plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۱۵۷۳۹

بلینکن از اعلام مقصر بودن بن سلمان در قتل خاشقچی خودداری کرد

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای از پاسخ به این پرسش که آیا ولی‌عهد سعودی به دلیل دست داشتن در قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی «قاتل» محسوب می‌شود، خودداری کرد.
بلینکن از اعلام مقصر بودن بن سلمان در قتل خاشقچی خودداری کرد
به گزارش ایصال نیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از به کار بردن لفظ «قاتل» برای «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی به دلیل دست داشتن در قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی امتناع ورزید.

بلینکن از ارائه پاسخ به این پرسش مجری که آیا بن سلمان قاتل است، طفره رفت و در خصوص گزارشی که دولت آمریکا ماه گذشته درباره قتل جمال خاشقچی منتشر کرد، اظهاراتی را بیان داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه از تصمیم دولت بایدن برای مجازات غیر‌مستقیم محمد بن سلمان حمایت و به تحریم عوامل دخیل در قتل خاشقچی اشاره کرد.

بلینکن همچنین به اقدام جدید دولت آمریکا برای ممنوعیت ورود افرادی مانند خاشقچی اشاره کرد و گفت که ایالات متحده اطمینان حاصل خواهد کرد افرادی نه تنها از عربستان بلکه از تمام کشور‌های جهان که مخالف دولتشان هستند به آمریکا ورود پیدا نخواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه باز هم از قاتل نامیدن بن سلمان خودداری کرد و بر پیشبرد روابط با عربستان سعودی تأکید کرد.

این در حالی است که در گزارشی که دولت آمریکا اوایل اسفند ماه درباره قتل جمال خاشقچی، منتشر کرد نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است. این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرد می‌گوید محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

گزارش آمریکا تصریح دارد «ولیعهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما