plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۶۴۶۱

پیروزی بوریس جانسون و آثار بین‌المللی آن

سیدجلال ساداتیان*
پيروزي محافظه‌کاران ملي‌گرا در انگلستان تبعات زيادي خواهد داشت که يکي از آنها افزايش همکاري‌ها و نزديکي بيشتر لندن-واشنگتن خواهد بود که براي ايران در موضوع برجام ظهور و بروز دارد.
پیروزی بوریس جانسون و آثار بین‌المللی آن
حزب محافظه‌کار بار ديگر توانست در رقابت‌هاي انتخاباتي پيروز شود تا جانسون بتواند همچنان به‌عنوان نخست‌وزير انگلستان به کار خود ادامه دهد.

بوريس جانسون، رهبر جناح ملي‌گراي حزب محافظه‌کار انگلستان از زمان حضور در شهرداري لندن به دنبال ايده برگزيت بود. به آن مفهوم که جانسون نسبت به پذيرش سهميه پناهندگان سوري که جنگ آنان را آواره کرده بود اعتراض داشت.

طبق قوانين اروپا هر مهاجري که وارد يک کشور اروپايي مي‌شد بايد در همان کشور اقامت مي‌يافت اما تعداد بسيار بالاي مهاجران سبب شد که سهميه‌اي براي هر يک از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در نظر گرفته شود و هر کدام از کشورها طبق سهميه مهاجر بپذيرند.

جانسون اما مخالفت کرد و گفت که اين موضوع مهم نياز به رأي شهروندان دارد. با برگزاري رفراندوم برگزيت در سال 2016 آقاي ديويد کامرون نخست وزير وقت انگلستان که مخالف برگزيت بود، بلافاصله استعفا داد تا «ترزا مي» بر کرسي نخست وزيري بنشيند.

طي اين مدت خانم مي ‌‌تلاش زيادي داشت تا بتواند به توافقي جامع درخصوص برگزيت دست يابد و از اين طريق انگلستان به صورت «نرم» از اتحاديه اروپا خارج شود.

حسن اين نوع نگاه آن بود که از وقوع برگزيت «سخت» يا همان خروج بدون توافق جلوگيري مي‌کرد، اما پس از سه سال و شکست در به تصويب رساندن توافق با اتحاديه اروپا در پارلمان انگلستان سرانجام او نيز استعفا داد و بوريس جانسون از ابتدا به‌عنوان شهردار، بعد به‌عنوان وزير خارجه و با وقفه‌اي نه چندان طولاني به‌عنوان نخست وزير به دنبال اجراي کامل برگزيت بود، توامان به کرسي نخست وزيري و رياست حزب محافظه‌کار دست يافت.

پيروزي جانسون فرصت خوبي براي ايالات متحده شد که ايده جدايي از اتحاديه اروپا را تقويت کند؛ چرا که پس از برگزاري رفراندوم و رأي ضعيف مردم به برگزيت عموم مردم انگلستان تمايل داشتند که به نوعي با رأي‌گيري مجدد از اين تصميم برگردند اما انتخاب جانسون و حمايت آمريکا بازي را بهم زد و سرانجام جانسون با تعليق پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام توانست بازي را به طور کامل بازگرداند.

اين ريسک جانسون به اين دليل انجام شد که او با رأي قاطعي بتواند برگزيت را اجرا کند و تکليف خروج از اتحاديه را تعيين کند.

بيشترين سود را در اين ميان اما آمريکايي‌ها بردند؛ زيرا از يکسو بعد اقتصادي روابط خود با بريتانيا را تقويت کردند و از سوي ديگر شکافي در اتحاديه اروپا ايجاد نمودند که هم اتحاديه تضعيف شود و هم سناريوي نزديکي روسيه و اروپا براي آينده قطب‌بندي جهان خنثي گردد.

پيروزي محافظه‌کاران ملي‌گرا در انگلستان تبعات زيادي خواهد داشت که يکي از آنها افزايش همکاري‌ها و نزديکي بيشتر لندن-واشنگتن خواهد بود که براي ايران در موضوع برجام ظهور و بروز دارد.

نزديکي انگلستان به آمريکا روند ايران در خروج از برجام را تسريع مي‌کند و ايالات متحده در موضوع برجام از انزوا خارج خواهد شد.

با اين وجود دست ايران نيز بسته نيست و تلاش‌هايي که در راستاي ميانجيگري صورت مي‌گيرد و همچنين سفرها و مذاکراتي که نظير سفر آقاي رئيس‌جمهور به ژاپن در جريان است، بر وضعيت ايران در اين موضوع تأثيرگذار است.

ميانجي‌هاي زيادي در اين مدت نظير نخست وزير ژاپن، وزير خارجه عمان، نخست وزير پاکستان و نخست وزير عراق به ايران آمده‌اند و موازنه قدرت در منطقه از سوي ايران دنبال شده که تأثير خوبي داشته اما اگر قرار باشد که انگلستان در نقطه تخاصم کامل با ايران قرار گيرد، معتقدم خروج از برجام تسريع خواهد شد.

*سفیر اسبق ایران در انگلستان

انتهای پیام/*
۱۰
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما