plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۱۱۷۰
عمر البشیر پس از ۳۰ سال حکومت چگونه بازداشت شد

علت تاخیر در اعلام خبر بازداشت عمر البشیر چه بود

فرمانده نیروی واکنش سریع ریاست جمهوری عمر البشیر را دستگیر کرد
چگونگی بازداشت عمر البشیر و علت تاخیر چند ساعته در صدور اولین بیانیه شورای نظامی ارتش سودان پس از دستگیری عمر البشیر همچنان سوال برانگیز است.
علت تاخیر در اعلام خبر بازداشت عمر البشیر چه بود
به گزارش ایصال نیوز، اسکای نیوز به نقل از برخی افراد مطلع، نحوه دستگیری عمرالبشیر رئیس جمهور برکنار شده سودان را چنین روایت می‌کند: درحالی که هزاران نفر از مردم سودان جلوی مقر فرماندهی ارتش تحصن کرده بودند، یکی از سالن‌های داخل مقر فرماندهی شاهد جلسه فرماندهان ارتش و مقامات اطلاعاتی سودان و بحث و گفتگوی چالشی با هدف قانع کردن عمرالبشیر برای استعفا و کناره گیری از قدرت بود. اما صبح پنجشنبه عمرالبشیر با ناراحتی از جلسه خارج شد. به نظر می رسید که حالا دیگر عمر البشیر فهمیده بود که چه نقشه ای برای او کشیده شده است. حالا او علت گسترش تظاهرات و درخواستهای داخلی و دولتهای عربی از او برای کناره گیری پس از ۳۰ سال در قدرت بودن را کاملاً درک می‌کرد.
شورای نظامی هم به تصور اینکه او در همان جلسه صبح استعفا را قبول می کند،می خواست خبر استعفا را اعلام کند اما با خروج عمر البشیر، انتشار خبر تا عصر، لحظه به لحظه به تاخیر افتاد.
«عثمان باونین»، رئیس کنگره حزب «موتمر البجا»، به نقل از منابع آگاه گفت که عمر البشیر از جلسه ارتش خارج شد و تحت حفاظت شدید به کاخ ریاست جمهوری رفت.
گفته می شود وی در حالی که نمی دانست توسط فرماندهی نیروهای واکنش سریع کنترل می شود، تصمیم به رفتن به طرف فرودگاه برای خروج از کشور گرفت. اما در راه با این پاسخ روبرو شد که امکان پرواز به دلیل حکم بازداشت دادگاه لاهه وجود ندارد. حالا دیگر مطمئن شده بود کودتا علیه وی شکل گرفته است.
عمر البشیر تصمیم می گیرد با برخی افراد خانواده و برخی بازرگانان و سیاسیون نزدیک به خود با محافظان مخصوص خود، مخفیانه به ویلای بزرگ خود در حومه خارطوم (مزرعه العیله فونج) برود، اما با دستور محمد حمدان فرمانده نیروی واکنش سریع ریاست جمهوری در راه بازداشت می شوند. چند ساعت پس از بازداشت عمر البشیر و انتقال به محل امن می گذرد و صحت خبر دستگیری عمر البشیر و هیئت همراه، توسط فرماندهی نیروی واکنش سریع به ژنرال عوض بن عوف وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی اعلام می گردد و خبر کودتا رسانه ای می شود.
رهبران احزاب مخالف و از جمله «صدیق صادق المهدی» یکی از اعضای رهبری حزب امت سودان، معتقدند احتمالا تاخیر چند ساعته در اعلام خبر دستگیری عمر البشیر و عدم اعلام محل بازداشت او به دلیل رعایت مسائل امنیتی و کنترل خشم مردم بوده است.
شاید روزهای آینده اخبار دقیق تری از نحوه بازداشت عمرالبشیر و مقامات سیاسی و اقتصادی و حزبی نزدی به وی منتشر شود و حقایق روشن شود.
انتهای پیام/*
۰
مرجع : اسکای نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما