plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۱۵۷۵
حمله به تیم B

در مصاحبه ظریف با فاکس نیوز چه گذشت

گزارشی از سخنان ظریف در شبکه مورد علاقه ترامپ و واکنش بولتون به آن
محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «کریس والاس» مجری مشهور فاکس نیوز با بیان اینکه پیام اقدامات دولت «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهوری امریکا این است که «امریکا قابل اتکا نیست»، گفت: شاید او به «امریکا در وهله نخست» اعتقاد داشته باشد، اما در یک محیط جهانی ناامن، امریکا نمی‌تواند در وهله نخست باشد. بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید هسته تحریک کننده ترامپ علیه ایران هستند.
در مصاحبه ظریف با فاکس نیوز چه گذشت
به گزارش ایصال نیوز، روزنامه ایران در شمارۀ امروز (دوشنبه) خود، مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان با شبکه فاکس نیوز را چنین تشریح کرد: 
وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز»، شبکه تلویزیونی نزدیک به جریان حامی دونالد ترامپ، به انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهوری امریکا و دولت او نشست و با تأکید بر اینکه گروه ب قصد دارند امریکا را به درگیری با ایران بکشانند، سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران را محکوم به شکست اعلام کرد. سخنانی که برای جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا گران آمد و واکنش او را برانگیخت.  محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «کریس والاس» مجری مشهور فاکس نیوز با بیان اینکه پیام اقدامات دولت «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهوری امریکا این است که «امریکا قابل اتکا نیست»، گفت: شاید او به «امریکا در وهله نخست» اعتقاد داشته باشد، اما در یک محیط جهانی ناامن، امریکا نمی‌تواند در وهله نخست باشد. همه ما باید در یک محیط جهانی که امن است، با هم کار کنیم و شما تنها زمانی می‌توانید در یک محیط امن جهانی زندگی کنید که با احترام به امضای خود، به خود احترام بگذارید.»
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره آنچه او «تیم ب» توصیف می‌کند، یعنی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی، گفت که این افراد تلاش می‌کنند تا امریکا را به درگیری با ایران بکشند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این گروه به دنبال تغییر نظام سیاسی ایران است، گفت: «دست‌کم همه آن‌ها نشان داده‌اند که علاقه‌مندند که ایالات متحده را به یک درگیری بکشند. من معتقد نیستم که رئیس‌ جمهوری ترامپ هم این را بخواهد. من معتقدم که رئیس‌ جمهوری ترامپ با شعار خودداری از وارد کردن ایالات متحده به جنگی دیگر در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کرد. اما معتقدم که قصد رئیس‌ جمهوری ترامپ برای اعمال فشار و سیاست فشار حداکثری به ایران با هدف به زانو درآوردن ایران و اینکه ما مجبور به تسلیم شویم، محکوم به شکست است و فکر می‌کنم که این چهار نفر این را می‌دانند.»
وزیر امور خارجه در ادامه در واکنش به اقدام امریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «تروریست» خواندن این نهاد رسمی نظامی، گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هرگز امریکایی‌ها را نکشته است، سپاه برای مبارزه با تروریسم آنجاست. دیروز در عراق مراسم گرامیداشت ۳۰۰ نیروی سپاه بود که دوشادوش عراقی‌هایی جان خود را از دست دادند که با داعش می‌جنگیدند. شخص رئیس ‌جمهوری ترامپ هم در جریان یک مناظره انتخاباتی، که فکر می‌کنم مجری آن هم خود شما بودید، در پاسخ به «هیلاری کلینتون» گفت که ایران دارد داعشی‌ها را می‌کشد.»
او در پاسخ به ادعای نقش‌آفرینی ایران در مرگ ۶۰۰ نظامی امریکایی از طریق حمایت از گروه‌های عراقی، گفت: «این اتهام تازه‌ای که ایالات متحده مطرح کرده که البته اتهام بسیار خطرناکی هم هست، چراکه من معتقدم که تیم ب می‌خواهد رئیس ‌جمهوری ترامپ را فریفته و ایالات متحده را به تقابلی بکشاند که او نمی‌خواهد. بگذارید به موضوع دیگری بپردازیم. شما درباره پول صحبت می‌کنید. رئیس‌ جمهوری ترامپ شخصاً گفته که شما ۷ تریلیون دلار در منطقه ما هزینه کرده‌اید. ما در منطقه خودمان هستیم. ایالات متحده به منطقه ما آمد، ۷ تریلیون دلار خرج کرد و تنها نتیجه آن این بود که ما ترور بیشتر، ناامنی بیشتر و بی‌ثباتی بیشتر را شاهد هستیم.»
در ادامه این مصاحبه از ظریف درباره اثرات خروج امریکا از برجام بر صحنه سیاست داخلی ایران و اینکه آیا این اقدام به قدرت گرفتن «تندروها» منجر می‌شود، سؤال شد. ظریف گفت: «فکر می‌کنم زمانی که رئیس ‌جمهوری ترامپ به قدرت رسید، پاکسازی‌ای در ساختار امنیت ملی ایالات متحده صورت گرفت که بزرگ‌تر از هر پاکسازی‌ای بود که تابه حال در این کشور صورت گرفته است. در ایران، افراد دیدگاه‌های مختلفی دارند و این دیدگاه‌ها به مردم عرضه می‌شود و آن‌ها به آن رأی می‌دهند. آن‌ها به میانه‌روها رأی می‌دهند، [یا] به افرادی با دیدگاه‌های متفاوت رأی می‌دهند. این روندی سیاسی است که شما هم انجام می‌دهید.»
مجری در واکنش دوگانه «میانه‌رو-تندرو» را با تفاوت دموکرات و جمهوریخواه مقایسه کرد و بار دیگر پرسید که آیا میانه‌روها در حال تضعیف شدن هستند؟ وزیر امور خارجه گفت: «مسأله این است که تعامل، در ایران نتیجه به همراه نداشته است. رئیس ‌جمهوری ترامپ اطمینان حاصل کرد که مردم ایران دیگر به تعامل باور نداشته باشند. ما با حسن نیت با جامعه بین‌الملل روبه‌رو شدیم، و با جامعه بین‌الملل [از جمله] با ایالات متحده و ۶ قدرت دیگر، به توافقی رسیدیم. رئیس ‌جمهوری ترامپ بدون خواندن آن توافق، صرفاً به این خاطر که رئیس‌ جمهوری [باراک] اوباما را دوست نداشت، از آن خارج شد.»
وی سپس در مورد موضع کشورهای جهان در قبال خروج امریکا از توافق هسته‌ای، گفت: «هیچ‌کس از این واقعیت که ایالات متحده تلاش می‌کند خواسته‌اش را به بقیه جامعه بین‌الملل تحمیل کندخرسند نیست، این را می‌دانید. این تحمیل است، همین قدر ساده و روشن. کسی خرسند نیست، چین خرسند نیست، ترکیه خرسند نیست، روسیه خرسند نیست، فرانسه و متحدان ایالات متحده هم از این اتفاق خرسند نیستند و می‌گویند که راه‌هایی را برای مقاومت می‌یابند. اینکه چطور این کار را می‌کنند، به خودشان بستگی دارد و آینده آن‌ها، اینکه آیا می‌خواهند ایالات متحده بر زندگی آن‌ها حاکم باشد.»
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ادعای امریکا مبنی بر اینکه ایران با پرتاب ماهواره‌بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده، گفت: «ایالات متحده کشوری است که توافق هسته‌ای را ترک کرد. ۲۲۳۱ قطعنامه‌ای است که دو ضمیمه دارد که اولین آن‌ها کل برجام است، که رئیس‌ جمهوری ترامپ تصمیم به ترک آن گرفت. فکر نمی‌کنم این، ایران را در قسمت بد و ایالات متحده را در دسته‌بندی خوب قرار دهد. ثانیاً، ادبیات ۲۲۳۱ درباره موشک‌ها کاملاً روشن است و می‌گوید ایران موشک‌هایی نخواهد ساخت که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک‌های اتمی طراحی شده باشند. ما هیچ‌یک از موشک‌هایمان را [به این شکل] طراحی نمی‌کنیم.»
او در پاسخ به مجری که به پرتاب ماهواره‌بر ایران اشاره کرد، گفت: «این برای پرتاب ماهواره به فضا طراحی شده است... این یک موشک بالستیک است، اما برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده است.»
منتظر جواب امریکا برای تبادل زندانیان هستیم
وزیر امور خارجه ایران همچنین در گفت‌و‌گو با «سی بی‌اس» توضیح بیشتری درباره پیشنهاد مبادله زندانیان داد و گفت: «ما پیش از این نیز این کار را کرده‌ایم. ما امکان آزاد شدن ایرانی‌هایی که در زندان‌های امریکا به‌سر می‌برند یا آنهایی را که تحت بازجویی هستند داریم. ما آنها را از این قید و شرط رها کردیم و سپس شهروندان ایرانی- امریکایی که در ایران در زندان بودند را آزاد کردیم. از نظر من می‌توانیم بار دیگر این کار را انجام دهیم. ما – دولت قبلی و دولت فعلی – تلاش کردیم تا در این کار مشارکت داشته باشیم. دولت جدید ابتدا از خود تمایل نشان داد. ما در ماه سپتامبر نشان دادیم که آمادگی داریم و اکنون نیز آماده‌ایم». ظریف در پاسخ به این سؤال که این پیشنهاد ابتدا از سوی چه طرفی مطرح شده افزود: «ما به پیشنهادی که آنها برای تعامل ارائه داده بودند، پاسخ دادیم و منتظر جواب هستیم».

او درپاسخ به این سؤال که گفت‌و‌گو درباره این موضوع باید در چه سطحی انجام شود و آیا وزیران خارجه سر میز مذاکره می‌نشینند، گفت: «نه، امریکا یک مسئول برای این کار دارد. ما نیز یک مسئول برای این کار داریم. اگر آنها از یک سطح باشند می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند و اگر هم‌سطح نباشند ما فردی را تعیین می‌کنیم که در سطح نماینده امریکایی باشد».
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در شرایط کنونی از خودداری رئیس جمهوری ایران برای مذاکره با دونالد ترامپ پشیمان شده است یا نه، تصریح کرد:«ما پشیمان نیستیم زیرا ما بر اساس احترام متقابل دیدار می‌کنیم. ما نمی‌توانیم با کسی ملاقات داشته باشیم که احترام نمی‌گذارد، کسی که تعهدات بین‌المللی کشور خود را زیر پا گذاشته است، کسی که از توافق‌های بین‌المللی خارج شده است. بنابراین، به من بگویید برای چه چیزی دیدار می‌کنید؟ شما برای عکس گرفتن دیدار نمی‌کنید. شما ملاقات می‌کنید تا به یک نتیجه برسید. وزیر خارجه ایران همچنین در گفت‌و‌گوی دیگر با خبرگزاری صدا و سیما دلیل گفت‌وگویش با فاکس نیوز را به خاطر ارتباط با لایه‌ای از مردم امریکا که طرفدار دولت ترامپ هستند خواند و گفت: «باید این تذکر داده می‌شد که منافع امریکا در حال قربانی شدن برای منافع اسرائیل و یک گروه جنگ طلب است». ظریف درباره امکان خروج ایران از معاهده NPT نیز گفت: «انتخاب‌های جمهوری اسلامی متعدد است، مقامات کشور در حال بررسی آن هستند، حسب اینکه چگونه اقدام شود انتخاب‌های متعددی است و آنچه مطرح کردید، یعنی خروج از NPT یکی از آنهاست».
سفر به مسکو و کره شمالی
وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که به مسکو در قالب همکاری‌های دوجانبه سفر می‌کند و در برنامه‌هایش سفر به کره شمالی هم هست. 

بازتـــاب خشم برانگیخته بولتون از مواضع ظریف

پس از پخش مصاحبه ظریف، جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا که ظریف از او به عنوان یکی از اعضای تیم ب یاد می‌کند اظهارات وزیر امور خارجه ایران را «پروپاگاندایی» طراحی شده برای اثرگذاری بر فضای سیاسی ایالات متحده ارزیابی کرد و در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفت:  این سخنان ارائه اطلاعات غلط از سوی ایران است و سیاست رئیس جمهور امریکا در قبال ایران پیش از آنکه من به دولت ملحق شوم کاملاً شفاف بوده و این سیاست اعمال حداکثر فشار به ایران برای تغییر رفتارش است و فکر می‌کنم که این سیاست تأثیرگذار خواهد بود.
بولتون در پاسخ به سؤالی درباره سیاست تغییر رژیم در ایران مدعی شد: ایران همچنان به سرکوب مردم خود و حمایت از تروریسم بین‌المللی ادامه می‌دهد و توسعه برنامه موشک‌های بالستیک را در پیش گرفته که تنها هدف واقعی از توسعه آن توانایی برای حمل تسلیحات هسته‌ای است و به همین دلیل است که معتقدیم فشارها می‌تواند تأثیر چشمگیری علیه ایران داشته باشد. وی افزود: یک سال پیش زمانی که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با ترامپ دیدار داشت اعلام کرد که قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود تا به توافقی دیگر با ایران دست یابد که طی آن موضوع برنامه هسته‌ای ایران، موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم در آن وجود داشته باشد و هر زمان که ایران برای مذاکره درباره این موضوعات آماده باشد، رئیس جمهوری نیز آمادگی خواهد داشت.
مشاور امنیت ملی امریکا درباره عدم تمدید معافیت‌ تحریم‌های نفتی ایران نیز گفت: فکر می‌کنم که از یک سال پیش و از زمانی که رئیس جمهوری ترامپ گفت که قصد داریم از توافق هسته‌ای با ایران خارج شویم و تحریم‌ها علیه این کشور را با هدف اعمال فشار بازگردانیم این فشارها تأثیرات بسیار چشمگیری داشتند و پایان معافیت‌ها نیز تأثیرات بیشتری بر ایران خواهند داشت.

انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما