plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
کد مطلب : ۱۵۰۸۹

انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره نقش بن سلمان در جنایت قتل خاشقچی

خبرگزاری رویترز گزارش داد سازمان سیا در گزارش خود تاکید کرده است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با بازداشت یا قتل جمال خاشقجی موافقت کرده بود.
انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره نقش بن سلمان در جنایت قتل خاشقچی
به گزارش ایصال نیوز، با روی کار آمدن دولت بادین و لغو سری بودن گزارش سازمان سیا از جنایت قتل جمال خاشقجی، مفاد این گزارش حاکیست که بن سلمان معتقد بود که خاشقجی تهدیدی برای عربستان سعودی است و از استفاده از خشونت برای ساکت کردن وی در صورت لزوم حمایت کرده بود.

این گزارش افزود که سیطره بن سلمان بر سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی باعث می شود که اجرای عملیات بدون اجازه وی بعید باشد.

در ادامه این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است.

همچنین افزوده شده است: ما بر اساس کنترل ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم.

رویترز به نقل از یک مسئول آمریکایی گزارش داد که وزارت خزانه داری آمریکا مجازاتهایی را علیه نیروهای واکنش سریع وابسته به گارد پادشاهی سعودی و یک مسئول ارشد سابق سازمان اطلاعات سعودی به علت مداخله در قتل خاشقجی اعمال می کند.

در بخشی از این گزارش از افرادی که به نیابت از محمد بن‌سلمان در قتل خاشقچی ایفای نقش کرده‌اند نام برده شده است.

در این گزارش آمده است: «ما اطمینان قوی داریم که افراد زیر به نیابت از بن‌سلمان اقدام به صدور دستور قتل خاشقچی کردند و یا به طرق دیگر در قتل او همدستی کرده و یا مقصر هستند:

- سعود القحطانی - ماهر مطرب - نائف العریفی - محمد الزهرانی - منصور اباحسین - عبدالعزیز الهوساوی - ولید عبدالله الشهیری - خالد العتیبه - فهد شبیب البلوی - مشعل سعد البستانی - ترکی الشهیری - مصطفی المدنی - احمد زاید عسیری - عبدالله محمد الهرینی - یاسر خالد السالم - ابراهیم السلیم - صلاح الطبیعی - محمد العتیبی

همزمان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش با تهدیدات و حملات عربستان سعودی علیه فعالان، معارضین و خبرنگاران مسامحه نمی کند.

یک مسئول آمریکایی گفت که وزارت امور خارجه آمریکا اسناد برنامه های سعودی و کشورهای دیگر علیه معارضین و خبرنگاران را در گزارش سالانه حقوق بشر درج خواهد کرد.

آمریکا همچنین اعلام کرده است محدودیتهایی برای ورود بیش از 70 سعودی به خاطر اقدام علیه معارضین و خبرنگاران اعمال می کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما