plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۳۳۸۸۷

اهداف آمریکا از تقویت حضور نظامی در منطقه خلیج فارس

آمریکا با اعزام 3 هزار نظامی و چند فروند ناو جنگی و یک ناو هواپیمابر، حضور نظامی خود در خلیج فارس را تقویت کرد. این کشور همچنین پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد نظامیان خود را در کشتی های تجاری که از تنگه هرمز عبور می کنند، به خدمت گیرد.
اهداف آمریکا از تقویت حضور نظامی در منطقه خلیج فارس
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، سرتیپ امین حطیط، کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک در تشریح اهداف آمریکا از تقویت حضور نظامی در منطقه خلیج فارس گفت: هدف آمریکا از حضور نظامی در خلیج فارس یا آماده شدن برای جنگ است یا ابراز وجود و اعمال فشارهای روانی و یا آموزش و آماده سازی نظامیان خود.

وی خاطرنشان کرد که البته هدف سوم، بعید است چرا که این کشور در شرایط کنونی نیازی به آموزش نیروهایش به منظور استقرار گسترده در خاورمیانه ندارد؛ لذا دو هدف دیگر باقی می مانند که اولی، آماده سازی برای جنگ و دومی ابراز وجود و قدرتنمایی برای اعمال فشار است.

امین حطیط تصریح کرد که سئوالی که اکنون مطرح است این است که آیا آمریکا واقعا می تواند جنگی را شروع کنند. در پاسخ باید گفت که آنگونه که از شواهد و حقایق برمی آید، در استراتژی قدرت سخت شکست خورده است و هیچگاه حاضر نیست جنگ هایی را تکرار کند که نتایج برعکس برایش داشته است و با اینکه به ظاهر در میدان جنگ پیروز شده است اما در عمل پیامدهای آن، همواره گریبانگیر این کشور شده اند.

نمونه این وضعیت را می توان در افغانستان دید. لذا بعید به نظر می رسد که این کشور بخواهد جنگ تازه ای را در خاورمیانه راه بیندازد. مخصوص که اوضاع اوکراین و خاور نزدیک این کشور را به اندازه کافی سرگرم کرده است. در حاضر موازنه قوا به نفع آمریکا نیست و این کشور تا الان نتوانسته است خواسته های خود را محقق کند. به این ترتیب فقط گزینه قدرتنمایی و اعمال فشار روانی باقی می ماند.

دکتر محمد مرتضی، استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاسی هم گفت که تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس، پیام های متعددی دارد. وی گفت: پیام اول مربوط به تحولات در مواضع عربستان است. این کشور در روابط خود را با سوریه تجدید نظر کرده و سفارت خود را در تهران بازگشایی کرد و مواضع خود را در قبال لبنان و یمن هم مورد تجدید نظر قرار داده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد که آمریکا با دستاویز قرار دادن تحرکات عربستان، سعی می کند با این حرکت، سیاست چماق و هویج را برای این ریاض پیاده کند. وی همچنین تصریح کرد که انچه که در حال حاضر در جریان است به انتخابات آمریکا هم مرتبط است. چرا که بایدن برای ورود به دور دوم ریاست جمهوری اش نیاز به برگ برنده دارد.

این کارشناس در ادامه گفت تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه با اقدامات مشابه دیگری در دیگر نقاط جهان همراه خواهد بود و حتی ممکن است با برخی عملیات های دیگری که آمریکا معمولا در لحظه های آخر به آنها متوسل می شود، مثل ترور شخصیت ها یا شکار یکی از سرکرده های القاعده یا یک عملیات نظامی و امنیتی دیگر همراه شود.

وی در مورد ایران و ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه ایران دریانوردی بین المللی را تهدید می کند هم پیش بینی کرد که ممکن است آمریکا با اعمال محاصره دریایی و رهگیری نفت کش ها و کشتی های تجاری ایران و حتی برخی تحرکات نظامی تحریک آمیز، دست به ماجراجویی در خلیج فارس بزند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما