plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۱۴۷۱۲

اصرار دولت بایدن بر تعیین شروط بی اساس برای ایران

وزارت خارجه آمریکا برجام را بستری برای انعقاد توافق های بیشتر با ایران می داند
وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی تکراری از ایران خواست تا عمل به تعهدات برجامی خود را از سرگیرد تا آمریکا نیز اقدامی مشابه انجام دهد.
اصرار دولت بایدن بر تعیین شروط بی اساس برای ایران
به گزارش ایصال نیوز، آنتونی بلینکن دیروز در سخنانی تکراری به شبکه سی ان ان گفت: اگر ایران پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای را از سر گیرد، ما نیز چنان خواهیم کرد و آن زمان با همکاری متحدان و شرکایمان تلاش می‌کنیم تا به توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر دست یافته و همچنین مسائل دیگری مانند برنامه موشکی ایران را مطرح کنیم.

وی افزود: ایران محدودیت‌های خود را یکی پس از دیگری برداشته است. ما از توافق خارج شدیم و ایران رفع محدودیت‌هایش را آغاز کرد و نتیجه آن شده که به ظرفیت تولید مواد لازم برای سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود. توافق هسته‌ای این زمان را به یک سال افزایش داده بود ولی بر اساس گزارشهای منتشر شده، اکنون به سه یا چهار ماه کاهش یافته است.

بلینکن با تأکید بر لزوم ازسرگیری پایبندی ایران به تعهداتش گفت: اگر چنین کنند، ما نیز چنین اقدامی را در نظر خواهیم داشت و آماده طی کردن مسیر دیپلماسی خواهیم بود.

از سوی دیگر به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا دیروز سه شنبه با اعلام نگرانی از مواضع هسته ای ایران تأكید كرد كه ایران، موظف است هرگز به دنبال دستیابی به سلاح های هسته ای نباشد و این اصل توسط مفاد تفاهم نامه برجام تایید شده است.

وی موضع واشنگتن را یادآوری کرد که بر اساس آن برجام باید به عنوان بستری برای انعقاد توافق های بیشتر با تهران، از جمله در مورد برنامه موشک های بالستیک ایران باشد.

بایدن نیز چند روز قبل در نخستین مصاحبه خود به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا با «نورا اودونیل» خبرنگار شبکه خبری سی بی اس و در پاسخی به سؤالی درباره لغو تحریم‌ها با هدف بازگشت به میز مذاکرات گفت که تا متوقف نشدن غنی‌سازی در ایران تحریم‌ها علیه ایران را لغو نمی‌کند. خبرنگار سی بی اس از بایدن سؤال کرد که «آیا آنها ابتدا باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنند» و او به علامت تأیید سرش را تکان داد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه (۱۹ بهمن) در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با ایشان، قضایای فضاحت‌بار اخیر آمریکا و سقوط ترامپ را افول آبرو، قدرت و انتظام اجتماعی و سیاسی آمریکا خواندند و با اشاره به اظهارنظر مقام‌های اروپایی و آمریکایی درباره برجام و تحریم‌ها تأکید کردند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود.

ایشان خاطرنشان کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما