plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰
کد مطلب : ۳۳۳۸۶

نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد

نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران و بررسی پانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای این قطعنامه و برجام، با حضور غیرموجه نماینده اوکراین و جدال میان نمایندگان آمریکا، انگلیس و روسیه آغاز برگزار شد.
نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، انگلیس که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، از پیش از برگزاری نشست دوره ای و شش ماهه شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام، برای حضور نماینده اوکراین در این نشست بسیار تلاش کرد که در آغاز این نشست با مخالفت شدید روسیه مواجه شد اما با همراهی نماینده آمریکا از حضور نماینده اوکراین دفاع کردند.

نشست بررسی روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درباره ایران، روز پنجشنبه در همان آغاز به صحنه جدال میان انگلیس و روسیه تبدیل شد که لندن به گفته ایران و روسیه، در اقدامی غیرسازنده و برای منحرف کردن افکار عمومی از بدعهدی غرب نسبت به اجرای برجام، نماینده اوکراین را با همراهی واشنگتن دعوت کرد.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در این هنگام خطاب به باربارا وودوارد سفیر انگلیس با اعتراض به دعوت از سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل گفت: چرا شما از اوکراین برای شرکت دعوت کرده اید درحالی که اوکراین عضو برجام نیست؟

باربارا وود وارد سفیر انگلیس در پاسخ به سفیر روسیه گفت: پس از آنکه اوکراین درخواست خود را برای شرکت در این جلسه اعلام کرد، ما این درخواست را با تمام اعضا در میان گذاشتیم و پس از موافقت اکثریت اعضای شورای امنیت، با حضور این کشور موافقت کردیم.

سفیر روسیه در پاسخ گفت: تصمیم رئیس شورای امنیت برای دعوت از یک کشور غیرعضو برجام جهت شرکت در جلسه شورای امنیت با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ هدفدار است. جلسات پیرامون این قطعنامه در گذشته تنها با حضور اعضای شورای امنیت و همچنین اعضای برجام انجام می شد.

نبنزیا تصریح کرد: برجام یک دستاورد مشترک شورای امنیت بود که در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه یکی از اعضا (آمریکا) به خطر افتاد . انگلیس به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت قصد دارد همه موضوعات این شورا را به اوکراین مرتبط کند. درنهایت ما با شورای امنیتی مواجه خواهیم شد که به جای رسیدگی به برجام کاملا سیاسی شده است.

رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست از اعضای شورای امنیت خواست تا در رای گیری خود به اوکراین اجازه دهند در جلسه شورای امنیت با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ صحبت کند.

وی ادعا کرد: ایران و روسیه هر دو تعهدات خود تحت قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند.

آنها بدون کسب تایید اولیه از شورای امنیت اقدام به ارسال پهپاد کرده اند. پهپادهای ایرانی تاثیر مستقیم بر اوکراین دارد. روسیه در چند هفته گذشته از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن تاسیسات غیرنظامی اوکراین استفاده کرده است. مخالفت با سخنرانی اوکراین در این جلسه وجدانی نیست زیرا این کشور با تاثیر مخرب استفاده از پهپادهای ایرانی مواجه است.

در رای گیری انجام شده برای حضور اوکراین در جلسه شورای امنیت با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱، ابتدا سفیر انگلیس تعداد آرای را بدین شرح اعلام کرد که ۱۱ عضو شورای امنیت رای مثبت، ۲ کشور رای مخالف و یک کشور رای ممتنع داده اند. باربارا وودوارد سپس آرا را اصلاح کرد و گفت ۱۲ عضو شورای امنیت به حضور اوکراین رای مثبت داده اند.

پس از اعلام رای گیری، نماینده روسیه همچنان در اعتراض به حضور اوکراین گفت: دلیل حضور اوکراین در این جلسه رای مثبت کشورهایی است که همسو با آمریکا هستند.

آمریکا دلیل بحران کنونی در برجام است. در صورتی که در رسیدگی به برجام در این جلسه شورای امنیت، مسئولیت آن برعهده انگلیس به عنوان رئیس شورای امنیت خواهد بود. انگلیس برای پیشبرد سیاست های ملی خود به صورت آشکار روند شورای امنیت را نقض می کند. امروز جهان بار دیگر شاهد رویکرد دوگانه غرب است. کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا حاضرند به خاطر اهداف سیاسی خود تمام دستاوردهای دیپلماسی چندجانبه را قربانی کنند.

  قرائت گزارش دبیرکل سازمان ملل از سوی رزماری دی کارلو معاون سیاسی او

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه می شود که چهاردهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) برگزار شد. و امروز ۱۵ تیرماه (۶ جولای/ژوئیه) نشست دوره ای جدید برای بررسی پانزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره این قطعنامه برگزار شده است.

در پانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ که یک روز پیش از تشکیل نشست شورای امنیت برای بررسی این گزارش بطور رسمی منتشر گردید و ایرنا نیز آن را منتشر کرد، و "رزماری دی کارلو" معاون سیاسی دبیرکل، این گزارش را ارائه کرد.

در این گزارش آمده است: برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که توسط چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ جولای ۲۰۱۵ منعقد شد و شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ آن را تایید کرد، نتیجه مذاکرات فشرده در طول چندین سال برای دستیابی به اهداف مشترک منع گسترش سلاح های هسته ای و امنیت منطقه ای بود، به نحوی که منافع اقتصادی ملموسی را برای مردم ایران به ارمغان آورد. هشت سال از امضای این توافق گذشته است و من همچنان متقاعد هستم که توافق بهترین گزینه موجود برای تضمین ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.

  در بندهای اولیه گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد که در ۲۲ بند آورده شده، آمده است: تداوم عدم پیشرفت در جهت بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، علیرغم تاکید مجدد همه شرکت کنندگان و آمریکا در دسامبر ۲۰۲۲ مبنی بر اینکه این تنها گزینه قابل اجرا است، ناامید کننده است. متاسفانه، مذاکرات پیرامون بازگشت به برجام همچنان به بن بست رسیده است و این امر چشم انداز بازگشت به اجرای کامل برنامه را محدود می کند. با این وجود، من خوشبین هستم که شرکت کنندگان در این طرح و آمریکا همچنان متعهد به راه حل دیپلماتیک هستند. صلح و امنیت پایدار برای همه کشورهای عضو تنها از طریق گفتگو و همکاری امکان پذیر است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در ادامه گزارش خود به ادعاهای پهپادی و موشکی علیه برنامه دفاع بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

ایران: آماده ایم مذاکرات برای بازگرداندن برجام را در اولین فرصت از سر بگیریم

سعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل با رد اتهامات نقض قطعنامه 2231 از سوی ایران در بخشی از سخنان خود با مردود دانستن حضور اوکراین در این نشست گقت: متأسفانه برخی از اعضای شوراس امنیت به‌ویژه آمریکا، تصمیم گرفته‌اند چشم خود را بر روی واقعیت ببندند و دلایل اصلی چالش‌های مرتبط با برجام را نادیده بگیرند. این کشورها در رفتاری ریاکارانه، بدون در نظر گرفتن کوتاهی و قصور خود در اجرای تعهداتشان، ایران را سرزنش و متهم می کنند.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: اگر یکی از طرف‌ها را باید مسئول وضعیت کنونی برجام مقصر دانست، آن کشور آمریکا، به دلیل خروج غیرقانونی یکجانبه سال ۲۰۱۸ از آن و اعمال مجدد تمامی تحریم‌های خود علیه ایران بر اساس «سیاست بدنام فشار حداکثری» و در عین حال شکست‌خورده‌اش است. به همین ترتیب، سه کشور اروپایی عضو برجام و اتحادیه اروپا نیز به دلیل عدم اجرای قابل توجه تعهدات قانونی صریح خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مقصر هستند. از آن زمان به بعد، آمریکا صراحتاً و با قلدری همه کشورهای دیگر عضو سازمان ملل را مجبور به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ یا مجازات شدید کرده است. این رفتار قلدرمابانه توسط یکی از اعضای دائمی این شورا بی سابقه است.

ایروانی تاکید کرد: من باید مجدداً این موضع ثابت ایران مورد تاکید قرار دهم که برنامه‌های فضایی و موشکی ایران خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ است.
سفیر ایران در سازمان ملل همچنین گفت: تاکید می‌کنم که فشار، ارعاب و رویارویی بی‌اثر است. اگر ایالات متحده و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا اراده سیاسی واقعی از خود نشان دهند، مقابله با چالش‌های کنونی برجام در دسترس است. ما به نوبه خود آماده هستیم تا مذاکرات را در اولین فرصت برای بازگرداندن برجام و اطمینان از اجرای کامل آن توسط همه از سر بگیریم.

ادعای آمریکا: ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده اند

رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل در نشست دوره ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار اتهامات واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین است و ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند.

این دیپلمات آمریکایی ادعا کرد: ارسال پهپاد ها به روسیه از سوی ایران یک نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ است و ما باید آن را محکوم کنیم.

چین: آمریکا تحریمها علیه ایران را لغو و شرایط بازگشت به برجام را مهیا کند

سفیر و معاون نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: چین از آمریکا می خواهد تمام تحریم های یکجانبه علیه ایران را لغو، تهدید اشتباه استفاده از زور را متوقف، و شرایط مناسب برای احیای کامل و بازگشت به برجام را مهیا کند.

دیپلمات ارشد کشور چین گفت: پکن معتقد است شورای امنیت باید نقش سازنده تری پیرامون برجام احیا کند و آشفتگی سال ۲۰۲۰ در خصوص مکانیسم ماشه نباید تکرار شود.

هشدار نماینده روسیه به غرب

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ادعاهای آمریکا و غرب علیه ایران درباره ارسال پهپاد از ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین را رد کرد.

نبنزیا همچنین تصریح کرد که مسکو از بیانیه اتحادیه اروپا و مطرح کردن مسائلی به برجام تعلق ندارد، "متحیر" شده است.

نماینده روسیه به اقدامات اجباری یکجانبه تحمیل شده توسط آمریکا در گزارش های دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت که این اقدامات طبق برجام ممنوع است.

نبنزیا تاکید کرد هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد و از سرگیری اجرای توافق هسته ای تنها اقدام ممکن در راستای منافع همه بازیگران است.

آلمان مدعی نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شد

در این نشست، همچنین نماینده آلمان مدعی نقض تعهدات برجامی از سوی ایران از جمله در مورد سطح غنی‌سازی اورانیوم شد و آن را تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست. نماینده آلمان همچنین مدعی شد ایران برای "گمراه کردن" آژانس و دیگران تلاش کرده و در این باره ابراز تاسف کرد.

سفیر و نماینده آلمان همچنین مدعی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران و ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه در جنگ علیه اوکراین شد و ادعا کرد که این اقدام نشان دهنده سطح جدیدی از عدم پایبندی ایران به برجام است. نماینده آلمان همچنین مدعی عدم توجه ایران به دستاورد های دیپلماتیک فعلی پیرامون احیای برجام شد و ابراز تاسف کرد.

آلبانی هم ادعاهای آمریکا و انگلیس را تکرار کرد

سفیر و نماینده آلبانی در سازمان ملل نیز درباره وضعیت برجام به گزارش‌هایی اشاره کرد که ادعاهای ایران در مورد استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته ای را دچار«تردید می‌کند» و ادعا کرد «نگاهی دقیق‌تر» به فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه ایران به سرعت به دنبال سلاح‌های هسته‌ای است.

سفیر آلبانی مدعی شواهدی مبنی بر انتقال غیرمجاز تسلیحات ایران به حوثی‌ها و روس‌ها شد و از ایران خواست که حمایت از تروریسم را از جمله از طریق فضای مجازی متوقف کند. حضور سفیر

اوکراین و تکرار ادعاهای پهپادی

نوبت به سرگئی کیسلیسا سفیر و نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل رسید که روسیه و ایران بر اصل حضور این کشور در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بدلیل آنکه نه عضو این شورا و نه توافق هسته ای ایران است، اعتراض کردند.

نماینده اوکراین با تکرار ادعاها، نسبت به آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل به ویژه با توجه به ادعاهای مربوط به ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده علیه غیرنظامیان اوکراینی هشدار داد. 

وی به نتایج تحقیقات انجام شده از پهپادهای سرنگون شده بر فراز اوکراین اشاره کرد.

نماینده اوکراین در سازمان ملل با استناد به درخواست‌های متعدد کشورش از کارشناسان سازمان ملل برای آغاز تحقیقات در مورد بکارگیری پهپادهای ایرانی از سوی روسیه در جنگ با کشورش، از شورای امنیت خواست تا برای توقف انتقال پهپادها به روسیه که آشکارا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند، اقدامات بیشتری انجام دهد.ایرنا

انتهای پیام/*
 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما