیگری که انجام می‌دهیم شخم هم از همان کارهایی است که در زمین انجام می‌دهیم، سم و همه اینها برای این است که زمین آماده شود .

بنابراین در مساله احیای زمین دولت یازدهم و دوازدهم کار بزرگی انجام داده است. آقای دکتر خاوازی بعد آمار دقیق آن را به من بدهند ولی ذهناً که محاسبه می‌کنم حدود 600 هزار هکتار زمین کشور را یا با زهکشی یا با کانال‌کشی احیا کرده ایم. اقداماتی در جنوب و در منطقه خوزستان و ایلام انجام دادیم که کار بسیار بزرگی است.

البته در آب هم همینطور است . یکی از کارهای دولت احیای خاک و آب بود. در بخش آب اقداماتی در سراسر کشور انجام دادیم و همچنین در دریای عمان و خلیج فارس آب را شیرین کردیم و به مناطق کویری کشور بردیم و آن طرح ادامه خواهد یافت. ریل گذاری بزرگی دولت انجام داد، آب شیرین را به سیرجان، کرمان، یزد، اردکان رساندیم و این آب شیرین به اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان ادامه پیدا می‌ کند. این، هم اقدام برای آب بود هم ریل‌گذاری برای آب بود و همه کارهایی که در زمینه آب و خاک انجام گرفت و امروز یکی از طرح‌های مهم این بود که شاهد 20 هزار هکتار زهکشی در منطقه گرگان بودیم که این زمین با زهکشی احیا شده و انشاءالله 30هزار هکتار دیگر هم امیدواریم تا پایان دولت به اتمام برسد. همانطور که به ما قول دادند انشاءالله اگر ما هم باید کمک کنیم، کمک می کنیم همانطور که در سه ماه این کار بزرگ انجام گرفت در این دو ماه هم  انشاءالله بتوانیم کار بزرگی را به ثمر برسانیم.

مساله مهم دیگر مساله گلخانه است. گلخانه برای کشور بسیار مهم است حتی کشورهایی که آب دارند آنها هم دنبال گلخانه می‌روند . اینجا که ما آب نداریم و دچار مشکل کم‌آبی هستیم حتما باید سراغ گلخانه برویم، حتما باید دنبال سایبان برویم که امروز طرح آن را در استان قزوین دیدیم اینها می‌تواند به ما کمک کند. در گلخانه از 8 هزار هکتار به 23 هزار هکتار رسیدیم تقریبا به 3 برابر، کار بسیار عظیم و بزرگی بوده که در این دولت انجام گرفته است و انشاءالله در دولت بعدی مساله گلخانه ادامه پیدا می‌کند، مساله گلخانه برای ما بسیار مهم است.

امروز شاهد طرح آبزیان هم بودیم و همچنین ماهی تیلاپیا که این ماهی می‌تواند به ما در مساله گوشت سفید کمک کند و این کار در استان یزد آغاز شده است و در سایر استان‌ها هم نمونه آن را دیدیم. در مساله شیلات هم اعلام شد از 885 هزار تن در سال 92 امروز به یک میلیون و 222 هزار تن رسیدیم و رشد 38 درصدی را در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد هستیم و کار بسیار مهمی است. در مساله صادرات هم بحمدالله همینطور است وصادرات خوبی انجام می‌گیرد.

آماری دیدم که این بررسی شود که سرانه مصرف گوشت سفید و آبزیان در ایران نسبت به اول انقلاب بسیار زیاد شده است . سرانه مصرف آبزیان در آغاز انقلاب یک کیلو بوده الان حدود 13 کیلو شده است این کار بسیار مهمی است و باید این را توسعه دهیم یعنی باید آبزیان را زیاد کنیم و بیشتر پرورش بدهیم و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بدهیم.  از لحاظ صحت و سلامتی هم از سایر گوشت‌ها بهتر است و می‌تواند مردم را از این نظر از سایر گوشت‌هایی که الان گاهی با آن با مشکل مواجه می‌شویم، بی‌نیاز کند

و نکته آخر اینکه امروز مرکز پایشی افتتاح شد که بسیار ارزشمند است که ما همه تحرکات کشاورزی را در سراسر کشور مشاهده کنیم و بتوانیم شرایط300 میلیون هکتار را در یک مرکز پایش شاهد باشیم و از این طریق به رفع مشکلات، کمک کنیم و مواردی که مورد نیاز است را تسهیل کنیم. انشاءالله شاهد رشد بیشتر کشور در همه زمینه‌ها و به ویژه در بخش کشاورزی باشیم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما