plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۱۲۳۷۸
رییس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی خبر داد

ستاد «جمعیت و تعالی خانواده» در کشور تشکیل می‌شود

یکی از دلایل کاهش طلاق، کم شدن آمار ازدواج است
رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی کشور با اشاره به تشکیل «ستاد جمعیت و تعالی خانواده» ذیل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : آیین‌نامه اجرایی ستاد جمعیت و تعالی خانواده، در دست تهیه است.
ستاد «جمعیت و تعالی خانواده» در کشور تشکیل می‌شود
به گزارش ایصال نیوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدجواد محمودی در سومین جلسه کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این آیین نامه پس از نهایی شدن برای تصویب به ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: ستاد جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه­‌ریزی، سیاست‌گذاری، هدایت، نظارت کلان بر برنامه‌ها، اقدامات راهبردی و ارزیابی عملکرد مربوط به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را برای جلب مشارکت فراگیر در تحقق سیاست‌های کلی جمعیت را در دستور کار دارد.

محمودی ادامه داد: پیش بینی شده که «ستاد جمعیت و تعالی خانواده»  شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته‌های تخصصی مختلفی داشته باشد، که در محورهای مختلفی مانند شناسایی اولویت‌ها و نیازهای پژوهشی، نظارت بر مطالعات و پژوهش‌های راهبردی جمعیت، آینده پژوهی موضوعات و مسائل جمعیتی و ... فعالیت خواهد کرد.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ضمن درخواست از اعضای جلسه برای ارائه اولویت های پژوهشی و پیشنهادات و نظرات خودبه کارگروه، اظهار امیدواری کرد که طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده به زودی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

وی با اشاره به کاهش جمعیت در کشور، اظهارکرد: واقعیت این است که عوامل فرهنگی بیشتر از مشکلات اقتصادی در کاهش جمعیت تأثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه قانون تنظیم خانواده چندین بار ویرایش شده است، تأکید کرد: این قانون باید تعیین تکلیف شود و نهاد متولی و ضمانت اجرایی شدن آن نیز مشخص شود. در کنار سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت، جلوگیری از سقط عمدی و یا کمک به درمان زوج‌های نابارور ضرورت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست به ارائه گزارش آمار ازدواج و طلاق با استناد به آمار مندرج در سایت سازمان ثبت احوال در سه بازه زمانی سال ۱۳۹۰، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۸ پرداخت و گفت: تعداد زنان مجرد کشور در سال ۱۳۹۰، ۶میلیون و ۷۵۰ هزار نفر و در سال ۱۳۹۵، پنج میلیون و ۸۵۸ هزار نفر و در سال ۱۳۹۸، پنج میلیون و ۳۶۰ هزار نفر بوده است.

شهلا کاظمی پور با بیان اینکه آمار ازدواج در سال‌های اخیر کاهش داشته است، ادامه داد: ۸۳۴ هزار ازدواج در سال ۱۳۹۰، ۶۶۶ هزار ازدواج در سال ۱۳۹۵و ۵۵۱ هزار ازدواج در سال ۱۳۹۸در کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: همچنین ازدواج زنان مجرد در بازه زمانی سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ در سنین ۳۵ تا ۴۴ سال افزایش داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران از افزایش میانگین سن ازدواج آقایان در ۸ سال اخیر خبر داد و گفت: طبق آخرین آمار اعلامی ثبت احوال، میانگین سن ازدواج آقایان ۲۹.۷ سال و میانگین سن ازدواج خانم‌ها ۲۵.۲ سال اعلام شده است.

کاظمی پور درمورد آمار طلاق اظهارکرد: آمار طلاق در بازه زمانی سال ۱۳۹۰تا ۱۳۹۵ افزایش و در بازه زمانی سال ۱۳۹۵تا ۱۳۹۸ کاهش داشته و دوهزار و ۵۰۰ طلاق در سال ۱۳۹۸ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی مشترک اتفاق می افتد، تصریح کرد:یکی از دلایل کاهش طلاق، کم شدن آمار ازدواج در سال‌های اخیر است.

انتهای پیام/*
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما