plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۱۷۵۵۴

گرسنگی مردم لبنان و ادامه جنگ قدرت میان سیاستمداران

کمک‌های غذایی قطر به ارتش لبنان
شرایط این روزهای لبنان آنقدر وخیم شده که سازمان ملل متحد هشدار داده که ۸۰ درصد مردم این کشور (و حتی ارتش) پول برای خرید غذا ندارند و این درحالی است که تشکیل کابینه لبنان در گیر و دار درگیری های حزبی پس از حدود هشت ماه هنوز ادامه دارد.
گرسنگی مردم لبنان و ادامه جنگ قدرت میان سیاستمداران
شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لبنان به دلیل مشکلات فراوان این کشور طی دو سال گذشته روز به روز وخیم تر می شود، به حدی که "حسان دیاب"، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان چندی پیش اعلام کرد که این کشور «در معرض خطر جدی و در آستانه فروپاشی قرار دارد» و سازمان ملل هم هشدار داده که بیش از سه چهارم خانوارهای لبنانی از جمله ۱۰۰ درصد آوارگان سوری ساکن این کشور، غذا یا پول خرید آن را ندارند.

بنا بر نتیجه تحقیقات جدید یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) که اخیرا منتشر شده، کودکان لبنانی هم اکنون بار و فشار وخیم‌ترین سقوط اقتصادی در تاریخ معاصر جهان را تحمل می‌کنند و حدود یک سوم کودکان این کشور یا شب‌ها گرسنه می‌خوابند یا از سه وعده‌ غذایی محروم هستند.

بنا بر این گزارش، در مجموع ۷۷ درصد خانوارهای لبنانی غذای کافی یا پول کافی برای خرید غذا را ندارند و این رقم در بین آوارگان سوری که شمار آنها به بیش از یک میلیون نفر در لبنان می رسد به ۹۹ درصد رسیده است.

"یوکی موکوئو"، نماینده یونیسف در لبنان نیز اعلام کرده که «بانک جهانی اوضاع لبنان را یکی از سه سقوط اقتصادی عمده در جهان از اواسط قرن نوزدهم به بعد توصیف کرده است.

با افزایش شدید قیمت‌ها و ادامه بیکاری‌ها، سلامت، آموزش و آینده کودکان لبنانی لطمه دیده است و خانواده‌های بیشتری ناچار شده‌اند تا برای تطبیق با این شرایط به اقدام‌هایی از جمله فرستادن کودکان سر کارهای اغلب در شرایط خطرناک، کودک‌همسری دختران یا فروش وسایلشان متوسل شوند».

بنا بر این گزارش، تورم فلج‌کننده لبنان در دو سال گذشته به نحوی بوده که خانواده‌های لبنانی برای خرید دارو که بهای آن به‌شدت افزایش یافته، با دشواری مواجه‌اند و تقریبا یک سوم کودکان به مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی اولیه مورد نیاز دسترسی ندارند.

در این گزارش همچنین آمده که از هر ۱۰ کودک لبنانی، یک کودک سر کار فرستاده می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند غذای مورد نیازشان را تامین کنند. آن گروه از کودکانی هم که توانسته‌اند به درس شان ادامه دهند، با گرسنگی و فشار روانی روبه‌رو بوده‌اند که بر توانایی تمرکز آن‌ها تاثیر گذاشته است.

شرایط اسفبار این روزهای لبنان از سال های پیش آغاز شده و به اینجا رسیده است که در راس همه آنها فساد در سیستم سیاسی و اقتصادی در کنار حضور مدیران ناتوان، عروس خاورمیانه را با چالش عظیمی به نام فروپاشی روبه رو کرده است. شیوع بیماری کرونا در یک سال و نیم گذشته در کنار انفجار مهیب سال گذشته بندر بیروت که خسارتی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار به این بندر و شهر وارد کرد، در کنار کمبود بنزین و صف های طولانی، روح و روان مردم لبنان را بهم ریخته است. در دو سال گذشته تاکنون ارزش لیر لبنان حدود ۹۰ درصد افت کرده و قیمت‌ها سر به فلک کشیده است و تورم پولی در ۱۲ ماه متوالی، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

اداره آمار مرکزی لبنان اعلام کرده که بهای مواد غذایی در سال ۲۰۲۰ در این کشور چهار برابر شده است و این بدان معنا است که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت چهار میلیون و دویست هزار نفری لبنان زیر خط فقر به سر می‌برند.

ذخایر پولی بانک مرکزی لبنان پایان یافته و همین مساله باعث شده تا قیمت بنزین و گازوییل که تا پیش از این افزایش نیافته بود در چند روز گذشته بیش از یک سوم افزایش یابد. تا پیش از این در بسیاری از مناطق لبنان روزانه ۱۲ ساعت برق قطع بود، ولی این میزان به دلیل نبود سوخت مازوت اکنون به ۲۲ ساعت در روز رسیده که این مساله در فعالیت مراکز درمانی و خدماتی نیز خلل ایجاد کرده است.

نکته مهمی که بسیاری از مسئولان لبنانی از آن غافل هستند این است که شرایط اسفبار امروز لبنان دقیقا خواسته رژیم صهیونیستی و مقامات آمریکا می باشد، چرا که آنها معتقدند که لبنان ضعیف و بی رمق دیگر توان مقاومت در مقابل تجاوزهای صهیویست ها را ندارد؛ دقیقا همین برنامه در نوار غزه اجرا شده و صهیونیست ها با محاصره این منطقه مشکلات فراوانی را در سال های اخیر برای مردم آن ایجاد کرده اند، اما جنگ ۱۲ روزه که در ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری با پیروزی مقاومت فلسطین و شکست ارتش رژیم صهیونیستی پایان یافت نشان داد که مشکلات اقتصادی و سیاسی فلسطینی ها و لبنانی ها دلیلی بر عدم مقاومت آنها در تجاوز صهیونیست ها نخواهد بود، ولی این مساله نباید مورد سو استفاده مقامات سیاسی این کشورها قرار بگیرد.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که هم اکنون تنها راه نجات لبنان روی کار آمدن دولتی ملی است که به دور از تعصبات قومی، به منافع ملی این کشور توجه کرده و با تلاش خود بتواند دوباره لبخند را بر لبان مردم عروس خاورمیانه بنشاند، لبخندی که مسلمانان دیگر کشورها منتظر آن هستند و صهیونیست ها و آمریکایی ها از آن وحشت دارند.

گفتنی است وخامت اوضاع معیشتی لبنان به حدی رسیده که ارتش لبنان نیز از تامین معاش خود نیز عاجز است و خبرگزاری رسمی قطر (قنا)  اعلام کرد هواپیمای حامل ۷۰ تن مواد غذایی به عنوان نخستین محموله کمک دوحه به ارتش لبنان پنجشنبه شب در فرودگاه بین‌المللی "رفیق الحریری" بیروت به زمین نشست. این محموله پس از آن ارسال می‌شود که "محمد بن عبدالرحمن" آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در دیدار اخیر خود با مقامات لبنان در بیروت، متعهد شد که دوحه ماهانه حدود ۷۰ تن مواد غذایی به ارتش لبنان کمک کند.

لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹ دچار بحران اقتصادی شدیدی است، به طوری که در این مدت لیره لبنان به شدت ارزش خود را از دست داده و موجب رشد قیمت ۴۰۰ درصدی کالاهای غیر یارانه‌ای شده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما