plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۰۹۸۱
در مراسم بهره‌برداری رسمی از طرح های ملی وزارت جهادکشاورزی

روحانی: در دولت تدبیر و امید کشت گلخانه‌ای بیش از دو برابر 30 سال پیش از این دولت افزایش یافته است

علی رغم فراگیری کرونا، وضعیت خوبی در برداشت محصولات کشاورزی داریم
رئیس جمهور در پانزدهمین هفته از افتتاح پروژه های مهم ملی در حوزه‌های مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، با اشاره به ضرورت و اهمیت توسعه طرح‌های آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای در تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد که باید با توجه به شرایط اقلیمی کشور، الگوی کشت مناسب در راستای بهره‌وری صحیح و توامان از آب و خاک برای تحول در تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.
روحانی: در دولت تدبیر و امید کشت گلخانه‌ای بیش از دو برابر 30 سال پیش از این دولت افزایش یافته است
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه ضمن دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت جهادکشاورزی در استان های یزد، هرمزگان و لرستان اظهار داشت: افتتاح طرح‌هایی که با بهره‌برداری از آنها بهره‌وری از آب و خاک در کشوری مثل ایران که در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، طبیعتا باعث خشنودی و رضایت‌مندی مردم و دولت می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به آمارهای افزایش تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن، ارتقای راندمان آب از 30 درصد به 45 درصد، افزایش تولید محصول با یک مترمکعب آب از حدود 920 گرم به 1450 گرم، ارتقای صرفه‌جویی در مجموع آب مصرفی کشاورزی از 8.6 میلیارد مترمکعب به 14 میلیارد مترمکعب، افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای کشور از 8 هزار هکتار به حدود 19هزار هکتار و افزایش اراضی دیم در مناطق شیب‌دار از 16میلیون هکتار دیم به 61 میلیون هکتار تصریح کرد: این دستاوردها در مردم این احساس را ایجاد می‌کند که دولت برای حیات و سلامت غذایی آنان اهمیت قائل است.

دکتر روحانی همچنین بهینه کردن الگوی کشت و ارتقای بهره‌وری صحیح از آب و خاک و توجه به برنامه ریزی برای کشت فراسرزمینی را مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی دانست و گفت: برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای به 23 هزار هکتار برسد و این در حالی است که با تلاش دولت در طول 7 سال، بیش از آنچه که در 30 سال گذشته بوده، گلخانه ایجاد کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیار از کشورها به دنبال همه‌گیری کرونا عمده محصولات کشاورزی و غذایی تولیدی خود را ذخیره کرده و از فروش آن امتناع می‌کنند، اظهار داشت: به لطف خدا امسال نیز همچون سالهای گذشته وضعیت کشت و برداشت محصولات استراتژیک و غذایی در کشور بسیار مطلوب و رضایت‌بخش است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم استان‌های کویری و کم آب به خوبی مزیت‌های استفاده از طرح‌های آبیاری نوبن و کشت گلخانه ای را درک می کنند، اظهار داشت: مردم استان یزد و هرمزگان علیرغم خشکی و کم بارانی با تلاش و فعالیت از طریق سامانه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف کشاورزی موفق به تولید محصولات بسیار خوبی شده اند و تحولات خوبی را در این مناطق در بخش کشاورزی شاهد هستیم.

دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد بهره برداری از این پروژه‌ها که با همکاری بخش خصوصی و دولت به انجام رسیده است، موجب شکوفایی بیشتر ایران عزیز باشد.
در این مراسم بهره‌برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار در سراسر کشور، بهره‌برداری از ۵ طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار در سراسر کشور با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

این ۸۱۵ پروژه با مجموع اعتبار ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اجرا و با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود. 

 متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالم که در پانزدهمین پنجشنبه برای افتتاح طرح‌های مهم، امروز شاهد افتتاح لذت‌بخش‌ترین طرح‌های افتتاحی بودیم؛ برای خودِ من و قاعدتا برای مردم عزیز، افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد؛ در این بخش است که مردم احساس می‌کنند حیات و زندگی و سلامت آنها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود و برای ما که کشوری هستیم که در یک سرزمین خشک و نیمه‌خشک قرار گرفتیم بسیار مهم است که الگوهای کشت و متد آبیاری‌مان را از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم؛ با آنچه که در گذشته به عنوان سنت‌ها در میان بوده قادر نخواهیم بود نیازمندی‌های کشاورزی‌مان را تامین کنیم.

در اینجا از وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهم به طور ویژه تشکر کنم؛ از ابتدای دولت یازدهم تا امروز کارهای بسیار عظیم و بزرگی را انجام دادند؛ از آقای مهندس حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی و از دکتر خاوازی وزیر فعلی و از همه مدیران، کشاورزان و همه آنهایی که تلاش کردند ایران سرسبز بماند، تشکر می‌کنم.

امروز در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان دیدیم که به وسیله گلخانه، اراضی شیب‌دار و طرح‌های آب و خاک چگونه حرکت بسیار خوب و پرنشاطی را در این استان‌ها شروع کردند؛ مردم بزرگ ایران می‌دانند که در آغاز دولت یازدهم محصولات کشاورزی ما 97 میلیون تُن بوده است؛ در سال 92 محصولات کشور در بخش کشاورزی مجموعا 97 میلیون تُن بوده و امروز محصولات کشاورزی حدود 130 میلیون تُن است؛ این به معنای آن است که امروز در محصولات کشاورزی 32 درصد محصول بیشتری را در اختیار داریم و به جای 97 میلیون تن، 130 میلیون تن محصولات کشاورزی به مردم بسیار عزیز کشور عرضه می‌شود.

کار بزرگی در راندمان آب و در شاخص بهره‌وری انجام گرفته است و تقریبا می‌توانم خدمت مردم عزیز بگویم برای اینکه 97 میلیون تن به 130 میلیون تن افزایش پیدا کند، تقریبا زمین بیشتری زیر کشت قرار نگرفته و عمدتا نحوه کشت و آبیاری را تغییر دادیم و این بسیار مهم است. البته همانطور که استاندار محترم هرمزگان گفتند وقتی برای آب آشامیدنی، مردم را از سد بی‌نیاز می‌کنیم و آبِ سد را برای کشاورزی آزاد می‌کنیم، موجب یک تحول بسیار بزرگ در کشاورزی استان خواهد بود.

راندمان آب در آغاز دولت یازدهم 39 درصد بوده و امروز راندمان آب 45 درصد است و پیشرفت قابل ملاحظه است؛ شاخص بهره‌وری که بسیار مهم است که از یک مترمکعب آب چقدر محصول برداشت می‌کنیم. در آغاز دولت یازدهم محصول ما زیر یک کیلو بوده است؛ یعنی به ازای هر یک مترمکعب آب 920 ، 930 گرم محصول بوده و امروز محصول 1450 گرم است؛ یعنی تقریبا به 1.5 کیلو نزدیک می‌شویم و این به معنای آن است که به درستی از آب استفاده می‌کنیم.

البته برخی از محصولات هم آب زیاد مصرف می‌کند و باید برای آن فکر و طراحی کنیم که چه مقدار ضرورت دارد؛ برخی از آنها سیفی‌جاتی است که به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم که این محاسبات دیگری می‌خواهد، اما در صرفه‌جویی آب کار بزرگی شده است؛ از 8.6 میلیارد متر مکعب امروز صرفه‌جویی به 14میلیارد مترمکعب رسیده است؛ بنابراین در مسیر درست علمی حرکت می‌کنیم.

یکی از بخش‌هایی که برای ما بسیار مهم است، بخش گلخانه است؛ در بخش گلخانه گرما، سرما، هواهای مختلف و اصول مختلف خیلی زیاد تاثیرگذار نیست و تقریبا در چهار فصل می‌توانیم با آبِ کم محصول داشته باشیم؛ گاهی می‌توانیم خاک نباشد، هیدروپونیک(آب کشت) باشد و کار دیگری را انجام دهیم. بسیار مهم است برخی از محصولاتی که بسیاری از آنها صادراتی بوده و می‌تواند به کشورهای همسایه صادر شود و ارز آور است را از طریق گلخانه آماده کنیم.

مردم عزیز بدانند که کل کشت گلخانه‌ای در سال 92 ، 8 هزار هکتار بوده و امروز این 8 هزار به 18هزار و 500 رسیده است و کم‌کم در گلخانه به 19 هزار هکتار می‌رسیم.

همانطور که وزیر محترم جهاد کشاورزی گفتند برنامه دولت این است تا پایان دولت دوازدهم انشاءالله سطح کشت گلخانه‌ای به 23 هزار هکتار برسد و می‌بینیم که دولت ، بیش از آنچه که در 30 سال گذشته گلخانه بوده، در طول همین هفت سال گلخانه ایجاد کرده است؛ در 30 سال گذشته گلخانه ما 8 هزار هکتار بوده و امروز بیش از دو برابر یعنی بیش از 16هزار و الان 18هزار و 500 هکتار کشت گلخانه ای داریم؛ این حاصل تلاش کشاورزان، سرمایه‌گذاران و وزارت جهاد کشاورزی و فناوری جدید است و همه دست به دست هم می‌دهد که امروز به این نقطه بسیار مناسب می‌رسیم.

الحمدالله در سالهای گذشته هم در کانال‌کشی آب، هم در زهکشی و هم در سامانه‌های‌ نوین آبیاری و تجهیز اراضی، اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم؛ این را قبلا هم گفتم، در دولت یازدهم توانستیم حدود 300 هزار هکتار زمین کشاورزی را با آبیاری مدرن را تجهیز کنیم؛ در خوزستان و ایلام 46هزار هکتار، در سیستان و بلوچستان که البته مقدار زیادی افتتاح شده و مقداری هم در ماههای آینده افتتاح خواهد شد و طرح‌های دیگری که در ماههای آینده افتتاح خواهد شد.؛ حدود 18 هزار هکتار در مناطق گرمسیری داریم که امسال این 18هزار هکتار افتتاح خواهد شد؛ فاز دومی را برای خوزستان و ایلام طراحی کردیم که حدود 50 هزار هکتار است که آن را در این دولت دنبال می‌کنیم.

درگلستان برای طرح زهکشی برنامه ما 80 هزار هکتار است که بخش بزرگ آن اجرا شده و بخش دیگری از آن باید اجرا شود که یکی از طرح‌های مهم دولت است؛ مردم عزیز می‌دانند اگر طرح زهکشی نبود، خسارت سیل در گلستان چند برابر بود؛ تمام طرح‌هایی که دولت یازدهم برای زهکشی انجام داده بود، تبدیل به کانال آب شد و سیلاب را به دریا عبور می‌داد و این باعث شد که تا حد زیادی شهرهای گلستان کمتر خسارت دیدند؛ اینها کانال‌هایی است که در روز مبادا، در روز سیل و گرفتاری هم به کانال آبی تبدیل می‌شود و می‌تواند آب را از سطح به سمت عمق، به سمت دریا ببرد و موجب نجات کشور شود.

امروز پنج طرح عمده و مهم آب و خاک را افتتاح کردیم و البته عملیات اجرایی طرح‌های زیادی هم آغاز می‌شود که آنها هم بسیار مهم است که یا تا پایان این دولت و یا در دولت بعدی به افتتاح می‌رسد.

امروز 614 پروژه به ارزش 1367 میلیارد تومان افتتاح کردیم و این در بخش کشاورزی آن هم در یک روز در سراسر کشور مهم است؛ البته محل‌‌های افتتاح میناب، مهریز و خرم‌آباد بود، اما در بعضی از این طرح‌ها جاهای دیگر هم در سراسر کشور افتتاح شد.

امروز 809 طرح گلخانه‌ای را افتتاح کردیم که این طرح‌ها حدود 472هکتار است؛ همین طرحی که امروز در گلخانه افتتاح کردیم، موجب تولید 127هزار تن سبزیجات و سیفی ، 250 تن میوه و 9میلیون شاخه گل بریده می‌شود؛ همچنین باغات شیب‌داری که امروز افتتاح شد، در سالهای پیش افتتاح شده و در ادامه تا پایان دولت افتتاح می‌شود؛ 61هزار هکتار باغات شیب‌دار برای ما خیلی مهم است؛ اولا این باغات شیب‌دار به صورت دیم است؛ از دیم باید بیشتر استفاده کنیم، باید گیاه سازگار با دیم را چه دارویی، چه درخت میوه، چه زراعت و چوب، فرقی نمی‌کند؛ هر چیزی را که می‌توانیم انجام دهیم؛ از دیم باید بیشتر استفاده کنیم.

یکی از نکاتی که در روز اولِ شروع به کار آقای دکتر خاوازی به ایشان تاکید کردم، طراحی مناسب‌تر برای استفاده از دیم است؛ یک بخش از دیم، همین اراضی شیب‌دار است؛ اتفاقا در بعضی از مناطق، اراضی شیب‌دار وضع بارندگی مناسبی دارد و گاهی 400 میلیمتر، 500 میلیمتر، 550 میلیمتر بارندگی داریم و بسیاری از درختهای میوه با 400 به بالا می‌تواند سازگار باشد؛ یعنی تمام این اراضی شیب‌دار آنجایی که سرمای شدید نباشد، اگر 400 میلی‌متر در سال بارندگی دارد می‌توانیم زیتون بکاریم؛ درخت زیتون آنجایی که خیلی سرما نباشد عمل می‌آید و می‌تواند محصول دهد و همه آنها می‌تواند به صورت دیم باشد.

این همه نیازی که به روغن داریم، این همه نیازی که برای محصولات داریم؛ البته گفته شد، خیلی از محصولات مانند بادام، گردو و انگور هست که در اراضی شیب‌دار بعضی با آب بسیار کم بعضی هم بدون آب و به صورت دیم کامل می‌تواند محصولات کافی را در اختیار قرار دهد.

در افتتاح امروز 16هزار و 800 هکتار اراضی شیب‌دار و اراضی دیم را برای درخت‌کاری یا بقیه محصولات مثل گیاهان دارویی افتتاح کردیم و تا پایان دولت تاکید می‌کنم به وزارت کشاورزی باید الگوی کشت مدنظر باشد؛ برخی از موارد باید نوع کشت را به دلیل شرایط اقلیمی خودمان عوض کنیم؛ شیوه آبیاری را باید عوض کنیم و شیوه آبیاری نوین جایگزین شود.

بعضی از موارد باید از کشت فراسرزمینی باید استفاده کنیم؛ باید برویم در کشورهای همسایه و حتی در کشورها و قاره‌های دیگر زمین مفید را در اختیار بگیریم، اجاره کنیم، بخریم، کشاورزی کنیم و محصول آن را بیاوریم؛ که البته در چند کشور در دولت یازدهم و دوازدهم اقدام کردیم و باز هم این اقدام را باید انجام بدهیم.

همچنین در کنار بهره‌وری درست از آب، بهره‌وری درست از خاک را باید انجام بدهیم؛ استفاده از خاک، تنوع محصولی که در خاک استفاده می‌شود برای اینکه خاک بماند و پرثمر باشد، کود و بذری که استفاده می‌کنیم، همگی بسیار مهم هستند.

و نکته آخر این است؛ امروز در شرایط کرونا قرار داریم، در شرایطی که بسیاری از کشورها از ترس‌شان محصولات کشاورزی خود را انبار می‌کنند و نمی‌فروشند؛ بنابراین برای ما محصولات کشاورزی بسیار مهم است؛ خوشبختانه در محصولات استراتژیک مثل گندم امسال هم باز خوشحالیم و خودکفا خواهیم بود و امیدواریم در محصولات دیگر هم امسال بتوانیم تلاش بیشتری را انجام بدهیم و همانطور که تاکنون کشاورزان عزیز توانستند ایران را سرسبز کنند و نیازمندی‌های ملت را حداکثر تامین کنند، شاهد آن باشیم در سالی که پیش رو داریم و سال آینده با محصولات بیشتر کشاورزی، با استفاده بهتر از آب و خاک شاهد تحول مثبت دیگری در محصولات کشاورزی باشیم؛ انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما