plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۳۷۰۶۵

5 تذکر پسا انتخاباتی رهبر انقلاب

سیدعلی علوی*
مراقبت از امیدهایی که به دلایل مختلف در جامعه ایجاد می شود یکی از ضرورت های حکمرانی امروز ایران عزیز است.
5 تذکر پسا انتخاباتی رهبر انقلاب
با گذشت یک هفته از انتخابات 11 اسفند حواشی و نتایج آن همچنان مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد؛ از دلایل نرخ مشارکت 41 درصدی تا آرای باطله 8 درصدی تا 59 درصدی که به دلایل مختلف به‌خصوص ناکارآمدی‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و نارضایتی های معیشتی در انتخابات شرکت نکردند.

موضوعاتی که طبیعتا با نگاهی کالبدشکافی و با رویکردی جامعه شناختی می بایست مورد کنکاش های پژوهشی قرار گیرد تا پیام ها و هشدارهای آن شناسایی شود و در سیاست های اعلامی و اعمالی مدنظر قرار گیرد اما با نگاهی رو به آینده و بهره‌مندی حداکثری از فرصت های مهیا شده پس از برگزاری انتخابات و مراقبت از تهدیدها و تلاش برای تبدیل تهدیدها به فرصت ضروریاتی است که به نظر می‌رسد باید مورد توجه همه فعالان و جریان های سیاسی و کنشگران و موثران این حوزه در این مقطع سیاسی کشورمان باشد.

بر اساس این رویکرد آینده نگرانه نیز رهبر انقلاب روز پنج‌شنبه 17 اسفند ماه در پایان آخرین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نکات مهمی را به کارگزاران و فعالان سیاسی و به‌خصوص نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم متذکر شدند.

1.مراقبت از امیدی که پس از انتخابات شکل گرفته اولین تذکر رهبر انقلاب بود. ایشان با تاکید بر این که"هر مجلس جدیدی حامل امید جدیدی و امیدهای جدیدی است. وقتی یک مجلس تازه‌ای تشکیل می‌شود، امیدهای تازه‌ای هم با آن مجلس مطرح می‌شود و چشم‌اندازهای جدیدی را می‌توانند پیدا کنند." امید را سرمایه با ارزشی بر می‌شمارند؛ شاخصی که به‌نظر می‌رسد با توجه به نرخ مشارکت و ترکیب راه یافتگان به مجلس دوازدهم باید بیش از حالت معمول مورد توجه قرار بگیرد.

به عبارتی شاخص امید در جامعه و بین آحاد مردم از این منظر مهم است که بدانیم فارغ از میزان دستاوردها یا واقعیت میدان مهم‌ترین شاخص برای حرکت جامعه برای پیشرفت شاخص امید است.

موضوعی که متاسفانه حداقل طی 10 سال گذشته به‌خصوص به دلیل ناکارآمدی های اقتصادی و نارضایتی های معیشتی به شدت صدمه دیده است.

لذا مراقبت از امیدهایی که به دلایل مختلف در جامعه ایجاد می شود یکی از ضرورت های حکمرانی امروز ایران عزیز است.

2.فرصت های ترکیب جدید نیز از جمله رویکردهای مثبتی بود که رهبر انقلاب به نتایج انتخابات 11 اسفند داشتند. در واقع برخلاف تحلیل هایی که می خواهند انتخابات را صرفابه قهر مردم با جریانی یا اقبال به گروهی بازنمایی کنند، رهبر انقلاب با پرهیز از این دعوای سیاسی با نگاهی فرادستی و مردمی و با رویکرد تبدیل تهدید به فرصت عنوان کردند" نمایندگان تازه‌ای در مجلس جدید وارد می‌شوند، در کنار آن‌ها نمایندگان مجرّبی هم از دوره‌ قبل یا دوره‌های قبل هستند؛ این یک ترکیب خیلی خوبی است، مجموعه‌ خیلی خوبی است؛ هم ابتکار در آن هست، هم نوآوری در آن هست، هم تجربه در آن هست؛ از تجربه‌های موفّق قبلی استفاده می‌کنند، ابتکارات جدید هم می‌آید. تشکیل هر مجلس جدیدی، برای کشور یک سرمایه‌ باارزش و مورد استفاده است؛ باید این را قدر دانست.

مثل یک خونی است که در رگ‌های مجموعه‌ سیاسی و اجتماعی کشور جاری می‌شود " چراکه نظر مردم حاکمیت اعم سه قوه و مجلس با هر ترکیبی یک پیکر واحد است که حداقل در این مقطع مهم‌ترین مطالبه از آن کارآمدی به‌خصوص در حوزه اقتصادی است. لذا پرهیز از مصادر کردن جریانی مجلس موضوعی است که باید مورد توجه و رعایت منتخبان مجلس به‌خصوص تا استقرار مجلس دوازدهم و مشخص شدن هیئت رئیسه و ترکیب کمیسیون ها قرار بگیرد.

3. سخنان اختلاف انگیز و ستیزه گری و دعوای سیاسی از جمله مصادیق خط قرمزی بود که رهبر انقلاب به صراحت بر آن دست گذاشتند و تصریح کردند که "آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این‌جور چیزها از بین می برد."

قابل تامل این که ایشان با اشراف بر این که این کار، کار سختی است دو بار تاکید می کنند " باید خیلی مراقبت کرد؛ باید خیلی مراقبت کرد. گویی پاشنه آشیل این مجلس با ترکیب راه یافته و معادلات سیاسی کشور را به‌گونه ای ارزیابی می کنند که هم جریان های سیاسی و هم نمایندگان مجلس دوازدهم در معرض چنین خطری هستند.

بر این اساس خطاب به نمایندگان مجلس تاکید موکد می کنند که "برادران و خواهران در مجلس جدید بایستی مراقبت کنند که نگذارند شیرینی تشکیل مجلس جدید از بین برود و کام‌ها تلخ بشود."

خط قرمزی که امیدواریم توسط همه نمایندگان مجلس رعایت شود طبیعتا با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر پرهیز از سخنان اختلاف انگیز مخاطب بخشی از این مطالبه رهبر انقلاب رسانه ها و بالاخص رسانه ملی و مدیران آن است که می بایست این خط قرمز رهبر انقلاب را مد نظر قراردهند.

مطالبه ای که متاسفانه در تلویزیون چند ساعت پس از مطالبه رهبر انقلاب نادیده قرار گرفته شد که در مطلب "آقای صداوسیما، شما چرا" در صفحه 2 امروز روزنامه به آن پرداخته ایم.

4. ناامیدی و ناکارآمدی میوه تلخ ستیزه جویی و دعوایی سیاسی که رهبر انقلاب به‌عنوان دو اثر سخنان اختلاف انگیز و راه انداختن دعواهای سیاسی برمی‌شمارند و تاکید می کنند" اولین اثر سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌ها این است که کام ملّت تلخ می‌شود، فضای سیاسی کشور، فضای تلخی می‌شود؛ اثر بعد هم این است که مجلس از کارایی می‌افتد؛ یعنی وقتی که مجلس شورای اسلامی دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگونِ این‌جوری شد، به طور طبیعی از کار اصلی خودش باز می‌ماند؛ دسته‌بندی‌ها و کشمکش‌ها مانع می شود از این‌که این‌ها به کارشان برسند."

این تذکر رهبر انقلاب و بر شمردن این دو اثر وقتی اهمیت دو چندان پیدا می کند که  بدانیم دلیل بیش از 70 درصد از جامعه 59 درصدی که در انتخابات11 اسفند شرکت نکرده اند ناامیدی و ناکارآمدی بوده است موضوعاتی که اگر در مجلس دوازدهم بر اثر بداخلاقی ها به آن بی توجهی شود گربیان همه مردم و همه کشور و حتی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در بهار1404را خواهد گرفت.

5. اخلاق و تقوا در کار سیاسی نیز آخرین تذکر رهبر انقلاب به کارگزاران و نمایندگان مجلس برای در امان ماندن از بی‌اخلاقی ها و محرمات سیاسی بود که تاکید کردند "یک شاخص عمده‌ جمهوری اسلامی این است که دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی متشرّع باشند؛ مراعات حرام و حلال و دروغ و غیبت و تهمت مانند این‌ چیزها را بکنند.

همچنان‌که ما در کارهای شخصی خودمان باید مراقبت بکنیم و تقوا پیشه کنیم و از محرّمات اجتناب بکنیم، در محیط سیاسی و در کار سیاسی هم عیناً همین وجود دارد؛ باید از محرّمات اجتناب کرد؛ باید این را در رأس کارها قرار داد. بنابراین در کارهای سیاسی در برخوردهای سیاسی در دسته‌بندی‌های سیاسی که قهراً با اختلاف سلیقه، نوعی دسته‌بندی وجود دارد و ایرادی هم ندارد باید مراعات تقوا کرد؛ انسان مراعات اجتناب از محرّمات شرعی را بجد بایستی داشته باشد."

رویکردی که به واقع اگر به‌طور جدی مورد توجه نمایندگان مجلس و کارگزارن سیاسی قرار بگیرد، بسیاری از ستیزجویی ها و کینه‌های سیاسی و تسویه حساب های سیاسی و تخریب و گروکشی هایی که از طرفی باعث سرخوردگی و ناامیدی مردم و ناکارآمدی های سلسه وار می شود، پیش نمی آید.

*تحلیلگر مسائل سیاسی/خراسان

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما