plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۱۳۴۸۸
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:

قانون لغو تحریم‌ها حاصل تعامل سازنده بین مجلس و دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی بود

نمایندگان وزارت خارجه در جلسات متعدد بررسی قانون لغو تحریم‌ها حضور داشتند
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدام راهبردی قوه مقننه برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم کارشناسی شده و به دور از تعصبات تدوین است. ,وی تاکید کرد: نمایندگان وزارت امور خارجه نیز در جلسات متعدد حضور داشته و نظرشان را درباره قانون لغو تحریم‌ها بیان کردند.
قانون لغو تحریم‌ها حاصل تعامل سازنده بین مجلس و دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی بود
به گزارش ایصال نیوز از خانه ملت، مجتبی ذوالنوری در خصوص بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در راستای تایید اقدام راهبردی قوه مقننه برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم، گفت: این بیانیه سیر موضوع را تبیین کرده و کاملا درست و منطبق با واقعیت است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در کار مجلس الزام نداشته و مجلس نیز خودش را موظف به رعایت جبر از دستگاه های دیگر نمی‌داند، لذا مجلس در چارچوب اختیارات و وظایف خودش اقدام کرده و دبیرخانه نیز در جایگاهی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی تعیین کرده، حرکت تعاملی خود را انجام داده است.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها حاصل تعامل سازنده مجلس و دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی بود

وی ادامه داد: تعامل کامل و سازنده‌ای بین مجلس و دبیرخانه رخ داد و هر کدام در چارچوب وظایف و اختیارات خود اقدام کردند؛ در این راستا باید یادآور شد در بند 7 مصوبات یکی از جلسات از سوی شورای عالی امنیت ملی، این اختیار به دبیرخانه داده شد که در تعامل با مجلس در موضوع مذکور حرکت کند، لذا اینکه برخی گفتند در اختیارات دبیرخانه نیست که به مسئله ورود کند، کذب است زیرا این اختیارات از ناحیه شورای عالی امنیت ملی داده شد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بر این اساس باید اذعان کرد در رفت و برگشت ها، رایزنی ها و تعاملاتی که بین مجلس و دبیرخانه رخ داد، نظر طرفین در آنچه که به صلاح و تامین کننده منافع ملی بود، گنجانده شد لذا شورای نگهبان هم ایرادی به مصوبه مجلس نگرفت.

چرا شورای نگهبان به مهلت یک ماهه در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ایراد گرفت؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: فقط یکجا که تعامل و توافق با دبیرخانه بر اساس مدت دو ماه بود و مجلس یک ماه پیش بینی کرده بود، طبق اصل 176 قانون اساسی شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفت و مجلس نیز مصوبه خود را اصلاح و نظر شورای نگهبان را تامین کرد.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه اقدام مجلس کاملا پخته و کارشناسی شده است، گفت: اینکه می گویند نظر دستگاه ها اخذ نشده غیرواقعی است، زیرا در جلساتی متعدد و چندین ساعته با حضور کارشناسان دانشگاهی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص بحث شد و برای حضور نمایندگان به صورت آزاد در این جلسات هیچ معنی وجود نداشت؛ حتی طراحان طرح های 8 گانه در این زمینه نیز همیشه در جلسات حضور داشتند و عموما جلسات با تضارب آرا و کار کارشناسی پیش رفت.

نمایندگان وزارت امور خارجه نیز در جلسات متعدد حضور داشته و نظرشان را درباره قانون لغو تحریم‌ها بیان کردند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان سازمان انرژی اتمی نیز در جلسات حضور داشتند و این سازمان اعلام آمادگی کرد که می تواند تعهدات را اجرایی کند.

وی ادامه داد: نمایندگان وزارت امور خارجه نیز در جلسات متعدد حضور داشته و نظرشان را بیان کردند؛ ممکن است نظر وزارت امورخارجه در مواردی اعمال شده و در موارد دیگری اعمال نشده باشد، زیرا کمیسیون امنیت ملی در محور کار قرار داشته است.

نمایندگان وزارت اطلاعات، سپاه، ستادکل نیروهای مسلح، مرکز پژوهش‌ها در جلسات کارشناسی حضور داشتند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین از کارشناسان قبلیِ فعال در وزارت امورخارجه و سازمان انرژی اتمی استفاده شده تا نگاه سازمانی در این موضوع تاثیر مثبت یا منفی نگذارد و آنچه که مصوب می‌شود کارشناسانه و به دور از تعصبات باشد، بنابراین بررسی ها کاملا کارشناسی و عمیق بوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این بین نمایندگان وزارت اطلاعات، سپاه، ستادکل نیروهای مسلح، مرکز پژوهش های مجلس و غیره دعوت شدند و فعالانه در مذاکرات و جلسات حضور داشتند.

مسئولان به اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تمکین کنند

ذوالنوری اظهار کرد: بر این اساس اگر محدودیت هایی از سوی مجلس برای برخی ایجاد شده و این افراد خوششان نمی آید و با ذائقه آنها سازگار نیست، نباید غیرمنصفانه و بدون درک واقعیات افکار عمومی را خراب کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین خواهش می کنم این افراد به قانون تمکین کنند، به گفتگوهای سیاسی فرافکنانه پایان دهند و بر رفع مشکلات معیشتی مردم تمرکز داشته باشند.

دیپلماسی التماسی، خواهشی و سستی و وادادگی در مقابل دشمن زیاده خواه پاسخگو نیست

وی ادامه داد: این اقدام مجلس در راستای حل مشکلات اقتصادی مردم بوده است؛ به هر حال تحریم ها در مشکلات اقتصادی مردم تاثیر دارد و با روندی که دولت طی 7 سال پیگیری کرده و اکنون نیز 5 سال از برجام گذشته، مشاهده می شود که تحریم‌ها افزایش یافته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: از این رو می توان گفت، این دست فرمان نمی‌تواند تحریم ها را رفع کند و باید با زبان طرف مقابل حرف بزنیم؛ این 5 سال نشان داد دیپلماسی التماسی، خواهشی و سستی و وادادگی در مقابل دشمن زیاده خواه پاسخگو نیست و جواب نمی دهد، بنابراین باید با زبان خودشان با آنها حرف بزنیم و با ایستادن در موضع اقتدار، از منافع ملی دفاع کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تحریمی رفع شود با این شیوه برطرف می شود وگرنه مقام معظم رهبری نیز در فرمایشاتشان تاکید کردند این مسیری که رفته شد، بی خاصیت بود و نتیجه نداشت لذا مجلس هدف گیری و مسیر درستی را انتخاب کرده است.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما