plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۱۱۲۹۱
هفتاد و پنجمین سالگرد حملۀ اتمی آمریکا به ناکازاکی

جهانی عاری از سلاح‌ هسته‌ای؛ آرزوی بازماندگان فاجعۀ اتمی ناکازاکی

مردم ژاپن روز یکشنبه مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد حملۀ اتمی به شهر ناکازاکی را برگزار و به قربانیان این حادثه ادای احترام کردند.
جهانی عاری از سلاح‌ هسته‌ای؛ آرزوی بازماندگان فاجعۀ اتمی ناکازاکی
به گزارش ایصال نیوز، مراسم سالگرد حمله اتمی ارتش آمریکا به ژاپن در حالی امروز یکشنبه برگزار شد که شهردار ناکازاکی در کنار گروه کوچکی از بازماندگان این حادثه، از رهبران جهان خواست تا برای ممنوعیت تولید و استفاده از تسلیحات هسته‌ای تلاش بیشتری کنند.

هفتاد و پنج سال پیش در چنین روزی یعنی ۹ اوت ۱۹۴۵ میلادی، در ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه بامداد به وقت محلی، بمب افکن ایالات متحده آمریکا یک بمب پلوتونیوم به وزن ۴.۵ تن را که «مرد چاق» نام داشت، بر فراز شهر ناکازاکی رها کرد و با این کار بیش از ۷۰ هزار نفر را کشت.

در مراسمی که امروز برگزار شد، بازماندگان این فاجعه و دیگر شهروندان ژاپن به یاد این قربانیان یک دقیقه سکوت کردند.

بمباران ناکازاکی سه روز پس از حملۀ اتمی ایالات متحده به شهر هیروشیما روی داد؛ این حمله که اولین جنگ اتمی در سراسر جهان مسحوب می‌شد نیز ۱۴۰ هزار کشته برجای گذاشت. پس از این دو حملۀ مرگبار اتمی، سرانجام در ۱۵ اوت، ژاپن تسلیم شد و به این ترتیب جنگ جهانی دوم پایان یافت.

بسیاری از بازماندگان این دو حمله نیز به علت قرار گرفتن در معرض تشعشات اتمی، دچار سرطان و انواع دیگر بیماری‌ها شدند.

مراسم امسال به دلیل شیوع کرونا بطور محدود در پارک صلح ناکازاکی برگزار شد. در این مراسم «تومی هیسا تائوئی» شهردار ناکازاکی بیانیه صلحی را خواند و ضمن ابراز نگرانی از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای مختلف در سراسر جهان، خواستار افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای داشتن جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای شد.

انتهای پیام/*
۱۱
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما