plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۱۶۷۵۷
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خبر داد

۱۲ هزار هکتار باغ استان اصفهان در شرایط خشکسالی نیازمند آبرسانی است

فرونشست زمین در اصفهان با خشکی زاینده رود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خشکسالی باعث شده است که ۱۲ هزار هکتار از باغ‌هایی که دارای درختان کهنسال هستند نیازمند آبرسانی باشند و از سویی نوار ساحلی زاینده‌رود در شهرستان‌های لنجان، مبارکه، فلاورجان و اصفهان تا شرق نیازمند پیشگیری از خشکی است.
۱۲ هزار هکتار باغ استان اصفهان در شرایط خشکسالی نیازمند آبرسانی است
به گزارش ایصال نیوز، منصور شیشه‌فروش روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود : همچنین ۳۰۰ هزار درخت کهنسال در مادی‌های اصفهان به دلیل خشکی زاینده رود در معرض خشکی هستند و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بدون کشت رها شده است.

وی با اشاره به وسعت یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری استان اصفهان افزود: بسیاری از گونه‌های خاص جانوری از جمله پلنگ، یوزپلنگ، میش، کل و کارکال در زیستگاه‌های استان به‌دلیل فقر پوشش‌های گیاهی، کمبود بارش، خشکی چاه‌ها و چشمه‌ها با مشکل جدی در تامین آب و علوفه مواجه شده‌اند.

شیشه فروش به شرایط حاد خشکسالی در استان اشاره کرد و گفـت: میزان بارش‌ها از اول سال زراعی تاکنون نسبت به سال قبل با کاهش ۳۴ درصدی و حجم مخازن سدها با کاهش ۵۰ درصدی مواجه است و از سویی سامانه‌هایی که ناپایدار و اکثر فاقد رطوبت هستند، انرژی خود را به شکل وزش طوفان و باد تخلیه می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به شرایط خشکسالی در استان افزود: خشکی زاینده‌رود تاثیراتی از جمله تشدید کانون‌های گرد و غبار، شرایط فرونشست زمین ایجاد کرده است که وزارت نیرو باید اقدام جدی برای تامین آب برای رودخانه زاینده‌رود با انتقال از حوضه‌های دیگر به این منطقه صورت دهد.

وی تصریح کرد: زاینده رود حوضه بیماری است و باید احیا شود در این راستا نقشه راه این رود تدوین و به وزارت نیرو داده شده و این وزارتخانه باید این حوضه و تالاب گاوخونی را احیا کند و حقابه‌های قانونی کشاورزان را بدهد. شیشه‌فروش توقف واگذاری‌های جدید در حوضه زاینده‌رود و تسریع در اجرا و تکمیل طرح‌های تامین آب استان، ساماندهی رودخانه، تامین آب برای باغات و بخش‌های کشاورزی و محیط زیست، اجرای مصوبات شورای عالی آب و جلوگیری از بارگذاری‌های بیش از حد و غیرمجاز در حوضه زاینده رود را از دیگر اقدامات ضروری وزارت نیرو برای رسیدگی به وضعیت این حوضه مرکزی برشمرد و گفت: الگوی مصرف آب در استان به‌طورکامل رعایت شده است و تمامی شهروندان اصفهانی صرفه‌جویی خاصی در پیش گرفتند.

وی تاکید کرد: از وزارت نیرو درخواست مشخص ما این است که نگاه ملی و ویژه به مساله خشکسالی استان و حوضه زاینده رود همانند اقدامی که برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد؛ داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به اقداماتی که برای موضوع آب در استان انجام شده اشاره کرد و گفت: در این راستا دیسپاچینگ مرکزی (سامانه یکپارچه مانیتورینگ برای نظارت بر مخازن آب و منابع تولید ) آب در شهر اصفهان ایجاد و هوشمندسازی شبکه برای توزیع عادلانه در ورودی شهرها و اجرای ۳۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در روستاهای زیرپوشش در مدت ۱۰۰ روز انجام شده است.

وی دیگر برنامه‌های در دست اقدام به پهنه‌بندی فشار، هوشمند سازی و جانمایی نصب شیرهای فشار شکن در سطح شهر، استفاده از پمپ و مخزن ذخیره در ادارات وارگان‌ها با نظرنظام مهندسی، یکسان‌سازی فشار حداقلی در شبکه و تجهیز مراکز حساس به دیزل ژنراتور اشاره کرد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در زمان حاضر ۳۰۵ روستای استان اصفهان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود گفت: اقدامات خوبی در اداره آب و فاضلاب برای نشت‌یابی و رفع آن، شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز در حوزه برق و آب، تشکیل ستاد پایش و تنش آبی انجام شده است.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، ۲ پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت غیرقانونی به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه می‌شود.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما