plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
کد مطلب : ۲۷۷۵۷

پیامد فرسایشی شدن مذاکرات

حسن لاسجردی*
وقتی مذاکرات فرسايشی می‌شود دو طرف هم علاقه دارند که باشند و هم نباشند لذا تکليف چندان مشخص نيست.
پیامد فرسایشی شدن مذاکرات
همان‌طور که از قبل هم قابل پيش‌بيني بود چون ايران و آمريکا سقف آرزوها و اصطلاحا درخواست‌هايشان را يا نمي‌گويند يا برآورده نمي‌شود و دو طرف با امتيازات بازي مي‌کنند تا بتوانند امتيازات لازم را با هزينه کمتر از يکديگر بگيرند.

لذا قابل پيش‌بيني بود که مذاکرات فرسايشي شود. وقتي مذاکرات فرسايشي مي‌شود دو طرف هم علاقه دارند که باشند و هم نباشند. لذا تکليف چندان مشخص نيست و در نتيجه با يک ابهام بزرگ مواجه هستيم.

به نظر مي‌رسد شرايط فعلي برجام اين است که اين شرايط برجام و شرايط سخت را نشان مي‌دهد که دو طرف با بيان الفاظ و پيام‌هاي مختلف اين را با صراحت و کلمات روشن‌تري بيان مي‌کنند.

علت اين کار نيز اين است که از طرف آمريکايي‌ها با توجه به بحث انتخابات کنگره و همچنين نيازي که آنها به متغيرهاي مختلف براي راي‌گيري دارند موضوع ايران برايشان مهم است و شايد بخواهند از برگ ايران نيز استفاده کنند.

همچنان دولت سيزدهم براي اينکه برخي از مشکلات خود را حل کند نمي‌خواهد راه ديپلماسي را ببندد و اصطلاحا به رويکرد ديگري توجه کند.

لذا دو طرف همان‌طور که از گذشته مطرح کرده‌اند، علاقه‌مند به احياي برجام يا موضوع مرتبط با روابط سياسي و اقتصادي هستند و همان‌طور که گفته شد علت اساسي اين کار اين است که دو طرف نتوانستند اصطلاحا جدول درخواست‌هاي خود را به يک نقطه پاياني برسانند و اين نداشتن نقطه پايان باعث مي‌شود که مذاکرات به طول بينجامد، دو طرف به نتيجه نرسند، مذاکره کنند و به پايتخت‌ها بازگردند و وقت بگذرد و فرسايشي بودن هزينه مذاکرات را افزايش دهد.

اما آنچه که مسلم است اينکه آنها علاقه‌مند هستند نشان دهند که برجام همچنان در دستور کار است ولي به نظر مي‌رسد که اين موضوع چندان جدي نيست. از طرفي در خصوص موضع روسيه و شخص اوليانوف به نظر مي‌رسد در فضايي که ايران و آمريکا نمي‌خواهند مذاکره مستقيم داشته باشند حتما يک عنصر واسط و سومي تلاش مي‌کند که بگويد از همه جلوتر است و مي‌تواند نقطه اتصال باشد.

لذا به نظر مي‌رسد که اوليانوف و روسيه در حال تلاش هستند اين نقش را ايفا کنند و با جلوتر رفتن از شرايط، بازي‌ها و حوادثي که اتفاق مي‌افتد مقداري نشان دهند که از بقيه جلوتر هستند. فلذا مداوم آينده را پيش بيني کرده و به نوعي ميدانداري مي‌کنند.

لذا به آنچه اوليانوف مي‌گويد نبايد چندان اعتنا کرد و او تلاش مي‌کند که بازيگري روس‌ها را در اين فضاي عدم ارتباط مستقيم نشان دهد. به هر صورت با توجه به اينکه اکنون شرايط فراهمي براي مذاکره وجود ندارد اما انتخابات آمريکا مي‌تواند خيلي تعيين کننده باشد.

*کارشناس مسائل بین‌الملل/آرمان ملی 

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما