plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۴۶۰۴

مدرسه، محور بنیادین توسعه ملی

محسن حاجی میرزایی*
بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام آموزشی با تغییر سیاست از آموزش‌های صرفاً نظری به سمت نظام تربیت چند ساحتی زمینه تربیت شهروندان تراز اهداف نظام اسلامی را در گام دوم انقلاب فراهم می‌آورد.
مدرسه، محور بنیادین توسعه ملی
تقارن ایام بازگشایی مدارس کشور با ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و هفته دفاع مقدس را که یادآور افتخارآفرینی‌های فرزندان رشید این مرز و بوم در پرتوی تعالیم مکتب عاشورا است به فال نیک می‌گیرم.  شکل‌گیری نظام اجتماعی مطلوب با سامان یافتن نظام تعلیم و تربیت امکانپذیر است و اساس هرگونه توسعه پایدار و تحول در نظام اجتماعی نیز آموزش و پرورش است.
جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت سه دهه در اوایل دهه 90 به سندی جامع برای ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزشی دست‌ یافت و فرصتی گرانسنگ و مغتنم برای ایجاد اصلاحات اساسی در اختیار این بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی کشور قرار گرفت، فرصتی که در سایه بهره‌گیری از آن می‌توان زیربنای لازم را برای ایجاد تحولات در نظام اجتماعی کشور فراهم آورد.
بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام آموزشی با تغییر سیاست از آموزش‌های صرفاً نظری به سمت نظام تربیت چند ساحتی زمینه تربیت شهروندان تراز اهداف نظام اسلامی را در گام دوم انقلاب فراهم می‌آورد. ساحت‌های شش‌گانه تربیتی و اعتقادی، اخلاقی و عبادی، علمی و فناورانه، زیباشناختی و هنری، زیستی و بدنی، اقتصادی و حرفه‌ای، سیاسی و اجتماعی، شش مختصه بسیار مهم تربیت در چارچوب سند تحول بنیادین هستند که آموزش و پرورش برای تحقق آنها در شخصیت نسل‌های نو زیرساخت‌های لازم را در زیر نظام‌های سند تحول فراهم می‌نماید. این شش ساحت تربیتی توسط شش زیر نظام مدیریت و راهبری، فضا و تجهیزات و فناوری، پژوهش و ارزشیابی، برنامه درسی ملی، منابع انسانی و منابع مالی حمایت می‌شوند تا یک تربیت جامع تمام ساحتی در جامعه تحقق یابد. رسیدن به چنین هدف بزرگی که تضمین‌کننده آینده جامعه ایران در چارچوب گام دوم انقلاب اسلامی است مستلزم شکل‌گیری عزم ملی و اراده همگانی است. آموزش و پرورش ایران در چارچوب چرخش‌های تحولی که بیانگر رویکردهای سند در حوزه‌های عمل شش‌گانه است، زمینه‌های لازم برای‌ گذار از یک آموزش و پرورش سنتی حافظه‌محور به یک نظام فرهنگی تربیتی مهارت‌محور را فراهم خواهد کرد. خوشبختانه این رویکرد مهم ملی مورد حمایت رهبر معظم انقلاب انقلاب اسلامی است که در موقعیت‌های مختلف اراده خویش را مبنی بر لزوم اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشکار کرده‌اند، همچنین در دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی عملاً اهداف و راهکارهای این سند در چارچوب برنامه‌های عملی ذیل زیر نظام‌ها تدوین‌ شده و برای اجرا ابلاغ گردیده‌اند.‌گذار اساسی به آموزش و پرورش مهارت‌محور شش ساحتی در آموزش و پرورش ایران مستلزم تغییراتی اساسی در سازمان مدرسه و مهارت‌ها و توانایی‌ها و انگیزه‌های معلمان است.
معلمان توانمند و با انگیزه می‌توانند این رسالت خطیر را بر دوش بگیرند. در نگاه بنده، مدرسه، محور بنیادین توسعه ملی است و معلمان و مدیران پیشگامان تحول و پرچمداران دستیابی به توسعه ملی هستند لذا تلاش خواهیم کرد با همراهی و همکاری تمام نهادها بویژه مساعدت هیأت محترم دولت و معاضدت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی زمینه ارتقای منزلت اجتماعی و تأمین معیشت فرهنگیان عزیز را به‌گونه‌ای فراهم آوریم تا با رفع تبعیض‌ها موجبات افزایش انگیزش معلمان عزیز بیش از پیش فراهم آید.
*وزیر آموزش و پرورش
انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما