plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵
کد مطلب : ۹۱۰۴

ایران با «نور» قوی‌تر شد

محمد صالح جوکار*
ماهواره نظامی نور به نیروهای مسلح ما کمک می‌کند تا از تحرکات نظامی آمریکا، رژیم صهیونیستی و هر دشمن دیگری در همان ساعات ابتدایی آگاه شوند و خود را برای مقابله آماده کنند.
ایران با «نور» قوی‌تر شد
1. پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره نظامی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین، رویدادی بسیار مهم و نقطه عطفی در دستیابی به فناوری‌های عرصه فضایی است.

ورود به این حوزه یکی از پیش‌شرط‌های اصلی اقتدار دفاعی و جهش اطلاعاتی و از شاخصه‌های کلیدی امنیت ملی است چرا که رصد فعالیت‌های فضایی حریف و ارتقاء فناوری‌های دفاعی و تهاجمی در این بخش، تنها در انحصار چند کشور معدود در جهان است.

به‌ویژه اینکه آمریکا و غرب این عرصه را از ماهواره‌های نظامی و جاسوسی خود پر کرده و به‌این‌ترتیب منافع و امنیت کشورها را مورد تهدید و تجاوز قرار می‌دهند.

2. درحالی‌که آمریکا و متحدانش از تحریم کشورمان در بحبوحه کرونا خوشحال بودند، امتداد خط «نور» این ماهواره از یک سکوی متحرک در کویر مرکزی ایران به اوج آسمان، باعث حیرت و البته برآشفته شدن آمریکا شد تا جایی که مقامات کاخ سفید وعده کردند که پرتاب این ماهواره را به دلیل واهی مغایرت با قطعنامه 2231 به شورای امنیت ملی خواهند برد.

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی اخراجی کاخ سفید نیز فرصت انتقام‌گیری از ترامپ را مغتنم شمرد و شلیک این ماهواره به فضا را گواهی بر شکست سیاست‌های ترامپ دانست. وی همچنین اذعان کرد که بحران کرونا نیز نتوانسته مانع از پیشرفت فزاینده ایران شود.

3. اهمیت و شاهکار بزرگ نیروهای پرافتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای پرتاب موفقیت‌آمیز «نور» از آنجا مشخص می‌شود که در چند سال اخیر دو برنامه فضایی کشورمان، موفقیتی به همراه نداشتند و به دلیل اینکه مراحل پیش از پرتاب، رسانه‌ای شده بود، درنتیجه، عدم توفیق در آن‌ها با تبلیغات مسموم، شانتاژ رسانه‌ای و جنگ روانی از سوی دشمنان جمهوری اسلامی مواجه شد.

مخفی نگه‌داشتن مقدمات پرتاب ماهواره نور و ملاحظه اصول حفاظتی و پنهان‌کاری، از موفقیت‌هایی بود که سپاه توانست دشمنان را علیرغم تلاش برای رصد اطلاعاتی، جا بگذارد و باعث شگفتی آن‌ها شود.

عملیات غافلگیرانه و سریع سپاه پاسداران به‌قدری برق‌آسا و از جنبه‌های علمی و فنی برخوردار بود که ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی نتوانستند عملیات مراحل آماده‌سازی پرتاب این ماهواره را رصد کنند و خللی در قرار گرفتن این ماهواره در مدار به وجود آورند.

همه مراحل آماده‌سازی ماهواره به شکل محرمانه و با سرعت، حداکثر طی دو ساعت انجام شد و شوک ناشی از آن برای ترامپ، آن‌چنان عمیق و ناباورانه بود که هیچ اظهارنظر مستقیمی درباره آن نکرد و به‌جای آن، قایق‌های تندروی ایران در خلیج‌فارس را هدف اراجیف خود قرار داد!

4. ماهواره نظامی نور به نیروهای مسلح ما کمک می‌کند تا از تحرکات نظامی آمریکا، رژیم صهیونیستی و هر دشمن دیگری در همان ساعات ابتدایی آگاه شوند و خود را برای مقابله آماده کنند.

ضمن اینکه ناوبری و هدایت موشک‌های بالستیک از طریق این ماهواره به مفهوم افزایش دقت بسیار بالای این سلاح‌های استراتژیک و مهم‌تر از آن، ورود ایران به حوزه جنگ ستارگان یا همان نبرد فضایی است.

علاوه بر این، ماهواره‌بر قاصد که ماهواره نور را پرفراز مدار زمین قرار داد، از پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان بهره می‌برد و ترکیبی از سوخت مایع و جامد در آن استفاده‌شده است.

5. این عرصه برای آمریکا که در اواخر سال گذشته میلادی «نیروی فضایی» خود را رسماً تشکیل داد، اهمیت راهبردی و حیاتی دارد چراکه ترامپ پس از تشکیل این نیرو هدف خود را عقیم گذاشتن تلاش دیگر کشورها برای سلطه بر فضا عنوان کرده بود.

به گفته وی، فضا، عرصه صحنه جنگ‌های آینده است و تهدیداتی که از این ناحیه به امنیت آمریکا وارد می‌شود بسیار خطیر است، لذا به دست آوردن و حفظ برتری آمریکا در آن، امری حیاتی است.

گفتنی است که نگاه آمریکا در این حوزه، بیشتر ناظر به ممانعت از فعالیت چین و روسیه و برخورداری از دست برتر در مقابل این دو کشور است اما دور از ذهن نیست که مستأجر کاخ سفید با مشاهده این اتفاق بزرگ آرزو کرده باشد ای‌کاش به اعداد و ارقام بزرگ‌ترین بودجه دفاعی تاریخ آمریکا که سال گذشته آن را امضا کرد، می‌افزود و بودجه‌ای به‌صورت انحصاری برای مقابله با ایران در فضا اختصاص می‌داد!

6. در حال حاضر حدود 2 هزار ماهواره به‌صورت عملیاتی در مدار زمین مشغول فعالیت هستند که کشورهای مختلف، تعداد کمی از آن‌ها را به‌عنوان ماهواره نظامی اعلام کرده‌اند، این در حالی است که آمریکا و ناتو ماهواره‌های نظامی بسیاری را در پوشش کارکردهای دیگر ازجمله علمی، راهبری و خدماتی بکار می‌برند.

از این رو، تولید و توسعه این ماهواره و نظایر آن، ازجمله ضروریات و الزامات ایران در جنگ اطلاعاتی و نظامی است که مغایرتی با قطعنامه‌های بین‌المللی نیز ندارد. آمریکا مدعی است که نیروهای مسلح ایران به دنبال ساخت موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای هستند.

این تفاوت نگاه آمریکا و غرب با ایران، حاصل خلل و فرج‌ها و ضعف‌های توافق هسته‌ای است ولی با این حال، بازرسی‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فتوای رهبر حکیم انقلاب در حرمت ساخت تسلیحات کشتار جمعی، حاکی از ماهیت غیرهسته‌ای این اقدام است.

7. ایران اسلامی برای رسیدن به این نقطه راهی طولانی را پشت سر گذاشته است، از تحریم خرید سیم‌خاردار گرفته تا تحریم علمی و آکادمیک، با این حال کشورمان در دستیابی و رسیدن به قله‌ها، اراده و توان اعجاب‌آور خود را به همه ثابت و دشمنان را مأیوس کرد.

از سوی دیگر، این ارمغان بزرگ نشان می‌دهد که نه‌تنها تحریم‌های فعلی بلکه هر تحریمی در هر سطحی مانع از جهش علمی و فناورانه جمهوری اسلامی نخواهد شد، بلکه به گفته سناتور «کریس مورفی»، سیاست‌های تحریمی ترامپ، فقط موجب تقویت ایران شده است.

این سناتور بلندپایه دموکرات در واکنش به پرتاب نخستین ماهواره نظامی سپاه پاسداران اذعان کرد که «امروز ایران از هر نظر در خاورمیانه قوی‌تر و آمریکا نسبت به چهار سال پیش ضعیف‌تر شده است.»

پرتاب غرورآفرین و موفقیت‌آمیز ماهواره سپاه، افزون بر گام بلند ایران در ورود به باشگاه کشورهای فضایی، بیانگر این پیام به همه دنیا بود که عزم جمهوری اسلامی برای پیمودن مراحل پیشرفت و دستیابی به قله‌های فناوری‌های روز جهان، جدی است و برای لبیک گفتن به‌فرمان مقام معظم رهبری برای «قوی شدن»، لحظه‌ای را از دست نخواهد داد.

*تحلیل گر مسائل سیاسی

انتهای پیام/*
۴
مرجع : حمایت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما