plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۳۵۳۵۸

داستان چگونگی دستگیری صدام از سوی نیروهای آمریکایی

علا نامق؛ مرد کشاورزی که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره ای مخفی کرد
علاء نامق که صدام دیکتاتور سابق عراق را از سال 2003 به مدت 235 روز در حفره ای پنهان کرده بود، پس از اولین اکران فیلم «مخفی کردن صدام حسین» در عربستان، گفت: نیروهای آمریکایی صدام را دستگیر نکردند، او خودش را تسلیم کرد.
داستان چگونگی دستگیری صدام از سوی نیروهای آمریکایی
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، علاء نامق پس از نمایش فیلم مستند (مخفی کردن صدام) در عربستان سعودی که وی در آن نقش اول را داشت، در گفت و گو با پایگاه اینترنتی کُردی رووداو اظهار داشت: در آخرین گفت و گویی که با صدام داشتم، بسیار ناراحت بود زیرا احساس می کرد یکی از نزدیکانش او را فروخته است.

وی گفت: پدرم تصمیم گرفت صدام پیش ما بماند و او نیز پیش ما ماند. صدام از من خواست مکان امن تری برای او پیدا کنم من این کار را انجام دادم اما روز 13 دسامبر 2003 خود را تسلیم کرد.

نامق که صدام دیکتاتور سابق عراق را از سال 2003 به مدت 235 روز در حفره ای پنهان کرده بود، تصریح کرد، من این عملیات را دستگیری صدام نمی دانم بلکه او خود را تسلیم کرد.

نمایش این فیلم به کارگردانی هلکوت مصطفی در جشنواره فیلم سینمایی دریای سرخ در جده با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

علا نامق؛ داستان مرد کشاورزی که صدام حسین را ۲۳۵ روز در یک حفره مخفی کرد  

هلکوت مصطفی در گفت وگو با هالیوود ریپورتر پیش از اکران فیلم مستند خود در خاورمیانه، در جشنواره فیلم دریای سرخ که روز جمعه اول دسامبر در جده عربستان برگزار شد، درباره چگونگی تهیه این مستنددر باره این دیکتاتور بیرحم پس از گذشت سالها در بخشی از گفتگوی خود به تشریح مراحل ساخت این فیلم پرداخت و گفت:
باورکردنی نبود که صدام حسین به مدت تقریباً هشت ماه از دستگیری فرار کرد و از سوراخ کوچکی که در مزرعه ای زیر بستر کاشت گُلی در نزدیکی شهر تکریت که به طور خاص برای مخفی شدن او درست شده بود، با ریش بلند و قیافه ای ژولیده بیرون آمد. سه سال بعد، صدام به دار آویخته شد.

این فیلمساز کُرد/نروژی به نام هه‌لکوت مصطفی در مستندی به نام «مخفی کردن صدام حسین» (Hiding Saddam Hussein)، برای اولین بار داستان باورنکردنی علا نامق را جلوی دوربین می برد و توضیح می دهد که چگونه دیکتاتور سرنگون شده بدون اعلام قبلی در مزرعه این مرد عراقی ظاهر شده و سپس ۲۳۵ روز باورنکردنی را در آنجا گذراند.

در این مدت، این مرد عراقی متواضع در عمل نقش آرایشگر، پزشک و محافظ رئیس جمهور مخلوع عراق را بر عهده گرفت.
سازنده این فیلم می گوید: سوال های زیادی داشتم. چرا این کشاورز صدام را برای جایزه ۲۵ میلیون دلاری نفروخت. چرا به راحتی نگفت، متأسفم نمی توانم به شما کمک کنم چون ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی به دنبال شما هستند؟ چرا او را نه فقط از سربازان آمریکایی بلکه حتی از خانواده اش مخفی می کنید؟ هیچ کس نمی دانست.

این فیلم روایتی مستند از این کشاورز و صدام است.

انتهای پیام/* 
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما