plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۱۲۶۹
در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و ترکیه مطرح شد

وزیر امور خارجه ترکیه: آنکارا مخالف تحریم های آمریکا علیه ایران است

دکتر ظریف: از دولت و مردم ترکیه بابت کمک به سیل‌زدگان در ایران تشکر می کنم
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از رویکرد ترکیه در قبال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و واکنش آنکارا به قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا تشکر می‌کنم، تأکید کرد؛ ما نیز همانند ترکیه معتقدیم که قوانین و حقوق بین المللی باید در همه امور رعایت شود.
وزیر امور خارجه ترکیه: آنکارا مخالف تحریم های آمریکا علیه ایران است
به گزارش ایصال نیوز به نقل از آناتولی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان طی نشست خبری مشترک با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود در آنکارا با اشاره به کمک‌های هلال احمر ترکیه به سیل‌زدگان در ایران گفت: از دولت و مردم ترکیه بابت کمک به سیل‌زدگان ایرانی تشکر می‌کنم.
دکتر ظریف برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات محلی را به دولت و مردم ترکیه، همچنین به آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه تبریک ‌گفت. 
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از رویکرد ترکیه در قبال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و واکنش آنکارا به قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا تشکر می‌کنم، تأکید کرد؛ ما نیز همانند ترکیه معتقدیم که قوانین و حقوق بین المللی باید در همه امور رعایت شود. دولت آمریکا در موارد مختلف از جمله مسئله فلسطین و برجام قواعد بین المللی را نادیده گرفته است.
ظریف در ادامه افزود: همکاری‌های مان با ترکیه در زمینه‌های مختلف ادامه دارد. امروز در خصوص همکاری‌های دو جانبه و ارتقای آن به تبادل نظر پرداختیم. هر چند با هدف رساندن حجم تجارت میان دو کشور به 30 میلیارد دلار فاصله داریم ولی به تلاش هایمان در این زمیه ادامه می دهیم. همچنین در خصوص ایجاد مکانیزم های جدید و مختلف برای رفع تحریم های آمریکا و گسترش تجارت بین دو کشور به بحث نشستیم.

دکتر ظریف گفت: به همراه دوستان‌مان در ترکیه و روسیه تلاش برای گسترش صلح و ثبات در سوریه را ادامه خواهیم داد. این تلاش با تشکیل کمیته قانون اساسی و حمایت از روند صلح ادامه خواهد یافت.
وی ادامه داد: اطلاعاتی در خصوص دیدارهایم در سوریه و مقامات این کشور به آقای چاووش‌اوغلو انتقال دادم. این اطلاعات و موارد را به آقای اردوغان نیز منتقل خواهم کرد. همچنین در خصوص تحولات اخیر در آفریقا نیز با مقامات ترکیه بحث کرده و به گفتگوهایمان ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما از نگرانی‌های دوستانمان در ترکیه نسبت به تهدیدات کاملا آگاه هستیم. همواره به دوستانمان در منطقه اعلام کرده ایم که بهترین راه برای حفظ امنیت منطقه، استقرار ارتش سوریه در مرزهای ترکیه جهت ممانعت از بروز هر گونه عملیات تروریستی علیه دولت و ملت ترکیه است.

ظریف افزود: گفتگوی طولانی با اسد داشتم. گزارشی از این گفتگو را به آقای اردوغان منتقل می کنم. ما دوست داریم که تمامی کشورهای منطقه روابط خوب و رو به جلو داشته باشند. در امور داخلی و روابط بین المللی آنها دخالت نمی کنیم.
امیدواریم که در زمینه شورای کمیته قانون اساسی دو مورد حل و فصل بشود. نخست ترکیب این کمیته و دوم اصول کلی حاکم بر کار کمیسیون است. البته جزئيات آن باید توسط مردم سوریه مشخص شود. در رابطه با تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه ما به همراه روسیه و ترکیه گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته ایم و همین‌گونه گفت‌وگوهای خوبی با سازمان ملل داشته ایم. طرف سوریه نیز گفت‌وگوی خوبی با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور این کشور داشته اند.
وی گفت: جلسه آینده روند‌ آستانه در شهر نورسلطان در قزاقستان برگزار خواهد شد و ما امیدواریم که با همکاری دوستان ترک، روس و سازمان ملل و همچنین مشارکت طرف‌های سوری این روند را یک مرحله جلوتر ببریم.
دکتر ظریف خاطر نشان کرد: راه‌های فراوانی برای ادامه روابط میان کشورها وجود دارد و اینستکس یکی از این راه‌ها است. آمریکا نمی‌تواند روابط سایر کشورها را تحت کنترل خود داشته باشد. یک کشور هیچ وقت نمی‌تواند برای دفاع از موضع برخی عناصر داخلی منافع سایر کشورها را قربانی کند. کل جهان مخالف اقدامات غیر قانونی آمریکا است. این اقدامات مخالف قطعنامه های شورای امنیتی است و حتما باید جلوی این اقدامات بایستیم.
وزیر خارجه ایران یادآور شد: شاید برای خیلی‌ها جالب توجه باشد که در سال گذشته روابط اقتصادی ایران با بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرده است اما آمریکایی ها همچنان به فروششان به ایران ادامه داده اند. این نشان دهنده سیاست منافقانه آمریکا است. ما مشکلی برای تجارت با کشورها نداریم اما به آمریکا هم اجازه نمی دهیم که تجارت ما را با سایر کشورها زیر سوال ببرد.

به گزارش ایصال نیوز، همچنین در این نشست خبری، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: آنکارا مخالف تحریم های آمریکا علیه ایران است و این را در تمامی دیدارهایمان با مقامات آمریکا اعلام می کنیم.
چاووش اوغلو در مورد معافیت ترکیه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: مقامات ترکیه در سطوح مختلف این موضوع را به مقامات ذی‌ربط در آمریکا اعلام کرده‌اند. به تلاش های خود برای دستیابی به حجم تجاری 30 میلیارد دلاری با ایران ادامه می دهیم. در این زمینه موضوع تشکیل مکانیزم های جدید در کنار سازوکارهای موجود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
وزیر امور خارجه ترکیه درباره درج نام سپاه پاسداران ایران در فهرست ترورستی آمریکا گفت: در روابط بین‌الملل دوستی و دشمنی مطلق وجود ندارد. اگر در دوره افول روابط، نیروهای مسلح یک کشور در لیست تروریستی قرار گیرد، موجب هرج‌ و مرج می‌شود.
چاووش اوغلو تصریح کرد: ما بر مقابله با تمامی گروه‌های تروریستی همچون پ.ک.ک/پ.ی.د/ ی.پ.گ، فتو و سایر گروه های دیگر تاکید می‌کنیم. همکاری و همبستگی دو جانبه برای مبارزه با این گروه‌های تروریستی بسیار مهم است. گام‌های یک طرفه آمریکا درباره الحاق بلندی‌های جولان به عنوان اراضی اسرائیل مغایر حقوق بین الملل بوده و موجب ایجاد تنش می شود.

انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما