plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
کد مطلب : ۱۲۳۳۹

آمادگی زنان برای ریاست جمهوری

سیده فاطمه ذوالقدر*
فرهنگ حضور زنان در جايگاه‌هاي مديريتي بيشتر در جامعه جا افتاده است. جامعه به مرور به استفاده از ظرفيت بانوان در بخش‌های مختلف کشور پی برد و به آن عادت کرد.
آمادگی زنان برای ریاست جمهوری
زنان توانمندي آن را دارند که سمت‌ها و پست‌هاي اجرايي مختلفي را در کشور در اختيار داشته باشند. خانم‌هايي در جايگاهايي مانند وزير، معاون وزير و نماينده مجلس در دوره‌هاي مختلف داشته‌ايم.

اين موضوع نشان مي‌دهد که در ده سال اخير، تغيير رويکردي در خصوص زنان صورت گرفته است.

از لحاظ فرهنگي گشايش‌هايي به وجود آمده و حمايت‌هايي صورت گرفته است. شايد اين حمايت‌ها هنوز به ميزان کافي نرسيده اما قطعا از دوره‌هاي پيشين بهتر است.

ما بايد از مزاياي حضور بانوان استفاده کنيم. خانم‌ها مدارج بالاي علمي را کسب مي‌کنند، تحصيلات کافي و تجربه‌هاي بالاي کار را به دست مي‌آورند و به کارشناسان خبره بدل مي‌شوند.

زماني مي‌رسد که بايد در همه جايگاه‌ها به نحو احسن از آنها استفاده شود. رياست‌جمهوري نيز يک عرصه براي بانوان است. سخنگوي شوراي نگهبان نيز اعلام کرد که در خصوص تفسير کلمه رجل سياسي، منع‌‌قانوني براي حضور بانوان در انتخابات‌هاي رياست‌جمهوري وجود ندارد.

معناي اين کلمه عام است و هر معيار و مصداقي که براي يک نامزد آقا به عنوان رجل سياسي در انتخابات وجود دارد، براي بانوان نيز به‌همين صورت خواهد بود.

اگر نامزدهاي خانم شرايط کافي براي در اختيار گرفتن جايگاه رياست دولت را داشته باشند، مي‌توانند در شرايط برابر با نامزدهاي مرد در انتخابات حضور پيدا کنند. اين موضوع ‌مي‌تواند فرصت مناسبي براي بانوان باشد تا در انتخابات کانديدا شوند.

در ديگر کشورهاي بزرگ دنيا، زنان بسياري در جايگاه‌هاي مديريتي موفق عمل کرده‌اند. نمونه‌هايي در کشورهاي مختلف داريم که زنان در سمت‌هاي مديريتي با تدبير، دلسوزي، دقت و پشتکار، نقش‌آفريني موثري داشته‌اند.

ما هم مي‌توانيم از اين ظرفيت‌ها در ايران استفاده کنيم و خانم‌هايي که توانايي و پشتکار لازم را دارند، با حضور در انتخابات، وارد رقابت شوند.

درآستانه انتخابات 96 نيز اين مباحث مطرح شد و خوب است کساني که توانايي خدمت به مردم را دارند، در انتخابات پيش رو نامزد شوند. اين موضوع قطعا منجر به افزايش مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد.

اگر بانوان در رقابت انتخاباتي حضور داشته باشند، مردم با رغبت بيشتري در انتخابات حضور پيدا مي‌کنند، زيرا مي‌بينند که چند نامزد در انتخابات رقابت مي‌کنند که يک خانم نيز در ميان آنها وجود دارد و اين موضوع سبب افزايش مشارکت بانوان در حوزه‌هاي اخذ راي خواهد شد.

تا دوره هشتم مجلس‌شوراي‌اسلامي نيز حضور زنان در ميان نامزدهاي انتخابات کم بود اما با گذشت زمان، در هر دوره تعداد بانواني که وارد مجلس شدند، افزايش يافت.

اين موضوع نشان مي‌دهد که فرهنگ حضور زنان در جايگاه‌هاي مديريتي بيشتر در جامعه جا افتاده است. جامعه به مرور به استفاده از ظرفيت بانوان در بخش‌هاي مختلف کشور پي برد و به آن عادت کرد.

اگر احزاب به گزينه‌اي از ميان بانوان که داراي همه شرايط است، اجماع کنند، جامعه نيز بيش از پيش پذيرش اين مهم را خواهد داشت.

*نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم

انتهای پیام/*
۱
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما