plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۵۲۴۲

منطقه زیر سایۀ تحولات اخیر لبنان

احمد امینی*
مردم لبنان هرگز نمی خواهند دوباره روزهای تأسف بار جنگ‌های داخلی را شاهد باشند. آنان از دست‌های مخملین بدخواهان متنفرند و به دستان پینه بسته خود و مشت‌های گره کرده جوانان خود زیر یک بیرق واحد - پرچم لبنان -خیمه زده اند.
منطقه زیر سایۀ تحولات اخیر لبنان
ایصال نیوز -  لبنان که روزگاری عروس خاورمیانه لقب داشت و صبح و شام سیل گردشگران در سواحل آن اقامت داشتند، سالهاست که یکی از بدهکارترین کشورهای منطقه است. سالهاست که دیگر در بیروت خبری از مراکز علمی معتبر، مراکز انتشاراتی درجه یک و محافل علمی و ادبی جهانی خبری نیست. لبنان حتی در مسائل سیاسی نیز خود تصمیم نمی گیرد، سالهاست برخی سیاستمداران لبنان، سیاست را از دریچه عربستان تحلیل می کند و ساعت سیاسی خود را به وقت عربستان کوک می کند. لبنان سالهاست اسیر رقابت‌ها و درگیری‌های سیاسی و حزبی شده است و درست به همین علت روز به روز اقتصادش خراب تر و سفره معیشت مردمش کوچک تر شده است. حسن نصرالله دیروز به درستی اشاره کرد که این فشار مهلک اقتصادی لبنان ناشی از انباشت مشکلات و ناکارآمدی سالیان دراز است.

لبنان با اینکه از لحاظ جغرافیایی و جمعیتی کشوری کوچک است اما از لحاظ جغرافیای سیاسی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کشورهای منطقه است. در طول تاریخ نیز چشم طمع استکباری آمریکا و غرب، همجواری با فلسطین اشغالی و سوریه و نیز نفوذ سیاسی حکومت‌های منطقه بویژه عربستان و سوریه بر لبنان، هر روز بحران و مصیبتی را برای این کشور رقم زده است.

برای دیدن آنچه در لبنان، عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه می گذرد نیازی به تحلیل‌های آکادمیک پیچیده نیست. با دقت در آنچه کف خیابان‌ها و زیر پوست شهرها رخ می دهد، براحتی می توان فهمید که مردم از سیاست زدگان پر ادعا خسته شده اند و علیه تصمیمات گذشته خود قیام کرده اند!

مردم لبنان هرگز نمی خواهند دوباره روزهای تأسف بار جنگ‌های داخلی را شاهد باشند. آنان از دست‌های مخملین بدخواهان متنفرند و به دستان پینه بسته خود و مشت‌های گره کرده جوانان خود زیر یک بیرق واحد - پرچم لبنان - خیمه زده اند.

اگر چه وجود احزاب متعدد سیاسی و طوایف مذهبی در لبنان می توانست باعث بالندگی و همزیستی مسالمت آمیز مردم لبنان در کنار هم باشد اما توطئه صهیونیست های اشغال‌گر و دسیسه های تفرقه افکنانه بدخواهان و البته دخالت‌های گاه و بی گاه حکام برخی کشورهای عربی در این سالها، این فرصت را برای لبنان به نقمت و مصیبت تبدیل کرده است.

بی شک غرق شدن بیروت در بحران و سقوط حاکمیت و قدرت لبنان، خطرناک ترین بستر را برای رژیم صهیونیستی فراهم خواهد کرد تا انتقام خود را از مقاومت بگیرد. اگر حکام عرب هم در این اندیشه باشند که هم داستان با رژیم صهیونیستی از قیام مردم لبنان خوشه چینی کنند و علیه مقاومت منطقه دسیسه چینی کنند، دیر یا زود آتش این فتنه دامن آنها را هم خواهد گرفت. خوشبختانه به نظر می رسد مردم لبنان مانند اکثریت مردم منطقه هشیار هستند و اجازه نخواهند داد لبنان به «چاه ویل» دیگری فرو افتد.

اکنون ملت لبنان خود را گرفتار پیامدهای انباشت مشکلات فراوان اقتصادی و نا کارآمدی سیاسی صاحبان قدرت می بیند و از امید بستن به بازی های سیاسی نا امید و خسته شده است و راهی جز بلند کردن فریاد اعتراض خود ندارد. به رغم اینکه می داند ممکن است بدخواهان برای مقاصد شوم خود از فریادهای اعتراضی‌اش سوء استفاده کنند اما مظلومانه می کوشد با فریاد امیدآفرین و رسای خویش، ضمن پرهیز از افتادن در دام بدخواهان، روزهای امیدبخش و سازنده ای را برای لبنان رقم زند.

امید است که عروس خاورمیانه باز هم ترانه آرامش برای خود و منطقه بخواند... 

* روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل بین الملل

انتهای پیام/*
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما