plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۱۴۵۵۶
در جلسه ستاد منطقه‌ای مقابله با کرونا شهرستان‌های شرقی کرمان

دکتر نمکی: دچار خیز چهارم بیماری شویم دربرگیری و سرعت انتشار به مراتب بیشتر خواهد بود

از مردم تقاضا می کنم به سمت عادی انگاری و ساده پنداری نروند
وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر دچار خیز چهارم بیماری شویم ارتفاعی به مراتب بیشتر و سرعت انتشار به مراتب بیشتر خواهد بود لذا این همدلی و وفاق و سرمایه ملی را به عنوان یک دستاورد بزرگ که با کمک همه از جمله بسیج و سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌ها محقق شده است را باید حفظ کنیم و این طرح محله‌محور استمرار داشته باشد.
دکتر نمکی: دچار خیز چهارم بیماری شویم دربرگیری و سرعت انتشار به مراتب بیشتر خواهد بود
سعید نمکی روز یکشنبه در ستاد منطقه‌ای مقابله با کرونا شهرستان‌های شرقی کرمان در بم افزود: اجازه نمی‌دهیم پای محصولی به مجموعه کشور باز شود که با سلامت مردم در تضاد و تقابل باشد و یا عده‌ای بخواهند از این آشفته بازار استفاده کرده و بر موج اقتصادی سوار شوند.

وی ادامه داد: با مردم بیعت کردم که مصلحت‌اندیشی مانع نشود تا چیزی را به مردم نگویم لذا هم واکسن داخلی و کواکس را دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن‌ترین منابع، واکسن وارد می‌کنیم.

وی تاکید کرد: واکسن را اول به خانواده خودمان می‌زنیم تا مردم بدانند سلامت آنها از هر چیزی برای ما مهم‌تر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاهش آمار کرونا در کشور را برگ زرین دیگری برای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: می‌توان با وفاق و همدلی و روحیه جهادی و تجربه دوران دفاع مقدس حماسه‌ای را خلق کنیم که در تاریخ اپیدمی‌های جهان ماندگار شود.

نمکی با قدردانی از مردم و کسبه‌ای که روزهای سخت کرونا محدودیت‌ها را تحمل کردند، اظهار داشت: حتی یک مرگ هم برای ما غم‌انگیز است، اما دستاوردهای امروز را باید به این مردم تبریک گفت.

وی ابراز داشت: ما و همکارانمان همواره نگران بازگشت موج جدید بیماری هستیم، این ویروس پیچیده هر روز چهره‌های بسیار متفاوت و موزیانه‌ای را نشان می‌دهد و همه نگران هستند که با یک خیز جدید بیماری مواجه شوند.

نمکی اظهار داشت: تمام حواسمان را جمع کردیم که به دام یک تله هولناک جدید نیفتیم، این نگرانی وجود دارد که ساده انگاری، عادی‌انگاری و بی‌توجهی به خطر بیماری، ما را دچار خیز چهارم بیماری در کشور کند.

وزیر بهداشت افزود: اگر دچار خیز چهارم بیماری شویم ارتفاعی به مراتب بیشتر و سرعت انتشار به مراتب بیشتر خواهد بود لذا این همدلی و وفاق و سرمایه ملی را به عنوان یک دستاورد بزرگ که با کمک همه از جمله بسیج و سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌ها محقق شده است را باید حفظ کنیم و این طرح محله‌محور استمرار داشته باشد.

نمکی اظهار داشت: همدلی و وفاق ایجاد شده را نباید سست کنیم و آن را برای روزهای سخت و پربحران این مملکت به عنوان یک زیرساخت نگه داریم.

وی ادامه داد: توصیه من این است که شعله‌های کوچک بیماری در اقصی نقاط کشور را خاموش کرده و امروز که آمار ما کاهش یافته است از این فرصت طلایی استفاده کنیم لذا باید مراقب بود تا این شعله‌های کوچک آتش به دامن سلامتی ما نیندازد.

وزیر بهداشت گفت: همان طور که حاج قاسم خانه به خانه به دنبال داعش رفت، ما هم باید خانه به خانه به دنبال ویروس کرونا برویم و تست بگیریم. امروز ابزار گسترده‌ای برای مبارزه با بیماری داریم.

نمکی عنوان کرد: تقاضا دارم امروز با ورود بخش خصوصی تست‌های سریع را افزایش داده و کانون‌های کرونا را شناسایی کنیم، کارهای زیادی انجام شده هر چند هنوز هم امکانات ما در حد مطلوب نیست.

۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کواکس پیش خرید کرده ایم

وزیربهداشت اظهارداشت: حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن را از طریق کواکس تامین شده که هر فرد باید دو دوز از این واکسن را تزریق کند و این تعداد واکسن را برای گروه های آسیب پذیر در کشور مانند سالمندان و بیماران دارای بیماری های زمینه ای پیش خرید کرده ایم.

نمکی درباره واکسن کرونا گفت: یک واکسن با انتقال دانش فنی از کوبا در ایران تولید می کنیم و انتقال دانش فنی واکسن هپاتیت که ۲۵ سال است به مردم ایران تزریق می شود از کوبا انجام می شود و همچنین واکسن پنوموکوک با همکاری کوبا در انستیتوپاستور ساخته می شود و به زودی واکسن کرونا در این انستیتو ساخته شده وعلاوه بر تامین نیاز داخلی به دنیا نیز صادر می شود.

او درباره خرید واکسن می گوید: واکسن را از چند مسیر تامین می کنیم که یکی از طریق واردات واکسن در قالب کواکس است که تحت نظر سازمان جهانی بهداشت برای تامین واکسن به صورت عادلانه برای کشورها در نظر گرفته است.

به گفته دکتر نمکی به محض توزیع واکسن در دنیا، ما نیز جزو کشورهایی خواهیم بود که این واکسن را دریافت و تزریق خواهیم کرد.

او افزود: راه دوم تامین خرید از منابع موثق جهانی غیر از مجموعه کواکس است و هیچ کمپانی سازنده واکسن در دنیا تا امروز گواهینامه تولید از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده و در آخرین مراحل هستند که امیدواریم بعد از دریافت این گواهینامه بتوانیم از آنها پیش خرید واکسن داشته باشیم.

دکتر نمکی تاکید کرد: در برخی از کشورها، واکسن را به مردم تزریق می کنند اما این تزریق در قالب یک آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که توسط برخی سازندگان واکسن در بعضی از کشورهای منطقه آغاز شده که ما زیر بار این حرکت نرفته ایم و اعلام کرده ایم که اگر کشوری می خواهد در ایران فاز آزمایش بالینی را بگذراند حتما باید در قالب تولید مشترک با ما باشد در غیر این صورت اجازه چنین فعالیتی را به هیچ تولید کننده واکسنی در دنیا نداده و نخواهیم داد.

او ادامه داد: مهمترین راه تامین واکسن، تکیه بر دانشمندان داخلی و شرکت های دانش بنیان برای تولید واکسن در کشور است که خوشبختانه یکی از شرکت های داخلی، مجوز مطالعه در فاز انسانی واکسن را دریافت کرده و از روزهای آینده این فاز آغاز می شود و اگر این حرکت با موفقیت دنبال شود، در بهار سال آینده به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح در منطقه، خواهیم بود و نیازهای مردم را تامین خواهیم کرد.

وزیر بهداشت  در خاتمه اظهار داشت: از مردم تقاضا می کنم به سمت عادی انگاری و ساده پنداری نروند و اگر فکر کنیم که کرونا شکست خورده و عقب نشینی کرده دوباره این ویروس خیز بلندتری برمی دارد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما