plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۱۱۰۷
کودتا در سودان

حکومت ژنرال عمر البشیر پس از 30 سال سقوط کرد

ارتش با کمک احزاب معارض، برای سپردن حکومت به مردم اعلام آمادگی کرد
عمرالبشیر پس از خارج شدن از ائتلاف نظامی عربستان در یمن، حدود دوماه قبل بطور ناگهانی برای دیدار با بشار اسد به سوریه رفت و پس از بازگشت، تظاهرات مردم و احزاب که ابتدا در اعتراض به گرانی بود، شکل سیاسی گرفت و با اوج گیری اعتراض ها، امروز همزمان با روز ارتش در سودان، نظامیان با کودتا عمرالبشیر را از سمت ریاست جمهوری عزل نمودند.
حکومت ژنرال عمر البشیر پس از 30 سال سقوط کرد
به گزارش ایصال نیوز، ارتش سودان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، معاونان و دولت وی را برکنار کرد. برخی منابع سودانی اظهار کردند، پیش‌بینی می‌شود که نیروهای مسلح سودان، برای نظارت بر مرحله انتقالی که ممکن است یک سال به‌طول بینجامد شورای نظامی تشکیل دهند.
ارتش بسیاری از مقامات سیاسی و نظامی وابسته به عمر البشیر را دستگیر و رادیو و تلویزیون این کشور را در دست گرفت.
معاونین عمر البشیر جزء دستگیر شدگان می باشند.
طبق گزارشهای خبرگزاریها، همه بازداشت شدگان تظاهرات یک ماه اخیر آزاد شدند و نیروهای شبه نظامی از سطح شهر پنهان شده اند و ارتش در خیابانها و مراکز حساس مستقر شده است. مردم سودان در میدانهای شهرها خصوصا جلوی ساختمان وزارت دفاع و کاخ ریاست جمهوری تجمع نموده و به جش و شادمانی پرداخته اند.
براساس اظهارات «عثمان رزق» رئیس حزب اصلاح سودان، ارتش مشغول مذاکره با سران ارتش ،سران اخزاب اصلی و خبرگان سیاسی برای صدور بیانیه مهم ارتش سودان است. در این بیانیه ارتش متهعد شده است در کوتاه ترین زمان ممکن شرایط را برای  تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات فراهم نموده و اداره حکومت را به منتخبان مردم بسپارد.
طبق آخرین گزارش‌ها، نزدیک به ۴۰ خودروی نظامی در اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان مستقر شده و مانع ورود و یا خروج افراد از کاخ شدند. نیروهای واکنش سریع نیز در خیابان‌های اصلی خارطوم مستقر هستند.ارتش سودان نیز در پل‌ها و راه‌های اصلی پایتخت مستقر است.رادیو و تلویزیون رسمی سودان نیز در حال حاضر سرودهای ملی را پخش می‌کند.
شبکه اسکای نیوز نیز از بازداشت گسترده رهبران سیاسی و نظامی سابق و کنونی سودان از جمله عبدالرحیم محمد حسین، وزیر دفاع سابق این کشور، علی عثمان طه، معاون اول پیشین البشیر، محمد طاهر ایلا، نخست وزیر و اعضای دفتر رهبری حزب حاکم خبر داد.تعداد بازداشت شدگان تاکنون به بیش از صد تن رسیده است.
فرودگاه خارطوم تحت کنترل ارتش قرار گرفته است و از خروج هواپیماها از فرودگاه جلوگیری می‌شود.
همه احزاب مخالف از جمله اصلاح و حزب آزادی و تغییر نیز از سودانی‌ها خواستند به خیابانها آمده و در محل تحصن واقع در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش سودان و کاخ ریاست جمهوری حاضر شوند.ارتش سودان از تشکیل شورای انتقالی به ریاست ارتشبد، عوض بن عوف، وزیر دفاع این کشور خبر داد.
اتحادیه اروپا نیز ارتش سودان را تعامل با مردم و عدم توسل به خشونت علیه تظاهرکنندگان فراخواند.روسیه نیز اعلام کرد با هردولتی که روی کار بیاید همکاری خواهد کرد.
عمرالبشیر پس از خارج شدن از ائتلاف عربستان در یمن، حدود دوماه قبل بطور ناگهانی برای دیدار با بشار اسد به سوریه رفت و پس از بازگشت تظاهرات مردم و احزاب که ابتدا در اعتراض به گرانی بود شکل سیاسی گرفت و سپس خواستار برکناری عمرالبشیر از سمت ریاست جمهوری شدند.
انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما