plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۸۸۲۲

جهاد مؤمنانه علیه کرونا

محمدصادق کوشکی*
بن‌مایه و ریشه صحنه‌های غرورآفرین اخیر در کشورمان، به علقه‌های مذهبی، دینی و اعتقادی مردم بازمی‌گردد.
جهاد مؤمنانه علیه کرونا
در هفته‌های گذشته و در گذار از بحران کرونا که بیش از 50 روز از ورود آن به کشور می‌گذرد، ایران اسلامی توفیقات و دستاوردهای چشمگیر و قابل‌ تحسینی به دست آورده و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب «ملت ایران در آزمون کرونا، در این بیماری عمومی که درواقع باید گفت این وبای مدرن، خوب درخشیدند.» (21 فروردین 99)

در همین راستا قابل‌ذکر است که تعداد بیماران و جان‌باختگان کشورمان در مقایسه با کشورهایی که خود را پیشرفته، پیشرو و صاحب سبک در حوزه علم، فناوری و پزشکی می‌دانند، قابل‌مقایسه نیست و در مورد بهبودیافتگان نیز جمهوری اسلامی، وضعیت بهتری دارد.

افزون بر این، درحالی‌که همه کشورهای دنیا به دلیل شرایط تحمیلی این بیماری، دچار کمبودهای قابل‌توجه و سنگینی شده‌اند و با بحران تهیه مواد غذایی، ضدعفونی‌کننده، شوینده و از همه مهم‌تر، تجهیزات پزشکی و درمانی دست‌به‌گریبان هستند، شاهدیم که این موارد در کشورمان به بحران تبدیل نشد.

به‌عنوان نمونه در آمریکا و اروپای غربی، مردم در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای صف‌های طولانی تشکیل داده و تهیه مواد غذایی و بهداشتی در برخی از شهرهای این مناطق با مشکل مواجه شده است.

یا در همسایگی ما و در برخی از استان‌های ترکیه، پس از اعلام محدودیت تردد و قرنطینه، شهروندان برای تهیه ارزاق و مایحتاج اولیه همچون نان دچار بحران شده و تصاویری از درگیری‌ها در مقابل نانوایی‌ها منتشر شده است.

برای پی بردن به اینکه چرا در کشور ما علیرغم حجم انبوه و بی‌سابقه تحریم‌ها، فشارها و مشکلات اقتصادی شاهد چنین بحران‌هایی نبودیم و مردم برای تهیه مایحتاجشان با مشکل مواجه نشدند، چند دلیل قابل‌اعتنا می‌توان برشمرد.

1. ورود مردم و گروه‌های جهادی اعم از بسیجیان و طلاب به صحنه، مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل قوام‌بخش در پاسخ جمعی جمهوری اسلامی به این بحران به شمار می‌آید.

از باب مثال، پس‌ازآنکه مشخص شد نه کشور ما بلکه هیچ کشوری توان تولید کافی ماسک تنفسی برای حفاظت در برابر این ویروس خطرناک را ندارد، بعضی از کشورها به سرقت ماسک از یکدیگر روی آوردند و برخی دیگر، به مقامات پزشکی و مردم خود توصیه کردند که ماسک‌های یک‌بارمصرف را چند بار مورداستفاده قرار دهند، در ایران اسلامی یک جهاد عمومی به‌منظور تولید ماسک محافظ آغاز شد.

گروه‌های جهادی، بسیجی‌ها، هیئتی‌ها و مسجدی‌ها سعی کردند که با تولید ماسک و لوازم ضروری، نیازهای اولیه کادر درمان در سراسر ایران را مرتفع نمایند. نخبگان علمی نیز به این حرکت پیوستند و حتی در کارگاه‌های خانگی، کمپین وسیعی برای مواجهه با این بحران ملی آغاز شد.

2. پشتیبانی از بیماران و کادر پزشکی در حین درمان نیز یکی از جلوه‌های پر رنگ و از فاکتورهای مؤثر در کاهش اثرات مخرب این بیماری خانمان‌سوز بود. هرکدام از گروه‌های جهادی و تیم‌های پای‌کار مبارزه با کرونا، بخشی از کار خود را با منابعی که خود هزینه کردند و کمک‌هایی که مردم و خیرین اهدا نمودند، به‌صورت خودجوش و فارغ از چارت اداری و دستوری، صرف اموری همچون تهیه غذا، آبمیوه و مواردی ازاین‌دست کردند.

3. حمایت از خانواده‌هایی که دچار بحران مالی شده‌اند نیز در این میان، مؤلفه و شاخصه بسیار اثربخشی بود. بخشی از این افراد، کسبه‌ای بودند که دچار بیماری شدند و گروهی از آن‌ها هم سرپرستان خانواده‌هایی بودند که پس از ابتلا به کرونا، توان تأمین اقتصادی و معیشتی افراد تحت تکفل خود را از دست دادند و یا موفق به پرداخت دیون خود در موعد مقرر نشدند.

این حمایت‌ها به دو شکل، پرداخت تعهدات و کمک‌هزینه به خانواده‌های افراد آسیب‌دیده و همچنین، رایزنی با صاحبان املاک اعم از منازل و واحدهای تجاری برای تعویق اجاره‌بها صورت گرفت و بار بزرگی از دوش  آن‌ها برداشت.

به‌بیان‌دیگر، موفقیت در کاهش تلفات، تأمین نیازهای اولیه کادر درمانی و مردم برای محافظت در برابر کرونا و حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده، همه و همه مدیون همدلی و همراهی مردم، کمک‌های مؤمنانه و ورود جهادگران و خانواده‌های متدین به این عرصه بود. نظیر این حرکت، البته بی‌سابقه نیست و در بزنگاه‌های جنگ تحمیلی و بلایای طبیعی شاهد آن بوده‌ایم و امروز هم در عرصه‌ای جدید، همان روحیه تجلی پیداکرده و خوشبختانه با کمترین تلفات و صعوبت، در حال گذار از این مرحله هستیم.

این در حالی است که در نقطه مقابل، کرونا، نمایشگاهی از فضاحت غرب در مواجهه با این بیماری چه در سطح مقاماتشان و چه در سطح مردم را برپا کرده است. در آمریکا و اروپا دیدیم که اقشار سالخورده، بیماران صعب‌العلاج و رنج‌کشیده از اختلالات ذهنی، محلی از اعراب برای درمان ندارند و حتی دستورالعمل برای عدم درمان آن‌ها صادرشده، حال‌آنکه در فرهنگ ایرانی – اسلامی به اعتبار دستور قرآنی «مَنْ أَحْیاهَا فَکأَنَّمَا أَحْیا النَّاسَ جَمِیعًا» (سوره مائده آیه 32)، هر کس فردی را نجات دهد، گویی که همه مردم را زنده کرده است.

علاوه بر این، بر اساس آمارهای رسمی که مقامات آمریکایی منتشر کرده‌اند، بخش اعظم قربانیان اپیدمی در این کشور سیاه‌پوستان و اقشار کم‌درآمد هستند چراکه از خدمات بهداشتی و درمانی بهره چندانی ندارند.

درمان این بیماری در آمریکا – کشوری که بالاترین میزان مبتلایان به کرونا را داراست - برای افراد فاقد بیمه، بالغ ‌بر ۳۴ هزار دلار است حال‌آنکه در جمهوری اسلامی بنا بر عدم دریافت هزینه درمان کروناست و بخشنامه‌ای نیز در این خصوص صادرشده است.

این امر حاکی از آن است که نظام بهداشت و سلامت در کشور مدعی اقتصاد سرآمد، کاملاً طبقاتی و تبعیض‌آمیز بوده و ادعاهای پرطمطراق متمول‌ترین کشور دنیا در بهبود سلامت، با واقعیت فاصله بسیاری دارد.

و بالاخره اینکه بن‌مایه و ریشه صحنه‌های غرورآفرین اخیر در کشورمان، به علقه‌های مذهبی، دینی و اعتقادی مردم بازمی‌گردد، کما اینکه می‌بینیم اکثر این ابتکارات و پیشگامی‌ها در طول چند ماه اخیر، از هیئت‌ها، مدرسه‌های علوم دینی و مساجد کلید خورده است.

جز این هم انتظار نمی‌رود که ایرانی‌های مسلمان و انقلابی، مثل همیشه مایه افتخار نه‌فقط هم‌وطنانشان بلکه باعث مباهات مردم سراسر جهان باشند.

*فعال سیاسی اجتماعی 

انتهای پیام/*
۴
مرجع : حمایت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما