plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۱۱۵۲۵

اندکی صبر، سحر نزديک است

محمدرضا خباز*
کساني که در سهام سرمايه‌گذاری می‌کنند بايد به حدود 30 الی 40 درصد سود قانع باشند و از ابتدا انتظارشان را بالا نبرند که هر ماه صد در صد سود خواهند کرد و مثلا تا چهار ماه آينده چهارصد درصد سود نصيبشان می‌شود.
اندکی صبر، سحر نزديک است
قبل از ورود به هر کار به‌ويژه کارها و فعاليت‌هاي اقتصادي بايد ادبيات آن روش را آموزش ديد. به اين معني که اگر ادبيات و روش‌هاي آن فعاليت را مورد بررسي قرار دهيم و با آگاهي وارد شويم، طبيعتا هم کمتر اشتباه خواهيم کرد و هم متضرر نخواهيم شد.

با درنظرگرفتن اين مقدمه ورود به بورس مي‌تواند يکي از فعاليت‌هاي بسيار خوب، سالم و ارزشمند باشد.

فردي که وارد بورس مي‌شود حداقل بايد به فراز و فرودهاي بورس تن دهد. به اين معني که به صورت تضميني و صددرصدي يک سود کامل و بدون کاهش قابل تضمين نيست.

يعني در بورس گاهي وقت‌ها اقبال اتفاق مي‌افتد و گاهي وقت‌ها ادبار اتفاق مي‌افتد. يعني هم رويکرد دارد و هم ممکن است در بعضي مواقع برعکس باشد؛ بنابراين کساني که مي‌خواهند در بورس سرمايه‌گذاري کنند بايد بدانند که سالم‌ترين و بهترين سرمايه‌گذاري است و البته چند شرط دارد؛ شرط اول اينکه با پس‌اندازهايي که کاري ندارند، وارد بورس شوند نه اينکه وام بگيرند يا با فروش خانه يا خودروي خود عجله کنند و وارد بورس شوند.

درواقع پول‌هايي را که تا يکسال آينده موردنيازشان واقع نمي‌شود وارد بورس کنند که اگر به‌زودي نتيجه نداد، موجب نگراني نشود.

دريافت وام به منظور ورود به بورس با وجود فراز و فرودهايي که اتفاق مي افتد، در سررسيد اقساط نگران‌کننده خواهد شد. موضوع ديگري که بايد مورد توجه قرار گيرد اينکه بورس هميشه سود ثابت ندارد که اگر سود ثابت تضمين‌شده داشته باشد ربا تلقي مي‌شود و علت اينکه خداوند متعال ربا را ناپسند مي‌داند اين است که يک سود ثابت هميشگي به جيب رباخور مي‌آيد.

از طرف ديگر، عده‌اي که سکه و طلا مي‌خريدند فعاليت اقتصادي ارزشمندي انجام نمي‌دادند هرچند سود موقتي نصيبشان مي‌کرد ولي قدمي براي کشور خود برنمي‌داشتند. ولي سرمايه‌گذاري در بورس صرف عمراني و آباداني کشور مي‌شود.

شاخص بورس که هفته گذشته به‌يکباره کاهش پيدا کرد، موجب ناراحتي و اضطراب عده‌اي شد که با اين روش آشنايي نداشتند.

درحالي‌که بايد قبل از ورود به بورس بدانيم که بورس سود و ارزش افزوده پولي دارد ولي ثابت و تعيين‌شده نيست. گاهي مثل چندي پيش تا 100 و 120درصد سود دارد و گاهي هم کاهش پيدا مي‌کند.

اگر کسي فرصت داشت در همان مقطع سهام خود را فروخت و به پولش دست پيدا کرد ولي اگر کاهش پيدا کرد، بايد صبر کند.

درواقع سود سهام قطعي است ولي تضمين‌شده نيست ضمن اينکه بلندمدت است نه مثل خريد دلار که ظرف چند ساعت رشد پيدا کند.

بايد تحمل کاهش قيمت هم داشت و به اين نکته که ظرف يکسال عموما کساني که در بورس سرمايه‌گذاري کرده‌اند، سود برده‌اند، توجه کرد.

سرمايه‌گذاري در بورس، سودآور و ارزشمند است؛ از اين جهت که درآمدهاي اندک‌اندک روي هم جمع شده و درنهايت براي تکميل پروژه‌ها و رشد اقتصادي و حل مشکلات کشور از آن استفاده مي‌شود؛ بنابراين کساني که در سهام سرمايه‌گذاري مي‌کنند بايد به حدود 30 الي 40 درصد سود قانع باشند و از ابتدا انتظارشان را بالا نبرند که هر ماه صددرصد سود خواهند کرد و مثلا تا چهارماه آينده چهارصد درصد سود نصيبشان مي‌شود.

سود سهامداري و خريد و فروش از طريق کارگزاري‌ها حدود 30 تا 40 درصد است که يک سود منطقي و معقول است. بايد با اين مقدار شروع و توقعشان در اين حد باشد تا بعضا سودهاي بيشتري هم به ارمغان آيد.

*سیاستمدار

انتهای پیام/*

 
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما