plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۴۵۰۶

تجلّی قدرت ایران در مهار قدرت امریکا

احمد امینی*
وقتی پیشرفته ترین پهپاد امریکا به محض تجاوز به حریم ایران، توسط پدافند ایرانی سرنگون شد و دقیقا برخلاف انتظار رسانه ای ایجاد شده غرب، ارتش آمریکا دست به تلافی نزد، امروز درست یکماه پس از آن واقعه، ترامپ در پاسخ می گوید تجلی قدرت امریکا تلافی نکردن بود! حکام ذلیل حاشیه خلیج فارس باید تاکنون فهمیده باشند که آمریکای ترامپ برای غارت ثروت منطقه به خلیج فارس آمده است نه برای جنگ. ترامپ بیش از آنکه مرد جنگ باشد، مرد تجارت است!
تجلّی قدرت ایران در مهار قدرت امریکا
زمانی که در 20 ژوئن، درست هنگامی که آمریکا با بیشترین ساز و برگ نظامی خود به اطراف تنگه هرمز آمده بود و با «هل مِن مبارز طلبیدن» مشغول دوشیدن کشورهای عربی بود، کمتر کسی باور می کرد اگر پهپادی از ارتش آمریکا زده شود، آمریکا انتقام نخواهد گرفت. اما در برابر چشم جهانیان پیشرفته ترین پهپاد آمریکا به محض تجاوز به حریم ایران، توسط پدافند ایرانی سرنگون شد و دقیقا برخلاف انتظار رسانه ای ایجاد شده غرب، ارتش آمریکا دست به تلافی نزد! براستی چرا؟

حکام عرب که با سیاستهای نابخردانه، منطقه خلیج فارس را با ترافیک ناوها و کشتی های جنگی غرب مختل کرده بودند و عملا حوزه دریایی خود را سخاوتمندانه به إشغال آمریکا و انگلیس درآورده بودند، می پنداشتند آمریکا پس از سقوط پهپاد فوق مدرنش، واکنش جنگی نشان خواهد داد. اما واقعیت این بود که ترامپ اصولا نه برای جنگ بلکه برای تجارت به منطقه آمده بود، برای دوشیدن هرچه بیشتر گاوهای شیرده!

دیگر تردیدی نیست که در
برابر تجلی قدرت ایران و مقاومت همراه با صلابت و تدبیر ایران، اوج تجلی قدرت آمریکا که روی میز است، تحریم حداکثری بود، آنهم بیشتر برای فریب حکام عرب!

بر این اساس حکام ذلیل حاشیه خلیج فارس باید تا کنون فهمیده باشند که آمریکای ترامپ برای غارت ثروت منطقه به خلیج فارس آمده است نه برای جنگ. ترامپ بیش از آنکه مرد جنگ باشد، مرد تجارت است!

اگر به این قضاوت باور ندارید، کافی ست کمی تأمّل کنید؛ دونالد ترامپ یک ماه پس از سرنگونی پهپاد مدرن آمریکایی توسط ایران، در پاسخ به منتقدانش چه می گوید؛ دیروز 27 شهریورماه «دونالد ترامپ»، تصمیم خود برای امتناع از اجرای عملیات جنگی علیه جمهوری اسلامی در پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه ژوئن را "تجلی قدرت" نامید.

وی  در یک پیام توییتری در پاسخ به اظهارات لیندسی گرم، سناتور جمهوری خواه که گفته بود مقامات ایران تصمیم ترامپ را "تجلی ضعف" آمریکا ارزیابی کرده اند. نوشت: "نه لیندسی، این تجلی قدرت بود که برخی از افراد آن‌را به هیچ وجه درک نمی کنند".

دردمندانه باید پذیرفت که حکام عربستان، امارات و دیگر کشورهای عربی که خود را درگیر جنگ های بی نتیجه مانند تجاوز به یمن کرده اند،
هنوز هم نفهمیده اند که جنگی که ترامپ بشارت آنرا داده است، غارت ثروت های آنهاست و از گزینه های روی میزش علیه ایران، امروز هم مانند دیروز فقط تحریم دست به نقد است. شاید اگر روزی همه ثروت اعراب را بلعید، گزینه نظامی را هم انتخاب کند البته علیه همان حکّام، چنانچه با صدام حسین نیز همین کار را کرد!
    
متاسفانه شواهد نشان می دهد که حکام عرب بر خلاف منافع ملّتها، باز هم به ترامپ آمریکا و جانسون انگلیس دخیل بسته اند. همین هفته پس از حملات یمنی ها به تاسیسات آرامکو عربستان، با اینکه ارتش مقاومت یمن رسماً مسئولیت این حملات بی سابقه را به‌عهده گرفت و مانند چند ماه قبل تاکید کرد بانک اهداف مورد تهاجم یمنی ها هنوز هم برای عربستان و امارات اگر دست از تجاوز بر ندارند شگفتانه خواهد داشت، اما وزارت دفاع عربستان به امید وارد کردن آمریکا و انگلیس به جنگ مستقیم نظامی با ایران، عامل حمله به آرامکو را ایران معرفی کرد، آن هم به این دلیل که موشکها و پهپادهای به‌کارگرفته شده توسط یمنی ها مشابه سلاح های ایرانی است.

ای کاش حکام عرب و کشورهای منطقه به این بلوغ رسیده باشند که آمریکا و انگلیس، دشمن آرامش منطقه اند و سود تجارت آنها در ادامه خصومت‌های منطقه ای است. ترامپ و جانسون اگر احساس کنند لشکر کشی آنها به‌جز سود اقتصادی حاصل از ایجاد تفرقه و دوشیدن منطقه، درگیر شدن در یک جنگ نظامی مستقیم را در پی دارد، اولین کاری که می‌کنند «گزینه جنگ» را از روی میز برداشته و منطقه را ترک خواهند کرد.

شاهد
این مدعا، سخن تازه ترامپ است که همین دیشب در کنار مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید گفت: «تحریم‌های بسیار قابل‌توجهی علیه ایران وضع خواهم کرد. این تحریم‌ها را ظرف ۴۸ ساعت آینده اعلام خواهم کرد.» و در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا قصد دارد علیه ایران به استفاده از حمله نظامی متوسل شود گفت: «ببینیم چه پیش می‌آید. همان‌طور که می‌دانید گزینه‌های زیادی وجود دارند. گزینه نهایی را داریم و گزینه‌هایی هم هستند که بسیار خفیف‌تر از آن هستند. خواهیم دید چه می‌شود. ما در موقعیت بسیار قدرتمندی قرار داریم. در حال حاضر ما در موقعیت بسیار بسیار قدرتمندی قرار داریم.»

ترامپ به سوال خبرنگاری که منظور او درباره «گزینه نهایی» را پرسید و گفت که آیا منظور او از این گزینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است باز هم مبهم پاسخ داد: «منظورم از گزینه نهایی رفتن به جنگ است. نه، درباره آن گزینه نهایی صحبت نمی‌کنم.»

آری ترامپ قصد وارد شدن در هیچ جنگی را ندارد، مگر اینکه همه ثروت منطقه را غارت کرده باشد. اکنون که آمریکا و غرب با فروش سلاح و اخاذی ناشی از حضور نظامی خود در منطقه، کارخانه های اسلحه سازی و اقتصاد خود را رونق بخشیده اند وارد جنگ نخواهند شد، حقیقتی که این سناتور آمریکایی به آن اعتراف می کند:
«سناتور جیمز ریش»، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی
مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه 27 شهریور ماه می‌گوید «این رئیس‌جمهور (ترامپ)، نمی‌خواهد با هیچ‌کس وارد جنگ شود. او چنین گرایشی ندارد.»

این سخنان سناتور ایالت آیداهو در ضمن یک گزارش روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال مطرح شده که به رویکرد آمریکا پس از حمله ارتش یمن به تاسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو اختصاص دارد. جیمز ریش می‌افزاید: «او (دونالد ترامپ)، هرکاری می‌کند تا از درگیری مستقیم با کشوری دیگر جلوگیری کند».

به هرحال، اگرچه کمی دیر شده است اما وقت آن رسیده است که حکام عرب کشورهای منطقه، حقیقت را درک کنند و با اراده خود، راه همزیستی مسالمت آمیز در منطقه را در پیش گیرند، از ادامه کشتار یمن دست بردارند و به دامان ملت‌های خود برگردند.

تجلی قدرت ایران، إتکاء بر ملت ایران و نهراسیدن از لشکرکشی آمریکا و انگلیس در منطقه و مقاومتِ همراه با تدبیر در برابر گزینه های روی میز دشمنان امنیت منطقه است. تجلی قدرت ایران، در هراس، وحشت و ضعف دشمن نمایان است.

همزیستی مسالمت آمیز کشورهای منطقه و خارج کردن خلیج فارس از ترافیک میهمانان مزاحم، بهترین و تنها راه علاج بجران منطقه. به امید آنکه حکام منطقه نیز زودتر به این نتیجه برسند.

*روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی - عضو شورای سردبیری ایصال 

انتهای پیام/*    
 
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما