plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
کد مطلب : ۱۳۶۴۶

هشدار مقتدی صدر درباره اخلال در پروژه بندر فاو عراق

طرح بازسازی و توسعه بندر بزرگ فاو عراق سال ۲۰۱۰ آغاز شد
در حالی که دولت عراق توافق اجرای موج شکن طرح توسعه بندر فاو را با یک شرکت کره ای نهایی کرده است، رهبر جریان صدر عراق در واکنش به فشارهای داخلی و خارجی برای به شکست کشاندن پروژه بندر فاو، تهدید کرد در صورت کوتاهی دولت در این امر، به شیوه خاص خود وارد عمل خواهد شد.
هشدار مقتدی صدر درباره اخلال در پروژه بندر فاو عراق
به گزارش ایصال نیوز، در پی انتشار گزارش‌ها و اطلاعات متعدد از فشار واشنگتن و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بر بغداد برای به شکست کشاندن اجرای پروژه بندر فاو به هر طریق ممکن، «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر نیز واکنش نشان داد.

وی طی پستی در توئیتر نوشت: «دولت عراق باید برای ریشه‌کن کردن فساد و باج‌خواهی آشکار و روشن در پروژه بندر بزرگ فاو اقدام کند. پروژه‌ای که دستهای خارجی، داخلی، تاجران و شبه‌نظامیان به بهانه‌های واهی بر آن چنگ انداخته‌اند تا عراق در انزوا باقی بماند و به دیگران نیاز داشته باشد.»

در ادامه این پیام آمده است: «ضمن تاکید بر توافق بر همسایه عزیز، کویت، به کشورهای همسایه توصیه می‌کنیم که در امور عراق دخالت نکنند. به طرف‌های داخلی نیز توصیه می‌کنم که فورا دست از سر [این پروژه] بردارند، اگر دولت دخالت نکند، من به شیوه خاص خود دخالت خواهم کرد.»

طرح بزرگ بازسازی و توسعه بندر فاو عراق از آوریل سال ۲۰۱۰ آغاز شده و با گذشت بیش از ۱۰ سال، بغداد نه تنها طرح را به پایان نرسانده، بلکه پروژه مذکور پیشرفت چندانی نیز نداشته است و محافل عراقی سنگ‌اندازی‌های دولت آمریکا و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس را از دلایل اصلی آن می‌دانند.

(حال پس از گذشت این مدت، اخیراً یک شرکت چینی که اقدام به عقد قرارداد با دولت عراق برای ساخت بندر کرده بود، کنار گذاشته شد و شرکت کره‌ای «دوو» اقدام به امضای قرارداد با بغداد در این خصوص کرده اما این شرکت نیز اعلام کرده است که باید مفاد قرارداد تغییر یابد و خواستار پول بیشتری شده است.)

دولت عراق امید دارد تا با افتتاح پروژه بازسازی بندر فاو، یک گام بلند در جهت توسعه اقتصادی بردارد و تا سال ۲۰۲۴ طرح را به پایان برساند. در صورت عملی شدن نهایی این پروژه، بندر فاو یکی از ده بندر بزرگ جهان خواهد بود.

توسعه بندر فاو و پروژه بزرگ «القناة الجافه» (تونل خشکی که مسیری مواصلاتی برای انتقال کالاها از خلیج فارس به ترکیه، اردن و سوریه و اروپا است) سالهاست که در عراق مطرح است هرچند که هنوز این امر به دلیل مانع‌تراشی‌های آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای آن در خلیج فارس، به ویژه امارات که متضرر اصلی اجرای این پروژه محسوب می‌شود، راکد است.

در این میان دو شرکت چینی و کره‌ای بر سر اجرای این پروژه با یکدیگر رقابت دارند که هر یک موافقان و مخالفانی در میان مقامات و مردم عراق برای گرفتن این پروژه دارند.
مخالفان شرکت‌کره‌ای «دوو» می‌گویند که کره جنوبی در واقع تابع اوامر آمریکا است و از سوی دیگر پیشنهاد ارائه شده از سو آن، شامل ساخت یک برنامه با بودجه دولتی عراق و با وامی به میزان ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به مدت ۴ سال است در حالی که مبلغ پیشنهادی شرکت چینی ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار است. ضمن اینکه این شرکت عراق را مجبور به پرداخت پیشاپیش هزینه نمی‌کند بلکه حداقل ۱۰ سال فرصت می دهد.

توافق اولیه میان بغداد و پکن درباره بندر فاو به دوره نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی» و توافق اقتصادی مهم او با چین باز می‌گردد که پس از تظاهرات‌های اکتبر سال گذشته، او مجبور به استعفا شد و به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران، استعفای او تاوان همین توافق بود.

در همان زمان «محمد البلداوی» نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق درباره نقش مخرب شیخ نشینان در عراق و تقلای آنها برای بی‌اثر کردن توافق امضا شده میان عراق و چین و تکمیل پروژه فاو خبر داد.

گفتنی است؛ فاز اول بندر فاو که قرار است در 2024 به بهره برداری برسد شامل راه اندازی 5 سکو از میان 90 سکوی کل پروژه و نیز حفاری کانال های پهلوگیری کشتی ها و ایجاد کانال آبی به عرض 30 متر است که بندر فاو را به بندر ام قصر متصل می کند.

شرکت کره ای «دوو» که مجری موج شکن غربی بوده براساس مصوبه 5 سال پیش هیئت وزیران اولویت اجرای مرحله دوم ساخت بندر را هم دارد و قرار است این پروژه را سه ساله تحویل دهد. مضرسلمان که نماینده کمیسیون خدمات مجلس عراق در کمیته مذاکرات بندر بزرگ فاو است تأکید کرد که شرکت «دوو» یک و نیم میلیارد دلار برای اجرای مرحله دوم طلب کرده و مذاکرات در این باره ادامه دارد و شرکت های قدرتمند دیگری نیز هستند که برای این کار اعلام آمادگی کرده اند.

بندر بزرگ فاو با طراحی یک شرکت ایتالیایی با ظرفیت 99 میلیون تُن در سال و با هدف اتصال آب های آزاد جنوب شرق عراق به اروپا و امریکا از طریق راه آهن در حال آماده سازی است.

بندر فاو با هزینه 4.6 میلیارد دلار یکی از 10 بندر بزرگ جهان خواهد بود.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما