plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۱۴۴۸۴

بلینکن: بازگشت آمریکا به برجام به بازگشت ایران بستگی دارد

وزیر امور خارجه آمریکا از تشکیل تیم تخصصی بازگشت به برجام خبر داد
وزیر خارجه خارجه جدید آمریکا در تماس تلفنی با همتایان آلمانی و انگلیسی خود در زمینه امور مهم منطقه و جهان از جمله ایران گفت‌وگو کرد. بلینکن در اولین نشست خبری خود درباره مسائل یمن، عربستان روسیه، ایران و برجام اظهار نظر کرد.
بلینکن: بازگشت آمریکا به برجام به بازگشت ایران بستگی دارد
به گزارش ایصال نیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در نخستین کنفرانس خبری خود پس از تصدی ریاست وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور این کشور می‌خواهد شفافیت به کاخ سفید بازگردد.

بلینکن سپس به موضوع یمن اشاره کرد و بدون هیچ گونه اشاره به جنایات شش ساله عربستان و ائتلاف آن علیه یمن مدعی شد که «حوثی‌ها اقدامات خصمانه گسترده‌ای در صنعاء انجام داده‌ و حقوق بشر را نقض کرده‌اند».

وزیر خارجه آمریکا در عین حال اعلام کرد که «ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی نیز در شکل‌گیری بحرانی نقش داشته که بدترین بحران انسانی در جهان امروز به شمار می‌رود». 

آنتونی بلینکن در ادامه کنفرانس خبری به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ما با متحدان خود در مورد توافق طولانی مدت با ایران، گفتگو خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در صورت بازگشت ایران به توافق هسته‌ای، ما یک تیم تخصصی برای گفت‌وگو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می‌دهیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: بایدن بسیار شفاف بوده و اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات برجامی خود بازگردد، آمریکا نیز متقابلا بازخواهد گشت و تا زمانی که ایران به تعهدات خود عمل نکند، ما به توافق هسته‌ای بر نمی‌گردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با بیان اینکه تا رسیدن به توافق با ایران، فاصله زیادی وجود دارد، افزود: این توافق می‎‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد یک توافق طولانی‌تر که دیگر مسائل تنش‎‌زا در روابط با ایران را برطرف کند، باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری به تشریح سیاست دولت جدید آمریکا در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل پرداخت و گفت: «عادی سازی روابط اسرائیل و همسایگانش مهم است و از توافق ابراهام حمایت می‌کنیم».

وی همچنین با اشاره به موضوع بازداشت آلکسی ناوالنی منتقد مطرح کرملین و اوضاع حقوق بشر روسیه گفت: تعجب می‌کنم از اینکه مسکو درباره یک نفر اینقدر نگران است. وی افزود: «صدای ناوالنی صدای بسیاری از مردم روسیه است، لذا باید شنیده شود نه اینکه خفه شود». 

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین بز لزوم بازنگری توافق پارسال آمریکا و طالبان تأکید کرد و گفت: دولت ایالات متحده می‌خواهد این اطمینان را حاصل کند که دقیقا تعهدات طالبان و آمریکا نسبت به هم چه بوده است.

*رایزنی وزیر خارجه جدید آمریکا و انگلیس با «محوریت ایران»
از سوی دیگر روزنامه انگلیسی «گاردین» چهارشنبه‌شب به‌وقت تهران، در توییتی نوشت: «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در نخستین تماس تلفنی با هم در زمینه تقویت ارزش‌های دموکراتیک، اتحاد دو کشور، برگزاری نشست جی 7 و همچنین مقابله با رفتارهای ایران در منطقه و همکاری با هم جهت پایبند نگه‌داشتن چین به تعهدهای بین‌المللی رایزنی کردند.

*تاکید وزرای خارجه آمریکا و آلمان بر همکاری نزدیک درباره برجام
همچنین بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دولت جدید این کشور،‌ بامداد پنجشنبه به صورت تلفنی با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که همکاری نزدیک در حوزه‌های مختلف از جمله چین و ایران محور رایزنی‌های این دو نفر بود.

در این بیانیه ضمن اشاره به تبریک ماس در پی برگزیده شدن بلینکن به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا، آمده است: «دو طرف توافق کردند که درخصوص گسترده‌ای از مسائل شامل نقش جهانی چین، برجام (توافق هسته‌ای ایران)، مشارکت در افغانستان و مقابله با تغییرات اقلیمی همکاری نزدیکی داشته باشند».

انتهای پیام/*
 
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما